Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tipy, jak se vyhnout vybití autobaterie a všem nepříjemnostem, které se s tím pojí
9.9.2019 | Mirek Mazal
Venku opět začíná být chladněji, a to pro akumulátory aut a jejich životnost není dobrá zpráva. Sehnat nyní mohou snáz, když si ale dáte pozor na typické nevhodné návyky, řadě potíží se vyhnete.
Úplně vybitá autobaterie je velmi nemilým překvapením, které zpravidla přichází v tu nejméně vhodnou chvíli. Marné pokusy o roztočení motoru směle aspirují na nejotravnější poruchu v seznamu automobilových problémů. Úplnému vycucání do posledního zbytku energie lze uniknout pomocí pravidelné údržby akumulátoru, který si vyžaduje stejnou pozornost jako ostatní části auta podléhající opotřebení.
Stav baterky může ovlivnit faktor počasí, například nyní stále větší chlad chlad zpomaluje chemické procesy, ke kterým dochází uvnitř zdroje energie. Teplotu okolního prostředí nikdo nedokáže ovlivnit, britský autoklub RAC ale vyjmenoval v deseti bodech základní kroky prevence selhání baterie v nejméně očekávaném okamžiku a řešení následků z toho pramenících.
1. Jezděte také delší trasy
RAC potvrzuje dlouho známé tvrzení o prospěšnosti dlouhých jízd. Mnoho krátkých tras po městě je pro baterii smrtící, protože se nestihne patřičně dobít. Víkendové výlety jsou očistou mysli a zároveň dávají alternátoru s motorem dostatečnou šanci vytvořit dostatek energie k uložení zpět do akumulátoru. Alternativou je pořízení externí nabíječky do elektrické zásuvky, ale pro ty, kteří parkují na ulici, je taková rada bezpředmětná.
2. Vypínejte spotřebiče
Některé automobily setrvávají se zapnutým přívodem proudu do automobilových zásuvek či portů USB, poté může například napojený notebook lehce vyšťavit i funkční baterii. Po vypnutí zapalování se určitě vyplatí překontrolovat odpojení nebo vypnutí všech externích spotřebičů.
3. Sešlapujte spojku při startování
Opět záleží na modelu vozu, protože některé vozy bez sešlápnutí spojky standardně startovat odmítají. V každém případě je zmáčknutí levého pedálu během startování úleva pro části motoru, které by se jinak roztáčely a ubíraly by důležitou energii z baterie.
4. Kontrolujte akumulátor
Mechanik upozorňuje na prospěšnost už vizuální kontroly baterky. Při dolévání kapaliny do ostřikovačů stačí okem zabrousit na druhou stranu k plusovým a minusovým kontaktům, uvolněné svorky umí být nepříjemné ranní překvapení před načasovaným odjezdem do práce.
5. Kontrolujte další systémy navazující na baterii
Pochybnosti okolo dalších částí jako alternátor, startovací mechanismus, dobíjení či elektrický systém patří do servisu. Pokud by některé součástky nefungovaly, může dojít k nedostatečnému dobíjení, nebo naopak k přebíjení baterky. Náznaky poruchy stojí za to sdělit servisnímu technikovi.
6. Nezanedbávejte ani jinou péči o vůz
Špatně udržované vozidlo může způsobit další namáhání akumulátoru. Časem se člověku mohou nemile vrátit podhuštěné pneumatiky či stoprocentně nefungující motor. Preventivní opatření v podobě kvalitní péče teoreticky může prodloužit životnost baterie.
7. Vnímejte varovná znamení
Varovným signálem pro zbystření je zhoršené startování, kdy motor naskočí po delší době snažení startéru. Další fáze indikující problém může být rozsvícená kontrolka na palubní desce. Ani jedno varovné znamení není radno přehlížet.
8. Nesnažte se z baterky něco dostat za každou cenu
Baterie se žádným způsobem magicky nedobije, pokud se bezradný člověk bude pokoušet nastartovat opakovaně a dlouho. Naopak marně se snažící řidič může úplně zničit akumulátor, který už nepůjde nikdy oživit.
9. Buďte připraveni na selhání
Dobrým nápadem je vozit startovací kabely. Většinu času budou v autě překážet, ale jednoho dne za ně bude kdokoliv hodně rád, až s jejich pomocí nahodí motor. Existují i přenosná startovací zařízení, která jsou nabitá a připravená do okamžité akce.
10. Když všechno selže, nepanikařte
Navzdory dodržování všech dostupných rad má právo baterie na selhání třeba kvůli konstrukční chybě. Výjimkou nejsou ani případy, kdy nové aut zůstane bezvládně stát po půlročním provozu na kraji silnice právě kvůli vybité baterce, i když majitel nic nezanedbal. V takové chvíli hlavně žádnou paniku, prvořadá je bezpečnost. Zavolejte asistenční službu nebo nepojízdný vůz nechte odtáhnout do servisu a tam v klidu nechte vše opravit.
Problémy s baterií lze oddálit správným chováním. V případě ignorace výše uvedených rad může dojít k jejímu brzkému selhání
Zdroj: RAC
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
dnes - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nejnovější články
- Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
před 6 hodinami - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
před 7 hodinami - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
před 9 hodinami - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
před 10 hodinami - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
dnes
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva