Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak správně vybrat přívěs za auto?
24.3.2014 | inzerce
Mnozí z vás ještě pamatují, jak před rokem 1989 nebylo kde sehnat přívěs za auto. Od té doby se situace radikálně změnila, na trhu je z čeho vybírat.
V devadesátých letech se obor výroby přívěsných vozíků začal velmi rychle rozvíjet. Začala se používat přívěsová technika, která nebyla dříve dostupná. Na trhu vzniklo několik specializovaných firem vyrábějících přívěsy. Jako největší a nejznámější se na zdejším trhu postupně etablovala společnost Agados z Velkého Meziříčí s roční produkcí 16 až 20 tisíc kusů a rozmanitým výběrem různých typů. Více o firmě se můžete dozvědět prostřednictvím této videoprezentace.
Jak postupovat při výběru přívěsu?
Při prozkoumání nabídky zákazník zjistí, že výběr je tak široký, až se z toho může zamotat hlava, například v nejoblíbenějším rozměru ložné plochy 1 100 x 2 060 mm nabízí Agados celkem sedm různých druhů a to ještě každý typ v různých modifikacích. Na výběr toho správného přívěsu je třeba jít tak trochu od lesa a před samotnou koupí je proto třeba odpovědět si na několik základních otázek:
1. Jaký velký přívěs potřebuji? Aneb co vlastně potřebuji převážet...
Pokud nevybíráme přívěs například přímo pro převoz aut, motocyklu či lodě a chceme pořídit běžný valníkový přívěs, výběr správného rozměru je naprosto klíčový. Je dobré si předem představit, jaký materiál budete nejčastěji převážet. Třeba pokud stavíte rodinný dům a budete vozit OSB desky či palety, je dobré volit přívěs s min. šířkou 1,25 metru, tak aby se Vám materiál na přívěs vešel do korby. Při časté přepravě hranolů, kovových tyčí apod. je dobré volit přívěs delší a např. s předním otvíracím čelem, tak aby se váha materiálu na přívěsu správně rozložila a jízda byla stabilní. Hodně zákazníků říká, že přívěsný vozík potřebuje, jak se říká „k baráku“ a předem nemá o ložné ploše jasnou představu. Nejoblíbenější rozměry ložné plochy jsou 1 100 x 2 060 mm, 1 250 x 2 060 mm či 1 250 x 2 500 mm. Při výběru velikosti je proto třeba položit si i další otázky, např. kde přívěs u domu zaparkuji, kolik mám prostoru na dvoře pro manipulaci apod.
2. Jak těžký je zamýšlený náklad a jak často budu s přívěsem jezdit?
Váha nákladu je dalším důležitým kritériem výběru přívěsu. Dle tohoto kritéria často padne rozhodnutí, zda koupit přívěs nebrzděný či brzděný. Výhoda nebrzděného provedení je jasná: nižší cena. Na druhou stranu je většinou užitečná hmotnost (kolik přívěs uveze) nižší, maximálně zhruba do 500 kilogramů. Při převozu vyšších tonáží je třeba již doporučit brzděné provedení. Jednak opravdu můžete na přívěs naložit větší tonáž a také značně šetříte brzdovou soustavu Vašeho automobilu, protože brzděný přívěs auto „netlačí“ a při brzdění pomáhá. Ruku v ruce s tím jde vyšší bezpečnost během jízdy. Brzděný přívěs výrazně eliminuje „rozkmitání“ plně naloženého přívěsu při prudkém brzdění a zkracuje jeho brzdnou dráhu. Při každodenním používání přívěsu lze tedy doporučit brzděné provedení.
3. Jakou výbavu a provedení přívěsu zvolit?
Co se týče výbavy přívěsu, zde platí rčení, že fantazii se meze nekladou. Vybírat lze z plachet o různých výškách a barvách, laminátových vík. Kotvící úchyty pomůžou bezpečněji fixovat náklad k ložné ploše. Opěrné kolečko usnadní manipulaci s přívěsem. Opěrné nohy pomohou při vykládce z přívěsu. Přívěsy se sklopnou korbou oceníte při převozu zahradních traktorů a čtyřkolek, atd. Důležitým parametrem je i umístění kol u přívěsu. Přívěs s koly vedle ložné plochy zajistí nadprůměrnou stabilitu. Naopak u přívěsu s koly pod ložnou plochou oceníte kompaktnější rozměry a možnost rychlejší nakládky „z boku“ vysokozdvižným vozíkem.
Přívěsy a legislativa
Dodnes existuje hodně řidičů, kteří neznají základní pravidla o připojování přívěsu za tažná vozidla co se týče hmotností. Tuto problematiku řeší vyhláška Ministerstva Dopravy 341/2002 § 14. Z této vyhlášky například plyne, že pokud je tedy nejvyšší povolená hmotnost přívěsu 750 kg (kategorie O1) a na tažném zařízení auta je psáno 450 kg (například Škoda Fabia), smíte přívěs zapojit. Okamžitá hmotnost (hmotnost přívěsu a nákladu např. v okamžiku zvážení) však nesmí překročit uvedených 450 kg v TP automobilu. Více se můžete dočíst zde.
Mezi lidmi panují též mýty ohledně řidičských oprávnění pro jízdu s přívěsem. U některých řidičů je vžitá představa nutnosti řidičského oprávnění „B+E“ pro jízdu s brzděným přívěsem či s přívěsem o celkové hmotnosti nad 750 kg. Není to však vždy pravda. V potaz je třeba brát celkovou hmotnost soupravy, která v případě řidičského oprávnění „B“ nesmí překročit 3 500kg. Více o této problematice se můžete dozvědět zde.
Co se týče jízdy s přívěsem na českých dálnicích, neplatí žádné omezení. Pokud má automobil celkovou hmotnosti do 3 500 kg stačí běžná dálniční známka v ceně 1 500 Kč. Zda za automobilem máte zapojený přívěs, již nehraje na ceně známky roli.
Rychlost přívěsů
Dnes již není novinkou, že přívěsy českého výrobce Agados jsou schválené s konstrukční rychlostí 130 km/hod. Tuto skutečnost ocení zejména řidiči často jezdící po dálniční síti. Někteří řidiči jsou však přesvědčeni o tom, že s přívěsem lze jezdit max. 80 km/hod.
Co tedy opravdu říkají zákony a vyhlášky? Citace vyhlášky 341/2002 §14, odstavec 11: „Pokud ministerstvo při schvalování technické způsobilosti typu přívěsů kategorií 01 a 02 nestanoví jinak, nesmí být nejvyšší rychlost přívěsu vyšší než 80 km/h. Přívěsy nesmí být používány k přepravě osob.“. Citace zákona 361/2000 §18, odstavec 5: „Řidič nesmí překročit nejvyšší povolenou rychlost vozidla) a jde-li o jízdní soupravu, nejvyšší povolenou rychlost žádného z vozidel soupravy.“ Z obojího tedy vyplývá, že přívěsy schválené na max.konstrukční rychlost 130 km/hod lze bez obav na našich dálničních komunikacích s danou rychlostí využívat.
Nové přívěsy, které vás osloví
Agados se snaží svůj výrobní program každoročně obohacovat o nová provedení. Mezi nejvýznamnější novinky za poslední dobu patří přívěsy ALUX, progresivní lehké hliníkové přívěsy. Při své malé váze hodně uvezou a to ve skvělém designu a zpracování.
Další novinkou je malý kompaktní sklápěč Delta který lze v jednonápravové verzi tahat i za osobním vozem např. Octavia. Osobním vozům vyhovuje i rozměrově (ložná plocha 1 480 x 2 550 mm). Zato ve dvounápravové verzi snese zatížení 2,1 tuny a s přívěsem lze vzhledem k velikosti zajet na každý dvůr.
Své místo na trhu si nachází i přepravník na auta Puma a Adam se skvělým poměrem cena/výkon.
Nejnovější inovací roku 2014 je nabídka malých dvoumetrových přívěsů Handy (nejprodávanější přívěsy v ČR), Exclusive a ALUX. Sklopení korby usnadní vysypání materiálu, listí, apod.
Pokud s výběrem přeci jen budete potřebovat pomoci, neváhejte kontaktovat prodejce firmy Agados, kteří vám s výběrem rádi poradí.
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 4 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 6 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 7 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 9 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva