Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak včas poznat odcházející klínový řemen a vyhnout se potížím, které umí způsobit
31.8.2019 | Mirek Mazal
Moderní auta jsou stále více řízena elektronikou, fungování mnoha jejich podstatných částí mají ale pořád na starosti vcelku primitivní mechanické komponenty. Jako klínový řemen.
Auto se spalovacím motorem obsahuje spoustu zdánlivě nevýznamných součásti, bez kterých se ovšem není schopen pohnout z místa. Jedním z těch naprosto zásadních je pružný díl ovlivňující fungování hned několika důležitých procesů odehrávajících se pod kapotou, zejména pak dostatečné chlazení agregátu, dobíjení akumulátoru, fungování klimatizace a u starších aut i funkci posilovače řízení. To vše ovlivňuje klínový, respektive drážkovaný řemen.
Pryžový popruh vyžaduje pravidelnou kontrolu, protože převádí pohon z klikové hřídele na další zařízení nezbytná k fungování celého ústrojí. Řemeny do automobilového průmyslu se vyrábí z velice odolné gumy vyztužené pevnou tkaninou, přesto postupem času ztrácí své klíčové vlastnosti. Je tedy nutné neodkládat jejich výměnu po uplynutí intervalu doporučeného výrobcem pro ten či onen vůz a vnímat projevy auta. Přehnaný nájezd či doba používání nebo ignorování varovných znaků může způsobit přetržení řemenu, které může být pro motor i fatální. Končící životnost řemenu se projevuje několika základními způsoby.
1. Podivný zvuk od motoru
Jendou z indikací nadmíru opotřebovaného klínového řemene je pískavý zvuk od motoru. Hlasitý projev může být způsoben nesprávným usazením či prokluzováním gumy. Starší generace doporučovala řemen potřít mýdlem, ale takové řešení může být uznáno snad jen na poslední cestu k opraváři. Řemen je třeba co nejdříve vyměnit.


2. Zhoršená funkce klimatizace či posilovače řízení
Vada drážkovaného pásu může být u aut s hydraulickým posilovačem řízení řidičem diagnostikována citelným ztuhnutím volantu a foukáním teplého vzduchu z výdechů topení v momentě, kdy by jej klimatizace měla chladit. Řemen v chodu ovládá kromě jiného právě posilovač řízení i klimatizaci a jakákoliv závada se spolehlivě projevuje zhoršenou funkční či úplnou nefunkčností těchto zařízení.
3. Přehřívání motoru
Pevná guma na kladkách taktéž často pohání chlazení motoru, z toho důvodu může její poškození způsobovat zvýšené ohřívání agregátu. Vodní čerpadlo nemá kde vzít energii k tlačení vody do oběhu, proto kapalina nechladí části, které se zahřívají do nezdravých hodnot.
4. Praskliny a opotřebení na řemenu
Nejlepší prevencí je při každé práci v motoru kondici řemenu zkontrolovat. Jakékoliv praskliny, chybějící kusy, nerovnoměrné zářezy a jiné defekty jsou důvodem pro co nejdřívější výměnu. Obvykle bude nejlepší oslovit odborníky - ti zvládají výměnu snadno, asi jako majitelé škodovek z osmdesátých let, kde se „klíňák“ měnil běžně přímo na silnici. Dnes už je to v přeplněných motorových prostorech moderních aut o dost složitější operace.
Klínový řemen má mnoho funkcí, proto je potřeba jej udržovat fit
Zdroj: Autoblog
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 11 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva