Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak v moderním autě vypnout rozličné „nevypínatelné” elektronické asistenty?
11.4.2019 | Mirek Mazal
V autech jich kvapem přibývá už dekády a stále většího množství z nich je těžké se zbavit. Nevypínatelné ABS je dávno standardem, totéž se stává z ESP a dalších asistentů, o nichž možná ani nevíte. Jak se jich účinně zabavit?
Moderní vozy jsou stále více svazovány pokročilými elektronickými asistenty, které hlídají a případně i korigují každé řidičovo rozhodnutí. Pro mnoho šoférů je jedině dobře, že nad sebou mají jakési elektronické anděly strážné, jenže jiným se elektronika často jen staví do cesty jejich lepšího ovládnutí stroje. Hlídacích systémů, které obvykle nelze přinejmenším trvale vypnout, ale pod dozorem Evropské unie přibývá v autech všech z nás.
Korekce moderních aut připomínají všemožné blikající kontrolky. Už vůbec neexistuje možnost zablokovat kola při brzdění, stále těžší je rozjet se s jejich protočením, otočka přes ruční brzdu nebo průjezd zatáčkou s rozevlátou zádí jsou prakticky zakázaným ovocem. Povinné systémy dokonce ani nechtějí nechat běžící motor po zastavení vozu, jako by řidič neměl právo rozhodovat ani o těch nejzákladnějších postupech řízení vlastního automobilu.
Hlídače dnes často standardní cestou nejde ani uspat, proto mezi motoristy kolují návody na jejich deaktivaci. Vypnout některé technické prvky není rebelství, ale občasná povinnost. Aktivní protiprokluz kol může na horách připravit perné chvíle i zkušenému řidiči, nemožnost vypnutí u některých modelů je těžko pochopitelné.
Lidé z řidičské školy Paula O'Neila se tak rozhodli ukázat, jak lze eliminovat trvale spuštěnou kontrolu trakce, stabilizační systém a ABS bez negativních důsledků na zbylé chování vozu. Jako demonstrační vůz použili vlastní BMW řady 3 generace E46, které sice nepatří mezi nejmodernější auta, všemi těmito vymoženostmi už ale bylo vybaveno a jeho zadní pohon vyloženě svádí k deaktivaci.
Prvním krokem je prostudování uživatelského manuálu a nalezení pojistkové skříňky. Obvykle se nachází vlevo ve směru jízdy v rohu blízko přepážky mezi kabinou a motorovým prostorem, ale například BMW E46 má pojistky pod nad nohama spolujezdce a u řady jiných vozů bývá dostupná přes schránku u spoluejezdce.
Nalezením barevných pojistek začíná ten pravý okamžik pro pokusné odstraňování každé z nich. Tedy je potřeba myslet a při potřebě odpojit ABS nevytahovat pojistku například pro přední světlomety. Někdy je nutné k totální deaktivaci ABS ještě odpojit řídící jednotku schovanou u motoru, tím se pulzování pedálu zcela vyřadí z provozu. Určitou jistotou je vypojení jednoho ze dvou konektorů na brzdovém pedálu - drát vedoucí k brzdovým světlům je potřeba nechat být, ale druhý kabel vedoucí do ECU může zůstat volně bokem.
Přerušením obvodu protiblokovacího systému je možné vrátit auto v jiných ohledech o dekády zpět v čase a jezdit bez systému zamezujícímu blokování kol, který sice udržuje auto při brzdění ovladatelné, brzdnou dráhu ale prodlužuje - a to nadšený a schopný řidič nikdy nepřivítá. Obdobným způsobem lze docílit deaktivace stabilizačního systému ESP, který čerpá data z čidel ABS. Zejména na zasněženém parkovišti něco podobného určitě prospěje. Vždy je nutné po odstranění vhodné pojistky pomalou jízdou zkusit, co auto udělá a jestli nebude příliš protestovat.
Novější modely mohou mít ESP napojené na několik čidel a senzorů. Konektory hlídající příčné zrychlení, stáčení vozu či polohu volantu opět stačí rozpojit, pokud si člověk najde jejich umístění. Nejjednodušší postup spočívá v odpojení senzorů rychlosti kol, které jsou schované za brzdovými kotouči v oblasti náboje.
Na konec se hodí zmínit výjimečné případy jako závody nebo demoliční derby, které vyžadují i odpojení airbagů. Jejich kabely jsou vždy žluté, proto zbývá postupovat po dráze žlutého vedení, dokud se neobjeví hlavní jednotka, ke které se připojují všechny vodiče ze senzorů. Tyto dráty se hodí opět vypojit, pokud byla již dříve odstavena baterie a člověk si je skutečně jistý svým rozhodnutím. Něco takového ale ani na zasněženém parkovišti nebudete potřebovat, to ostatní by se mohlo hodit.
Moderní asistenty lze vyřadit z funkce, jen je potřeba vědět, kam a jak sáhnout
Zdroj: Team O'Neil Rally School@Youtube
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel