Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak si doma dokonale umýt auto? Stačí se držet těchto 7 kroků
20.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Předvedeme vám, jak na dokonalé umytí auta v domácích podmínkách. Práce to není snadná, výsledek je ale perfektní.
Mytí auta není jednoduchá záležitost, pokud si člověk chce být jistý, že to bude uděláno co nejlépe a že nebude poškrábaný lak. I „šetrná” textilní mycí linka může auto pořádně poškrábat a normální kartáče můžou být pro lak ztělesněním čirého zla. Jenže taky nemusí, i ty mohou být citelně lepší než ruční mytí.
Pokud nemáte důvěru k mycím boxům a ani k tomu, svěřit své auto někomu jinému, zbývá jediné - umýt si auto doma. Platí ale, že toho můžete víc pokazit než vylepšit, a o tom, co opravdu nedělat, jsme psali v článku o devíti chybách, které možná děláte při mytí auta a nevíte o tom. Ale jak na to? Video mechanika, vystupujícího pod aliasem ChrisFix, poradí. Je to dost práce, ale výsledek je dokonalý, jak ukážou tyhle fotky.
Stav vozu před zásahem a po něm
Jak se ho dopracovat? Pokusili jsme se vše shrnout do těchto 6+1 bodu.
0. Nepoužívejte kartáče ani stará trička
Toto je třeba neustále opakovat - na čištění auta se nejlépe hodí hadřík nebo žínka z mikrovlákna. Kartáče jsou nevhodné - to člověk může jet rovnou do mycí linky -, stejně tak papírové utěrky, staré tričko nebo houby. A z onoho hadříku z mikrovlákna odtrhněte štítek, protože ten také může lak poškrábat. Zejména dnešní vodou ředitelné laky dávají kůži opravdu lacino.
1. Bezdotykové mytí
Čím špinavější auto je, tím důležitější je bezdotykové mytí tlakovou vodou. Při kontaktním mytí, tedy při čištění žínkou nebo hadříkem z mikrovlákna, by prach, bláto a veškerá špína fungovala jako smirkový papír, proto je potřeba se tvrdých nečistot napřed zbavit bezdotykovým mytím. Nejlepší je „wapka”, tlakový čistič, ale normální zahradní hadice s vodou a s hubicí stačí.
Po opláchnutí auta na wapku nebo na hadici připojte nádobu se směsí vody a prostředku na mytí nádobí. Ten je běžně příliš agresivní a pokud auto myjete jen bezdotykově, není vhodný, protože odstraní všechno včetně starého vosku, ale v případě důkladného mytí a leštění, jako v tomto případě, je žádoucí odstranit úplně všechno a dostat se až na horní vrstvu laku. „Mýdlo” nechte chvíli působit a pak vůz opláchněte vodou.
2. Kontaktní mytí
Připravte si dva kyblíky, do jednoho načepujte čistou vodu a nejlépe do něj dejte i sítko - udrží nečistoty dole a hadřík se k nim nedostane, když ho budete máchat. Druhý kbelík bude obsahovat vodu s prostředkem na nádobí. Pak přichází na řadu žínka z mikrovlákna a spousta mýdla, které jednak čistí a jednak působí jako lubrikace, takže je pravděpodobnost poškrábání laku ještě menší.
Umývejte auto rovnými tahy zepředu dozadu, nikoliv krouživými pohyby, protože kruhové škrábance jsou víc viditelné a hůře odstranitelné než rovné - to kdybyste auto přeci jen poškrábali, protože dokonalý není nikdo. Každou chvíli vymáchejte žínku napřed ve vodě, pak v čistší vodě s mýdlem. Vhodné je napřed umýt horní půlku auta, kde je méně nečistot, a pak spodní. Nezapomeňte také na prahy nebo prostor u víčka nádrže. Nakonec samozřejmě přichází oplach vodou.
3. Dekontaminační hmota
Pokud po čerstvě umytém autě přejedete prsty a cítíte, že je lak drsný, je vhodné nečistoty pevně držící v laku odstranit tzv. dekontaminační hmotou, na videu s názvem „clay bar”. Pod stejným heslem ji najdete i v obchodech a e-shopech v Česku nebo na Slovensku. Rukavice na rukou autora jsou proto, aby nekontaminoval lak mastnotou z prstů, nikoliv aby se jeho rukám nic nestalo.
Nezapomeňte na lubrikaci mýdlovou vodou a pusťte se do čištění auta touhle hmotou. Opět nikoliv krouživými pohyby. Není potřeba příliš tlačit. Jestli je už konkrétní panel dostatečně vyčištěný, poznáte hmatem - hladká místa jsou čistá, drsná je potřeba ještě vyčistit. Jakmile je hotový jeden panel karoserie, opláchněte auto vodou. Po dokončení práce s dekontaminační hmotou je vhodné auto rychle opláchnout mýdlem a vodou, aby s něj všechno steklo.
4. Sušení auta
Utřít karoserii je potřeba, aby byly vidět případné nedokonalosti laku a aby samovolně uschnuvší voda nezanechala skvrny. Plastové stěrky a tvrdé hadry jsou nevhodné, nejlepší je opět utěrka z mikrovlákna, která pochytá nečistoty, které by na autě ještě mohly zůstat, a absorbuje spoustu vody. Opět nedělejte krouživé pohyby.
5. Oprava vrchní vrstvy laku
Vidíte-li na autě drobné škrábance, které zmizí, když na ně stříknete trochu vody s mýdlem a utřete ji, jsou to škrábance ve vrchním, bezbarvém laku. Ty jdou snadno odstranit - napřed použijte smirkový papír s hrubostí 3 000, pak s hrubostí 5 000, samozřejmě s lubrikací mýdlovou vodou. Pak hadříkem aplikujte tekutou leštěnku na osmirkované místo.
Máte-li po celém autě jemné škrábance z mycí linky, použijte leštěnku na celé auto. Ta je totiž drsná a odstraní tenkou část svrchního bezbarvého laku, ve které jsou ony škrábance. Není potřeba téměř vůbec tlačit, leštěnka pracuje sama a přílišný tlak by odstranil příliš silnou vrstvu bezbarvého laku, což není žádoucí. Je také potřeba poznamenat, že tohle by člověk neměl dělat příliš často, jen pokud potřebuje odstranit škrábance, nikoliv při běžném mytí auta.
6. Voskování
Posledním krokem je voskování auta. Naberte trochu na aplikátor a naneste na panel karoserie. Pozor na černé plasty na karoserii, na těch vosk nesmí zůstat, protože by tam zaschnul a nechal bílé skvrny. Nechte zaschnout podle instrukcí na obalu a pak panel vyleštěte, opět utěrkou z mikrovlákna.
To je všechno, chtělo by se říci, a na papíře to také vypadá snadno. Ve skutečnosti to bude dobrý půlden práce podle toho, v jakém stavu je váš lak a jak jste zruční. Autor návodu říká, že pokud takhle důkladně vyčistíte své auto jednou, nebudete to muset dělat hned tak znova, pokud se o lak budete starat. To jest, že ho budete často mýt autošampony, které neodstraňují vosk. Pustíte se do toho? Výsledky jsou opravdu působivé...
Zdroj: ChrisFix@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 7 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 8 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 10 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 11 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva