Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili

Máte Fabii II Greenline a chcete si nechat přehrát software, aby byla opravdu „green”? Pak nebude od věci vědět, co oprava skutečně udělá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili

15.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Máte Fabii II Greenline a chcete si nechat přehrát software, aby byla opravdu „green”? Pak nebude od věci vědět, co oprava skutečně udělá.

Kauzu Dieselgate jistě netřeba příliš představovat - týká se softwaru v dieselových vozech koncernu Volkswagen, který poznal měření spotřeby a podle toho upravoval emise, protože to byla nejlevnější cesta ke splnění přísných amerických limitů emisí oxidů dusíku. Jenže v USA je takové zařízení podvod a VW za to nyní nese následky.

V USA nabízí VW majitelům postižených aut zpětný odkup za velmi štědrých podmínek, tak štědrých, že majitelé ani nevrací auta celá. V Evropě nicméně k žádnému podvodu skutečně nedošlo, protože normy měření NEDC poskytují automobilkám obrovský manévrovací prostor. Přesto VW vyvinul softwarovou úpravu řídící jednotky motoru, která má emise snížit i bez podfuků.

Jak funguje úprava u dvoulitrové verze motoru EA 189, testoval německý ADAC v létě a záhy se objevily zprávy o tom, že přehrání softwaru způsobuje nadměrnou hlučnost motoru do 2 000 otáček, kde dieselové motory tráví nemalou část svého života.

Nyní máme před sebou informace o tom, jak dopadla úprava softwaru tříválce 1,2 TDI s výkonem 75 koní. Vůz, na kterém bylo provedeno měření, byl Volkswagen Polo, ovšem tento motor se montoval i do Fabie II Greenline a Roomsteru Greenline. Pokud si chcete u svého vozu nechat přehrát software, máme dobré zprávy - emise oxidů dusíku skutečně klesly.

Vůz byl změřen před přehráním softwaru a po něm v cyklech NEDC, WLTP a BAB130. Protože původní software pozná měření NEDC, za směrodatné je nutno brát měření v cyklu WLTP a právě v něm byly emise NOx po úpravě softwaru o 22,9 % nižší. Konkrétní čísla bohužel neznáme.

Také se trochu změnily křivky výkonu a točivého momentu, jak si můžete prohlédnout na grafech níže. Výhodou budiž, že po změně softwaru přichází oblast maxima točivého momentu o nějakých 100 otáček dříve, třebaže maximální hodnota o pár Nm klesla a točivý moment i výkon je od zhruba 1 900 do 3 300 otáček po úpravě o chloupek nižší než dříve. Maximální výkon před úpravou byl o 5 koní vyšší, než udávají specifikace výrobce, a s úpravou se to nezměnilo.


Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili - 1 - vw polo po uprave sw adac test 01 graf vykonJak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili - 2 - vw polo po uprave sw adac test 02 graf tocmom
Výkon a točivý moment motoru 1,2 TDI před úpravou a po ní

Při testování dle cyklu NEDC byly oproti původním papírovým hodnotám naměřeny vyšší emise CO2 a spotřeba paliva, ovšem to se dá očekávat, testujete-li ojeté auto v silniční specifikaci bez všech „optimalizací”. Druhé dva grafy ukazují, že emise CO2 s úpravou softwaru vzrostly o 2 gramy na kilometr, spotřeba vzrostla o 0,08 l/100 km. Oboje jistě můžeme považovat za zanedbatelné nárůsty, ovšem bavíme se pořád o normovaných číslech - ve skutečném světě lidé jezdí s jinou spotřebou a také může dojít k jiné změně.

Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili - 3 - vw polo po uprave sw adac test 04 graf emiseJak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili - 4 - vw polo po uprave sw adac test 03 graf spotr
Spotřeba paliva resp. emise CO2 (přímo úměrné veličiny) motoru 1,2 TDI před úpravou a po ní

Je nutné dodat, že před sebou máme výsledky laboratorního měření, z uživatelského hlediska to minule zase taková sláva nebyla, jak stojí i výše. Jestli to u 1,2 TDI bude podobné, zůstává otázkou, tato měření ale dopadla pro 1,2 TDI dobře - výkon se v podstatě nezměnil, spotřeba paliva stoupla neznatelně a emise NOx výrazně klesly. Takže pokud vám zrovna na tomto záleží...

Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili - 5 - vw polo po uprave sw adac test 05Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili - 6 - vw polo po uprave sw adac test 06
Testované VW Polo vykázalo nižší emise NOx o 22,9 %

Zdroj: ADAC

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.