Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili
15.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Máte Fabii II Greenline a chcete si nechat přehrát software, aby byla opravdu „green”? Pak nebude od věci vědět, co oprava skutečně udělá.
Kauzu Dieselgate jistě netřeba příliš představovat - týká se softwaru v dieselových vozech koncernu Volkswagen, který poznal měření spotřeby a podle toho upravoval emise, protože to byla nejlevnější cesta ke splnění přísných amerických limitů emisí oxidů dusíku. Jenže v USA je takové zařízení podvod a VW za to nyní nese následky.
V USA nabízí VW majitelům postižených aut zpětný odkup za velmi štědrých podmínek, tak štědrých, že majitelé ani nevrací auta celá. V Evropě nicméně k žádnému podvodu skutečně nedošlo, protože normy měření NEDC poskytují automobilkám obrovský manévrovací prostor. Přesto VW vyvinul softwarovou úpravu řídící jednotky motoru, která má emise snížit i bez podfuků.
Jak funguje úprava u dvoulitrové verze motoru EA 189, testoval německý ADAC v létě a záhy se objevily zprávy o tom, že přehrání softwaru způsobuje nadměrnou hlučnost motoru do 2 000 otáček, kde dieselové motory tráví nemalou část svého života.
Nyní máme před sebou informace o tom, jak dopadla úprava softwaru tříválce 1,2 TDI s výkonem 75 koní. Vůz, na kterém bylo provedeno měření, byl Volkswagen Polo, ovšem tento motor se montoval i do Fabie II Greenline a Roomsteru Greenline. Pokud si chcete u svého vozu nechat přehrát software, máme dobré zprávy - emise oxidů dusíku skutečně klesly.
Vůz byl změřen před přehráním softwaru a po něm v cyklech NEDC, WLTP a BAB130. Protože původní software pozná měření NEDC, za směrodatné je nutno brát měření v cyklu WLTP a právě v něm byly emise NOx po úpravě softwaru o 22,9 % nižší. Konkrétní čísla bohužel neznáme.
Také se trochu změnily křivky výkonu a točivého momentu, jak si můžete prohlédnout na grafech níže. Výhodou budiž, že po změně softwaru přichází oblast maxima točivého momentu o nějakých 100 otáček dříve, třebaže maximální hodnota o pár Nm klesla a točivý moment i výkon je od zhruba 1 900 do 3 300 otáček po úpravě o chloupek nižší než dříve. Maximální výkon před úpravou byl o 5 koní vyšší, než udávají specifikace výrobce, a s úpravou se to nezměnilo.
Výkon a točivý moment motoru 1,2 TDI před úpravou a po ní
Při testování dle cyklu NEDC byly oproti původním papírovým hodnotám naměřeny vyšší emise CO2 a spotřeba paliva, ovšem to se dá očekávat, testujete-li ojeté auto v silniční specifikaci bez všech „optimalizací”. Druhé dva grafy ukazují, že emise CO2 s úpravou softwaru vzrostly o 2 gramy na kilometr, spotřeba vzrostla o 0,08 l/100 km. Oboje jistě můžeme považovat za zanedbatelné nárůsty, ovšem bavíme se pořád o normovaných číslech - ve skutečném světě lidé jezdí s jinou spotřebou a také může dojít k jiné změně.
Spotřeba paliva resp. emise CO2 (přímo úměrné veličiny) motoru 1,2 TDI před úpravou a po ní
Je nutné dodat, že před sebou máme výsledky laboratorního měření, z uživatelského hlediska to minule zase taková sláva nebyla, jak stojí i výše. Jestli to u 1,2 TDI bude podobné, zůstává otázkou, tato měření ale dopadla pro 1,2 TDI dobře - výkon se v podstatě nezměnil, spotřeba paliva stoupla neznatelně a emise NOx výrazně klesly. Takže pokud vám zrovna na tomto záleží...
Testované VW Polo vykázalo nižší emise NOx o 22,9 %
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 37 minutami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva