Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak si vedou moderní SUV v dlouhodobých testech? Pěti prý bude lepší se vyhnout
19.8.2018 | Mirek Mazal
SUV umí zaujmout svým vzhledem a někdy i krátkodobým fungováním. Co ale předvedou, když je podrobíte tortuře na 100 000 kilometrů a pak je rozeberete do posledního šroubku?
Sportovně užitkové vozy zaplavují evropské silnice. Skoro každá automobilka je nabízí těm, kteří chtějí mít jeden automobil pro naprosto všechny situace, získat co možná nejreprezentativnější vůz a současně zaplatit co nejméně. SUV ale nejsou vždy trefou do černého kvůli výraznému poklesu hodnoty části z nich. A některá nejsou správnou volbou ani kvůli spolehlivosti, jak dokazují zkušenosti kolegů z Auto Bildu.
Test trvanlivosti německých novinářů odhaluje slabé kusy, které nejhůře snesly kontrolovaný nájezd minimálně 100 000 kilometrů. Během překonávání této mety byly sepsány postřehy z používání, pravidelných servisních zásahů i kompletní mechanické kontroly všech dílů po rozebrání auta skoro na prvočástice na konci testu. A vzniklo tak vždy výstižné hodnocení s výslednou známkou.
Na jeho základě byl sestaven následujících žebříček shrnující následky ujetí sta tisíc kilometrů u všech dosud testovaných SUV. Zkoušena takto nebyla všechna SUV na trhu, ani nemohla být, neboť ujet takovou porci kilometrů chvíli zabere a dlouhodobému testování se souběžně nemohou věnovat desítky lidí. Přesto vás alespoň takto můžeme zpravit o těch lepších i horších testovaných vozech - Němci radí vyhnout se těm, které dosáhly horší známky než 2. A to je z následující desítky pět modelů.
12. Subaru XV 2,0D, chybové body: 44, známka 4-
Velké zklamání pro automobilku i pro zkušební tým. Všichni čekali minimum potíží, ale XV si během dlouhé zkoušky počínalo velmi špatně. Objevilo se mnoho problémů, například neadekvátní opotřebení spojky, přílišné tření v motoru, dokonce drobná koroze na podvozku. Jízdu znepříjemňovaly otravné zvuky rozvolněného obložení interiéru a pokažený mechanismus sedadla řidiče. Ani finální rozborka neukázala zrovna zánovní auto - ke známce 5 (tedy nejhorší, jako ve škole) chyběl už jen krůček.



11. Audi Q3 2,0 TDI Quattro, chybové body: 42, známka 4-
Při nájezdu 27 077 kilometrů padlo SUV několikrát za sebou do nouzového režimu. Potíž dělala vadná lambda sonda. Tímto ale dobrodružství nekončila, protože při 51 935 se poškodilo chlazení EGR ventilu a systém recirkulace výfukových plynů musel do servisu. Aby toho nebylo málo, xenonové výbojky obou předních světlometů musely být vyměněny. Konečná rozborka dopadla lépe, přesto je celkový výsledek jen o málo lepší než u XV.
10. Citroen C4 Cactus PureTech, chybové body: 34, známka 4+
Velké zklamání. Citroen si během dlouhé zkoušky počínal hodně špatně. Po překročení 30 000 kilometrů přestalo jít řazení pátého převodového stupně manuální převodovky, která musela být kompletně vyměněna. Krátce poté Cactus padl do nouzového režimu vlivem chyby zapalování. Ani finální rozborka neukázala zrovna zánovní auto - ke známce 5 (tedy nejhorší, jako ve škole) chybělo málo.
9. Ford Kuga 2,0 TDCi 4x4, chybové body: 25, známka 3
Masivní konstrukce nezabránila motorkům stěračů zemřít v době, kdy počítadlo ukazovalo jen 39 042 kilometrů. Ford tvrdí, že nezná podobné stížnosti, ale taková reakce nemusí nic znamenat. Po absolvování poloviční porce předepsané zkouškové vzdálenosti technici našli trhliny v převodovce, tentokrát výrobce uznal, že na odstranění těchto nedostatků pracuje. Po konečném rozebrání Kugy se ukázalo zanesené přívodní potrubí, které vysvětlilo postupně klesající výkon, další nepříjemnost trápící vůz se zvyšujícím se nájezdem.
8. Mini Cooper SD Countryman, chybové body: 21, známka 3+
Cena atakující milion korun přinesla vysoká očekávání, naplněna ale nebyla. Nejvíce problémů dělalo tvrdé odpružení, které kazilo už dojem z jízdy, ale způsobilo i brzké chrastění plastů v interiéru. Vůz měl též problémy s úniky brzdové kapaliny, což je nepříjemné jak uživatelsky, tak z hlediska agresivního působení této látky na jiné materiály. Přerostlé Mini si ve výsledku vedlo jen obstojně, k doporučení ji chybělo ještě několik kladných bodů.
7. Nissan Qashqai 1,6 dCi 4x4, chybové body: 15, známka 2
Modernizace bestselleru s logem Nissan přinesla zlepšenou spolehlivost. Druhé generaci poprvé selhalo olejové těsnění ve 30 512 kilometrech, další těsnění odešlo při 63 109 kilometrech. Závěrečná rozborka přinesla na světlo světa jen lehké závady. Slabinou jsou izolační materiály, součástky podvozku a elektronické asistenty.
6. Peugeot 2008 1,6 BlueHDi, chybové body: 11, známka 2+
Pověst skupiny PSA hájil malý Peugeot na zvýšeném podvozku. Autoservis bylo potřeba navštívit jen v případech předem domluvené preventivní prohlídky. Dieselové provedení 2008 se projevilo stabilně dobrým výkonem a dobrý pocit z auta narušovaly jen zvláštní rány od přední nápravy. Na sklonku hranice 100 000 kilometrů tak musely být vyměněny přední tlumiče, v těchto testech neobvykle brzy.
5. Suzuki SX4 S-Cross DDiS AllGrip, chybové body: 8, známka 1-
Po několika dnech se zasekl a vypnul displej satelitní navigace a palubní elektronika měla potíže i později. To by byla jediná velká výtka vůči Suzuki, jinak je možné SX4 označit za mechanicky odolné SUV bez zásadních konstrukčních problémů. Ujeté kilometry se výrazně nepodepsaly ani na pohonu ani na podvozku.
4. Mazda CX-5 Skyactiv-D AWD, chybové body: 8, známka 1-
CX-5 nic nezastavilo, dokonce ji neskolil ani nepozorný servis. Zapomenutá aktualizace softwaru a ponechané špatné brzdové obložení nezabránilo milému překvapení od stroje z Hirošimy. Střední SUV od Mazdy má blízko k jednomu z etalonů kvality moderních vozů tohoto typu.
3. Hynudai Tucson 2,0 CRDi 2WD, chybové body: 6, známka 1-
Výsledky tohoto testu jsme minulý týden probírali podrobně, je ze všech nejčerstvější. Tehdy jsme konstatovali, že se svými pouhými šesti chybovými body zařadil mezi absolutní špičku mezi moderními SUV na současném trhu a tady to máte potvrzené černé na bílém - jen dvě auta s totožným výsledkem si vedla lépe. SUV od Hyundai zkrátka zvládlo 100 000 kilometrů bez velkých problémů. Objevily se drobné nedostatky ve formě občas nefungujícího elektrického mechanismu otevírání pátých dveří. Testovací jezdce obtěžovaly zvuky od kovového držáku vzduchotechniky. Konečné hodnocení ovlivnila drobná koroze, ale jinak mechanické části jako motor a převodovka zůstaly bez znatelných následků používání.
2. - 1. Kia Sportage 2,0 CRDi AWD, chybové body: 4, známka 1
Nenápadný Sportage často podceňované automobilky Kia mnohé překvapil podobně jako Tucson. Produkt Jihokorejců vydržel všech 100 000 kilometrů bez poruchy. Ani závěrečné rozmontování neodhalilo unavené díly nebo poškozené materiály, díky tomu výsledná známka odpovídá čisté jedničce.
2. - 1. Volvo XC60 D4, chybové body: 4, známka 1
Výborně dopadlo také Volvo. XC60 společně s Kiou Sportage dnes představují absolutní špici mezi SUV, která se zúčastnila testu. Volvo ukázalo mírné nedostatky v oblasti konektivity, když po překonání 70 266 kilometrů přestalo poslouchat připojení USB, ale to je ve srovnání s některými dalšími takto testovanými vozy opravdu banalita.
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
před 5 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Assen: Superpole vyhrál a PP získal Sam Lowes 11:18
- V pátek v Kataru na čele Morbidelli včera 21:29
- Nejlepší čas pro Gonzalese, 20. Salač včera 20:48
- Nejrychlejším byl lídr šampionátu Rueda včera 20:29
- Vítězem Superpole SSP v Assenu Can Öncü, 22. Vostatek včera 16:40
Nejnovější články
GM začíná propouštět ze své zbrusu nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji otevřel teprve před čtyřmi roky
před hodinouMercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
před 3 hodinamiStellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady
před 4 hodinamiMercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
před 5 hodinamiAmerické přístavy jsou přeplněné neprodanými novými vozy, s tisícovkami aut si nikdo neví rady
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva