Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jaká ojetá auta kupují Češi nejvíce? Projděte si statistiku
13.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Absolutního vládce trhu byste uhádli napoprvé i po láhvi Becherovky, řada dalších detailů ale dokáže zaujmout. Takto dnes vypadá český trh s ojetinami.
Tak jako i jinde, i u nás trh s ojetými auty je v ČR velice široký. Prodávají se auta zánovní, slušně udržovaná, ale také úplné vraky. Mají však jedno společné, ve srovnání s novými auty za ně zaplatíte méně. S koupí ojetiny se pojí řada rizik, mezi kterými vedou podvody s kilometrovým proběhem. To je ovšem na jinou debatu, tohle téma jsme otevírali už víckrát a často je vážně obtížné poznat, kolik to které auto mohlo najet.
Dnes tu máme statistiku trhu s ojetými auty za právě skončivší třetí kvartál letošního roku. Pochází od firmy Cebia, která trh s ojetinami sleduje dlouhodobě. Firma nabízí také ověření stavu tachometru, ovšem jsou případy, při kterých nemůže podvod odhalit, jako např. stočení ještě před první STK. I kvůli tomu ji ale „prochází rukama” spousta ojetých aut a její statistika zahrnují podobnou spoustu dat. My si posvítíme na ta nejzajímavější.
Původ prodávaných aut a jejich stáří
Jednak si můžeme udělat představu o tom, kolik a jakých aut se do České republiky dováží. Jen letos od ledna do září to bylo 123 837 ojetých aut, meziročně o 10 % více. Je to také vůbec nejvíce ve sledovaných obdobích a logicky to znamená pokles zastoupení ojetin s českým původem v nabídce, a to ze 70 na 68 %.
Dovážené auta jsou také stále starší - nyní tvoří 51,5 % auta se stářím nad 10 let. Je ale třeba si uvědomit, co takové auto může též představovat a proč je lidé vyhledávají. A nezapomínat na to, že průměrné stáří aut v ČR je podle posledních údajů 14,9 roku a 10letý vůz může pro leckoho představovat citelnou vzpruhu pro jeho autopark.



Historie prodávaných vozů
Roste také počet ojetých aut, u kterých je udávaný kilometrový proběh nad 200 tisíc kilometrů, a to z 16 na 26 %. To může znamenat, že lidé častěji kupují auta s vyšším kilometrovým proběhem, snad i proto, že se začínají více dívat na konkrétní stav auta, nikoliv na číslo na displeji. V takové chvíli by se prodejcům přestávaly vyplácet podvody se stavem tachometru, a tak je také dělají méně, ale nebuďme naivní.
Tento trend může být také odrazem snahy lidí kupovat si větší a vybavenější auta, ovšem v takovém případě dosáhnou jen na starší a ojetější kusy. A také může být důvodem ekodaň, která nutí méně majetné zákazníky koupit si auto levnější o patřičnou částku, aby jim zbylo právě na onu ekodaň.
Víme ale, že celkový průměr udávaného stavu kilometrů je 161 tisíc km a pokud k tomu připočteme, že odhadem cca 40 % ojetých aut v ČR je stočeno průměrně o 100 tisíc km projděte si i německou statistiku), odhad průměrného skutečného kilometrového proběhu je 201 tisíc kilometrů. Servisní knížku má 54 % ojetých aut v nabídce, ovšem není jisté, že jsou všechny pravé, nezfalšované, pochopitelně. 53 % aut v nabídce je po prvním majiteli, to už se fixluje hůř.
Nejvíce prodávané modely a neojoblíbenější barvy
Graf nejprodávanějších ojetých aut v ČR příliš nepřekvapí - na prvním místě je Škoda Octavia. Její podíl dokonce stoupl z 9,5 % na 10,2 % a je to jediný model, který jde do dvouciferných čísel. Druhá Fabia má 6,8 % a její podíl trochu klesl. Stejně tomu bylo i u Passatu a Golfu, přesto je třeba znovu žasnout nad oblibou Passatu na trhu ojetin. Zatímco prodeje ojetých Octavií, Fabií i většiny dalších aut více či méně reflektuje situaci na trhu nových vozů, Passat se vymyká. Mezi 100 nejprodávanějšími auty v ČR je aktuálně 12., to má ke 3. pozici opravdu daleko. Vzrostly prodeje Hyundai i30 a Kie Cee'd, které naznačují rostoucí důvěru lidí v korejská auta.
Nejprodávanější barvou aut je bílá s 19 %, šedá a modrá následují. Tenhle trend opět do značné míry logicky kopíruje prodeje nových aut, kde vede bílá s 29 % před šedou s 21 % a modrou se 14 %. Příliš velký zájem není o zelená ojetá auta, stříbrné a černé se naopak stále docela daří a červená jim je v patách.
Průměrná prodejní cena a rychlost prodeje
Průměrná prodejní cena ojetého auta v ČR za poslední kvartál mírně klesla. Ke konci června to bylo 192 200 korun, ke konci září to je 191 800 korun. Autoři statistiky za tím vidí pravděpodobný vliv prázdnin, které tvoří dvě třetiny třetího čtvrtletí - tehdy jsou auta nejlevnější, lovná sezóna začíná nyní. S menším odbytem logicky souvisí i nárůst průměrné doby, kterou trvá, než auto najde nového vlastníka, na 65 dnů.
Klesl podíl ojetin s cenou do 100 tisíc korun, stoupl však v kategorii od 100 do 300 tisíc korun. Nejprodávanější auta jsou v ceně od 100 do 200 tisíc korun, je jich 39 %.
Mohlo by se tedy zdát, že pokud máte zájem o bílou Octavii od prvního majitele se servisní knížkou, bude potřeba si nejspíš připlatit. Tak to ale nutně být nemusí, hovoříme o absolutně nejprodávanějších autech, kterých se také nejvíce nabízí. Za těmi, která se v bazarech neohřejí, musíme jinam. I tak je to pozoruhodná sonda do hlubin duše českého zákazníka ojetin, alespoň v některých ohledech je to trochu jiný svět než trh s novými automobily.
Vzhledem k pozici na trhu nových aut je mezi ojetinami pozoruhodně populární VW Passat
Absolutně nejlépe prodávanou ojetinou je ale dle statistiky bílá Octavia
Zdroj: Cebia
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Provokace: Porsche zajelo rekord okruhu mezi silničními auty s vozem, který už 6 let nevyrábí
včeraPozor na loupání znaku rychlého čínského Porsche za cenu Octavie, za jeho krádež můžete jít sedět
28.2.2025První elektrický muscle car ostudně selhal ve sprintu. V tom jediném, co má umět, mu zadek nakopalo rodinné SUV
27.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
K mání je „nákupní taška” od BMW, která na semaforech znejistí i frajery s Bugatti. Za cenu dvou výměn oleje v jejich autech
před 11 hodinamiNekupujte si elektromobily, stejně už je nebudete mít jak nabíjet, zní z Nizozemska. Dosáhly 5 procent podílu na autech v provozu
včeraSmutný rekordman Formule 1 si „na důchod” pořídil nové bydlení, nešetřil na sobě ani trochu
včeraProvokace: Porsche zajelo rekord okruhu mezi silničními auty s vozem, který už 6 let nevyrábí
včeraNové Škodě Enyaq v úplném základu chybí baterka, lak, světa i izolace proti hluku. Přesto není levná
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.03. 21:29 - Brus
- Detektory policejních radarů 03.03. 16:51 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 03.03. 15:30 - petr_riha
- Za kolik jezdíte s benzínem? 03.02. 10:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.28. 12:37 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 02.28. 10:49 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.28. 09:43 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 02.27. 08:43 - pavproch