Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jaké záruky dávají automobilky v ČR na svá auta? A co s nimi opravdu dostanete?
31.7.2018 | Petr Prokopec
Záruka je vizitkou každého výrobce, výraz víry v kvalitu jeho aut. Jejich délky mají tendenci se prodlužovat, o to více podmínek ale musíte plnit.
Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají, říká se. Automobilky přitom v poslední době začínají jako jednu ze svých stěžejních písniček používat záruční dobu. Zákon zaručuje dva roky, nicméně aktuálně se najdou na českém trhu i značky, jež nabízejí pět či dokonce sedm let. Pokud budeme záruku považovat za vizitku výrobce, který s její pomocí hodlá deklarovat kvalitu svých výrobků, znamená to, že nakupovat máte především v showroomech Kie? Až tak jednoduché to není.
Sami prodejci přiznávají, že delší záruka je do značné míry marketingovým tahákem. Neplatí to pouze u korejské automobilky, ale prakticky u všech ostatních nabízejících více než dva roky dané Občanským zákoníkem. Háček je skryt v podmínkách, které je pro platnost záruky splnit. Je jich celá řada a stačí jediné zaváhání, aby platnost záruky okamžitě skončila. Pochybit navíc nemusíte přímo vy osobně, záruky jsou obvykle přenositelné a většina lidí si při koupi ojetiny neověřuje, jestli zdánlivě stále platná záruka nebyla z nějakého důvodu „násilně” ukončena.
Komplikované je to ale i v případě, kdy je záruka stále platná. Třeba v případě laku se může stát, že se nevztahuje na chemické znečištění, ptačí trus, saze, kyselé deště, kroupy, písek, soli, posyp proti sněhu, kameny, oheň, katastrofy, společenské nepokoje nebo zásah vyšší moci. Vlastně tedy neexistuje zase tak moc možností, jak případnou reklamaci oprávněně uplatnit, samy od sebe se laky obvykle nerozpadají.
Podmínky, stejně jako záruční lhůty, se liší značku od značky a je třeba je vždy pečlivě studovat při koupi. Jedna ale platí všeobecně. U všech výrobců je potřeba dodržovat plán pravidelných servisních prohlídek. Pro prodejce jde v podstatě o jisté zahojení se, neboť díky stále větší konkurenci musí prodejní ceny aut tlačit co nejníže. Tím ale redukují svůj zisk. Ušlý výdělek získávají právě prostřednictvím servisů, neboť ty autorizované jsou často citelně dražší než mechanik s garáží někde na předměstí. Stačí přitom jednou nepřijet na předepsanou prohlídku, a je konec.
Dalším problémem může být doba garanční opravy. Občanský zákoník mluví o 30 dnech, tato lhůta je však svázána jen s prvními dvěma roky. Poté se vaše práva snižují, kupříkladu nemáte právo odstoupit od smlouvy z důvodu vady vozidla. A požadovat nemůžete ani jeho výměnu za bezvadný kus. Výrobce víceméně jen musí závadu odstranit, ovšem již nemá stanoveno, do kdy se tak musí stát. Na výměnu světla, tedy záležitost zabírající šikovnému mechanikovi jen pár desítek minut, tak klidně můžete čekat i měsíce a mnoho s tím nezmůžete.
Pokud tedy vybíráte nový vůz a záruka je jedním z vašich hlavních kritérií, je třeba promyslet veškeré budoucí kroky. Zvážit musíte pravděpodobný roční nájezd i skutečnost, jestli chcete být s daným vozem svázáni až do své smrti, nebo zda ho po pár letech prodáte. Pokud je takové auto ještě v záruce, obecně má vyšší zůstatkovou hodnotu. Nicméně tato extra suma nemusí na druhou stranu odpovídat částkám, jež jste v průběhu vlastnictví zaplatili právě za pravidelné servisní prohlídky.
O jakých penězích se bavíme? Neliší se jen značku od značky, ale dokonce servis od servisu - strop má nastavený víceméně jen Ford. Obecně ale lze u obyčejnějších aut počítat se zhruba 4 000 Kč za jednu návštěvu, která přichází každých patnáct, dvacet nebo třicet tisíc kilometrů. Do této sumy je ale v rámci materiálu započítáno vlastně jen doplnění provozních kapalin vyjma paliva a výměna oleje a olejového filtru.
Pohled do českého registru rovněž odhaluje tu skutečnost, že řada lidí si auta pořizuje na firmu, ač je samozřejmě následně užívá i k soukromým účelům. Nechme přitom stranou, zda je to možné či ne, a za jakých podmínek, a místo toho se soustřeďme jen na onu záruku. Ta je v takovém případě obvykle redukována, neboť zákon zde dává mnohem větší smluvní volnost. Znovu je tedy nutné sledovat, co při koupi podepisujete.
Nechceme ale tímto článkem malovat automobilky jako ziskuchtivé zlotřilce, kteří vám při koupi naslibují hory doly a pak využijí každé možnosti, aby záruční opravdu neuznali. Tak to obvykle není, výrobci se pochopitelně bojí špatného mediálního obrazu a jedno neuctivé zacházení se zákazníkem je snadno vyjde o mnoho dráž než realizace drobné opravy za pár tisíc. Naše zkušenosti s uplatňováním záruk jsou vesměs pozitivní a platí to i o tzv. prodloužených zárukách, které dnes za příplatek při koupi nabízí většina automobilek.
Znovu si ovšem musíte dobře propočítat, zda se vám vyplatí, byť v úvodu investovaná suma není zrovna enormní. Kupříkladu u Škody vám postačí 2 000 Kč na paket Mobilita Plus, po jehož zakoupení můžete počítat s pěti lety nebo 100 tisíci kilometry (podle toho, co přijde dříve). Nicméně to znamená, že po oněch pět let jiný než autorizovaný servis nenavštívíte.
Zůstávat nemusíme pouze u mladoboleslavské automobilky, stejně jako její někdejší šéfdesignér Jozef Kabaň můžeme zamířit kupříkladu k BMW. To umožňuje prodloužit záruku rovněž na pět let, nájezd však může činit i 200 000 km. V takovém případě ale třeba u modelu 540i xDrive, jež vás standardně vyjde na 1,7 milionu korun, platíte dalších 41 912 Kč. A třeba u dnes už neprodávané M3 šlo o skoro 100 tisíc korun.
Z výše zmíněného je tedy patrné, že prodloužení záruky je něco jako pojištění - ve výsledku se může a nemusí vyplatit a je otázkou, jak moc jste ochotni riskovat. Je nicméně pochopitelné, že čím dražší prodloužená záruka je, tím větší je na ní spoleh - nedokážeme si ani představit, že by se BMW vyhýbalo opravě v případě, kdy jste si ji do značné míry předem zaplatili...
Přesto je třeba být obezřetný a sledovat, co kupříkladu automobilky považují za spotřební součásti. Záruku na opotřebení brzdových desek vám logicky nedá nikdo a asi ji ani nikdo rozumný nebude očekávat. Třeba takové Maserati ale ještě před asi deseti lety považovalo i převodovku, tedy jeden ze zásadních komponentů celého vozu, za spotřební materiál, který prostě postupem času může přirozeně přestat plnit svou funkci.
Znovu tedy odkážeme na důsledné pročtení veškerých podmínek. Ty si přitom v mnoha případech budete muset vyžádat u prodejců, neboť na oficiálních webových stránkách je prezentace některých automobilek stejně průhledná jako některé státní zakázky. Abychom vám ovšem ušetřili čas, přinášíme níže přehled záruk dvaceti nejprodávanějších značek na českém trhu. Ty jsme pro lepší přehlednost srovnali abecedně, Škodu tedy i přes nejvyšší registrace nehledejte na prvním místě. Stejně jako třeba Kiu, která se pro změnu jako jediná pyšní oněmi sedmi lety.
Uváděny jsou vždy základní záruky bez příplatku, nabídka těch prodloužených a jejich ceny se obvykle liší model od modelu a v tomto přehledu je nebylo možné rozumně obsáhnout.
Záruky poskytované nejprodávanějšími značkami v ČR
V případě hybridů a elektromobilů, mezi něž patří třeba Nissan Leaf, je možné u akumulátorů počítat s osmiletou záruční dobou
Opel ještě donedávna standardně nabízel pětiletou záruku, nově se však vrátil ke dvěma letům. Pětiletku si ale můžete pořídit za příplatek...
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 10 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 00:20 - GeneHawkins
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.24. 21:00 - M.Z.
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch