Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor
6.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Přemýšlíte o pořízení ojetého auta? Vše ověřit a zkontrolovat je nutností, špatné koupě čekají na každém rohu. Poradíme, jak se jich vyvarovat.
Jaro je tu a nejeden z nás se dívá po něčem, čím by osvěžil svůj automobilový park. Pokud vybíráte vůz nový, stačí „jen” vybrat správný typ, pořízení ojetého auta je ale větší věda. Zvolit správný typ nestačí, musíte najít i co možná nejlepší kousek, který se vejde do vašeho rozpočtu.
Vybírat většinou je z čeho - trh s ojetými auty je ještě větší, než s těmi novými, takže pokud nehledáte něco vyloženě vzácného, přinejmenším v Evropě, často ale i v České republice nebo na Slovensku najdete dost potenciálních kandidátů. Každý z nich ale jinak vypadá, najel jiné kilometry a stojí trochu jiné peníze. Někdo zkrátka auta používá tak, jiný onak, někdo se o ně stará hůře, jiný lépe, ne vždy to jde ale jednoduše poznat. Samotná cena vodítkem být nemusí - někteří majitelé svá auta přeceňují, jiní je naopak prodávají pod cenou proto, že se jich chtějí rychle zbavit.
Existuje spousta hospodských rad, jak postupovat při prohlídce staršího vozu, a leckterý prodejce, pokud se ojetinami živí, může spoustu věcí bagatelizovat - to je jen čidlo, to je drobnost, to stojí pár korun, to stačí jen doplnit. Může to být pravda, ale je potřeba mít na paměti, že on chce vydělat co nejvíc peněz a může být ochoten říct cokoliv. Lepší je tedy řídit se vlastním úsudkem.
Máte-li auta „v malíku”, návody nepotřebujete, ne každý ale má to štěstí, aby problematickou ojetinu cítil na sto honů. Máme pro vás tedy příručku, na co si dát při prohlídce ojetého auta pozor, abyste nešlápli vedle. Že vůz obstojí v některé z těchto jednotlivostí, není zárukou kvality, stejně jako jeden problém neznamená, že jde o špatnou koupi. Přesto je ale jasné, že správná ojetina měla být více či méně bezproblémová v každém z těchto ohledů a pokud nevyrážíte shánět vůz s 10 tisíci Kč v kapse, není nic nemožného takovou najít.
Obecně by prvním bodem mělo být důkladné studium vlastností a častých závad daného auta ještě dřív, než se na ně pojedeme podívat. A jak pokračovat, se dozvíte v bodech níže.
1. Historie vozu
Než se na nějaké auto vyrazíte podívat přes půl republiky, je vhodné předem prověřit historii auta. Vhodnou investicí u nás je zpráva firmy Cebia, která kromě kilometrového proběhu zejména poví něco o nehodách opravovaných s účastí pojišťovny. Stojí sice peníze, ale můžete se předem dozvědět docela dost informací a třeba rovnou začít hledat jinde. Stačí znát VIN, který vám prodávající snadno řekne. A pokud vám ho neřekne, nemáte důvod se s ním dále bavit, něco zjevně skrývá.
Když už jste k autu přijeli, věnujte pozornost nejen servisní knížce, důležitější jsou faktury za díly či opravy. Ze servisní knížky sice bývá vidět četnost údržby, ale dnes už dávnou nejsou výjimkou pokusy o její falšování. Když budete pozorní, odhalíte i takový pokus vás podvést. Cokoliv se vám nebude zdát, musí prodávající vysvětlit, minimálně za dobu, kdy auto vlastnil. Pokud to nedokáže nebo vypadá, že si vymýšlí, je něco v nepořádku a je třeba dát znovu ruce pryč - nemá smysl věřit jeho pohádkám ani vlastním iluzím.


Report Cebie často rychle odhalí, že se stavem tachometru bylo manipulováno. Existují vozy, které najedou klidně i půl milionu km za dva roky
2. Karoserie
Různé šrámy na náraznících jsou u spousty aut běžnou věcí, kontrola karoserie by se měla zaměřit spíš na spáry - měly by být rovnoměrné. Panely karoserie musí dobře lícovat a hledejte i rozdíly v odstínu barvy, ukážou lakovaný díl. Většinou po nehodě, často ale i kvůli pokročilé korozi původního dílu - ani jedno z toho nemusí být vážný problém, opravený šrám od nákupního centra auto nedevalvuje, ale pokud jste se něco takového o autě nedozvěděli od prodávajícího předem, měl by být znovu schopen vysvětlit, co se stalo a proč vám o tom neřekl. Opravit se dnes dá všechno, i totálně zničená auta.
Dveře, kapota i víko zavazadelníku by měly jít snadno a dobře zavírat, neměly by drhnout nebo se křížit, pokud vůz stojí na rovné ploše. Cvakání při otvírání či zavírání bočních dveří ukazuje na opotřebenou aretaci. Zní to nehezky, ale není to nic nebezpečného, trpí tím spousta starších aut.
Toto je od pohledu mizerně opravená karoserie, možná lépe opravit nešla. Ruce pryč
3. Koroze
Jednou z nejdůležitějších oblastí, které je potřeba u staršího auta hlídat, je koroze. A nedělejte si iluze, že se to týká jen dekády starých vozů, auta renou i dnes. Některá jsou ke korozi náchylná více, jiná méně, ale v každém případě je potřeba hlídat lemy dveří, podběhy a podvozek, zda na nich není patrná pokročilá koroze či zda např. plechy nejsou prorezivělé tak, že v nich jsou díry. Koroze je opravitelná, ale pokud je pokročilá, může být cena opravy vyšší než hodnota auta a jít tímto směrem nemá smysl.
Auta stále reznou, třebaže méně než dříve. Koroze je ale pořád stejný problém
4. Chod motoru
Věnujte dobrou pozornost chodu motoru při startování a při běhu, a to jak za studena, tak po zahřátí. Měl by startovat snadno, je-li v pořádku baterie. Po startu studeného motoru můžete chvíli slyšet cvakání hydraulických vymezovačů vůlí ventilů, tzv. hydroštel, ale to maximálně pár vteřin. V zahřátém motoru by nemělo nic rachotit ani klepat. Samozřejmě, každý motor je jinak hlučný, každý má svůj specifický projev, ale nezdravé klepání nebo rachtání nepatří do žádného.
Také věnujte pozornost tomu, co vychází z výfuku, může to hlásit i vážný problém. Pokud není zrovna mrazivo, po zahřátí by z něj neměl vycházet bílý a už vůbec ne modrý dým. Kupujete-li diesel, zkontrolujte, jestli při prudším přidání motor výrazně nekouří popř. jestli není od sazí ušpiněn nárazník.
Motor je jednou z nejdražších součástí vozu, jeho stavu je třeba věnovat maximální pozornost
5. Úniky provozních kapalin
Na parkovištích vídáme běžně skvrny od oleje, ovšem to neznamená, že by se úniky provozních kapalin z automobilu daly zanedbávat. Téct může olej z motoru, z převodovky nebo diferenciálu, může unikat chladicí kapalina. Oprava může být otázkou pár korun za novou hadici nebo těsnění, ale také mohou olej propouštět třeba gufera klikové hřídele. Taková oprava už je náročnější.
Za auta by nemělo nic téci, alespoň ne ve větší míře
6. Olej
Z oleje se toho dá poznat docela dost - pokud vytáhnete měrku a oleje je málo, ukazuje to na to, že dosavadní majitel zanedbával údržbu. Je-li olej u benzínového auta úplně černý, buď nebyl dlouho měněn, anebo má motor nějakou závadu. Hledejte v něm i miniaturní kousky kovu; pokud nějaké vidíte, hledejte jiné auto. Je také vhodné otevřít víčko dolévání oleje, pokud uvidíte béžový šlem, velmi pravděpodobně máte před sebou vadné těsnění hlavy válců.
Kupujete-li auto s automatickou převodovkou, podívejte se i na stav oleje v ní. Měl by být růžový, příp. u některých aut zelený nebo jinak barevný, ale vždycky v jedné barvě a čistý. Pokud je tmavý, dlouho se neměnil. Pokud je cítit spáleninou nebo kovem, znamená to, že převodovka má zaděláno na problémy, jejichž opravy bývají velmi drahé.
Podoba oleje řekne mnohé o stavu i údržbě motoru
7. Chladicí kapalina
Kapalina v nádržce by měla být čistá, bez známek vodního kamene, protože to by značilo zanedbání pravidelných výměn či používání obyčejné vody k naředění fridexu místo destilované. Minerály v obyčejné vodě se usazují v chladiči a v chladicích kanálcích motoru a v extrémním případě je mohou ucpat. Také nesmíte najít olejové skvrny, protože to by mohlo ukazovat na rozličné další závady.
I chladící kapalina někdy může vyprávět...
8. Řemeny a hadice
V motorovém prostoru je potřeba mimo jiné zkoumat stav řemenů, a to zejména jejich napnutí - nesmí být příliš pevné ani příliš volné - a stav drážek. Vidíte-li v řemenu trhliny, znamená to, že je opotřebován a že je nejvyšší čas ho vyměnit. Hadice zkuste zmáčknout; musejí působit jako hadice, být dostatečně ohebné. A ani ony v sobě nesmí mít trhliny; pokud ano, bude je nutné co nejrychleji vyměnit, aby nedošlo k protržení.
Nedokonalý stav řemenů a hadic může být větší problém, než se zdá
9. Stav interiéru
Hodně o autě prozradí, když nahlédnete do jeho vnitřku, jehož opotřebení by mělo odpovídat udávané kilometráži, a to rovnoměrně pro každou součást. Nevěřte pověrám o tom, že když má auto hodně opotřebovaný volant, ale zachovalou řadičku a nášlapy pedálů, majitel měl rád velké prsteny, pracovat s chemikáliemi či kdo ví co ještě. Může to být pravda, ale nemusí - možná jen bylo levné vyměnit nášlapy a řadičku, ale drahé volant, který jako jediný prozrazuje vysoké statistíce kilometrů.
Interiéry aut dnes vydrží opravdu hodně a pokud se o ně někdo dobře stará, 100 tisíc kilometrů na nich sotva poznáte. Pokud je interiér viditelně opotřebovaný, může být nájezd násobně vyšší, nebo se předchozí majitel o své auto moc dobře nestaral. Ani o jedno byste neměli stát.
Interiér Hyundai Sonata s 554 tisíci km? Ruina. Nespoléhejte ale jen na to, rychle ojetý Passat může se stejnými kilometry vypadat ještě slušně
10. Únik kapaliny do interiéru
Prasklé topení v palubní desce vozu je věc náročná na opravu a tudíž drahá, takže pokud zaznamenáváte vlhkost v prostoru pro nohy u spolujezdce, není to dobré znamení. Vlhkost hledejte také okolo těsnění dveří, střešního okna nebo v zavazadelníku. Některé průsaky vody se dají opravit za pár korun těsněním z Hornbachu, naopak gumová těsnění dveří, kufru či střešních panelů na některá starší auta budete shánět opravdu těžce.
Pokud do interiéru cokoli zatéká, není to dobré znamení
11. Topení, klimatizace
Závady na topení nebo klimatizaci jsou většinou na odstranění velmi drahé, takže se u méně poctivých prodejců ojetin setkáte s tvrzením, že klimatizace jen není napuštěná chladivem. Jednak to vůbec nemusí být pravda a jednak, i kdyby to pravda byla, se to chladivo muselo někudy dostat ven.
Chladí-li klimatizace slabě, může to znamenat jen málo chladiva, jehož doplnění zvládne kdekterý servis za pár stovek. Systém ale musí být schopný vyprodukovat aspoň trochu chladného vzduchu. Horkého vzduchu by naopak mělo být dost, jakmile se zahřeje motor; pokud ne, stojí před vámi potenciální problém topného tělesa v palubní desce.
U starších aut jsou problémy s ventilací dosti obvyklé, u zánovních zde na potíže narazíte výjimečně
12. Elektrická výbava
Většina moderních aut má okna i zrcátka ovládaná elektricky. A nejen ta - také třeba sedadla, zámky, stínítka nebo cokoliv jiného může pro svou činnost využívat elektromotorky. Je vhodné zkontrolovat úplně všechno; že funguje stahování okna řidiče, neznamená, že to bude stejné u pravého zadního okna. Oprava může být jednoduchá a levná, ale taky složitá a drahá, závisí to na konkrétní porouchané součástce a konkrétním autě. Některý elektromotorek stačí rozebrat a promazat, jiný musíte koupit nový.
Elektrických věcí je dnes i v obyčejných autech spousta, fungovat by měly všechny
13. Brzdy
Máte-li auto na zvedáku, zkontrolujte důkladně stav kotoučů. Hledejte známky nerovnoměrného opotřebovávání, které může ukazovat na nesprávně fungující třmen. Je-li vnitřní strana kotouče ojetá víc než vnější, jsou zatuhlé tyčinky, po kterých třmen jezdí; to samozřejmě platí jen pro jednopístkové třmeny.
Pokud za jízdy při brzdění cítíte pulsování pedálu, klepání volantu nebo pokud auto táhne na některou stranu, brzdy budou potřebovat servis. Nové kotouče a destičky jsou to nejmenší. Zkontrolujte také stav brzdové kapaliny v nádržce, mělo by jí být dostatek a měla by být relativně čistá.
Brzdy též prozradí mnohé, i kdyby to tristní údržba měla být
14. Podvozek
Při kontrole auta zespodu si všímejte stavu manžet poloos, zda jsou správně dotažené, zda z nich nevylézá mazivo a zda v nich nejsou trhliny. Vezměte za tyčky řízení a zatahejte za ně, neměly by mít žádnou vůli. Když je auto na zvedáku, chyťte rukama kola napřed na devíti a třech hodinách, pak na dvanácti a šesti a zkuste s nimi zakývat, ani zde nesmí být vůle. A pokud při jízdě slyšíte klepání či vrzání na nerovnostech, připravte se na nutnost výměny některých podvozkových dílů - auto s dobře fungujícím podvozkem musí nerovnosti filtrovat tiše... a ochotně.
Dokud je auto na zvedáku, hledejte také různé boule či nepravidelnosti v běhounu pneumatik, které můžou napovědět blížící se nutnost výměny tlumičů. Když stojí auto na rovném povrchu, je dobré vyzkoušet, jestli karoserie sedí stejně vysoko ve všech čtyřech rozích. Pokud ne, může být nutná výměna pružin.
Na tato místa se spousta kupujících u ojetin ani nepodívá. Ke své škodě
15. Pneumatiky
O samotné pneumatiky tu ani tak nejde, když je samozřejmě lepší, když dostanete vůz se dvěma sadami zánovních gum. Na pneumatikách je nicméně dobře vidět stav podvozku, pokud se majitel o vůz nestaral. Jsou výrazně ojeté na některém kraji? Na vině je špatné seřízení geometrie. Jsou ojeté uprostřed či po stranách? Pak guma často jezdila přehuštěná, resp. podhuštěná. Pneumatiky prozradí hodně - nevypadají-li perfektně, nejsou obuty na zrovna perfektní ojetině...
Dobrý stav pneu je fajn už proto, že nebudete muset hned kupovat nové. Ale mnohem cennější je tím, že prozradí všemožné další problémy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 8 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 10 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 11 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
dnesNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva