Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak nastartovat auto bez klíče jako ve filmu? Zloději to umí, naučte se to také
11.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Ve filmech vídáme zloděje i hrdiny startovat ukradená auta pomocí drátů pod volantem. Jak asi tušíte, filmové scény jsou zkreslené, realita ale není až tak odlišná.
Ztracené klíče od auta dokáží pěkně zkomplikovat život. Získat věci uzamknuté vevnitř mohou pomoci zámečníci se šperháky, ale otevřít a odjet jsou dvě jiné věci. Nakonec, jak se dostat do auta bez klíče ukazují i různé rady ptáka Loskutáka a v nejhorším případě se dá rozbít okno a do auta si alespoň pro něco sáhnout. Ale co když je potřeba ho nastartovat?
Právě na to se zaměříme dnes s pomocí přiloženého videa, které v žádném případě nemá nabádat k nedovolenému startování cizích vozů nebo učit zloděje, jak krást auta - ti to dávno umí. Chce názorně ukázat možné řešení nenadálé situace, však bez klíčů člověk nikam nedojede a získat nové může zabrat dny i týdny. Kriminálník v televizi by spojil pár drátů a nastartoval a právě tento způsob není zase tak daleko od reality. Ve skutečnosti je to ale přece jen o něco složitější.
Než si projdeme jednotlivé kroky, je třeba říci, že jakýkoli z následujících postupů povede k většímu či menšímu poškození vašeho vozu a je třeba si rozmyslet, jestli vám za to stojí. Pokud ovšem dáte přednost jednomu ze sofistikovaných postupů a vše uděláte s citem, dáte auto do původní podoby jen s minimálními následky.
Pokud jde o potřebné vybavení, nahodit motor bez klíče se v tom sofistikovanějším případě neobejde bez izolačních rukavic, manuálu k vozu, kladiva, šroubováku a nůžek na dráty. Máte? Tak jdeme na to.
Krok 0: Můžete zkusit jen šroubovák
Jakkoli humpolácky to zní, v případě potřeby co nejrychlejšího řešení může stačit pouhý plochý šroubovák adekvátní velikosti, který prostě vrazíte do spínací skříňky a otočíte s ním stejně jako klíčem, tedy ve směru hodinových ručiček. Tím můžete zapnout zapalování i nastartovat motor, pochopitelně za cenu zničení spínací skříňky. Tento postup může fungovat u řady aut vyrobených do devadesátých let, vozy novějšího data jsou proti tomuto postupu chráněny lépe.
Krok 1: Odstraňte kryt spínací skříňky
Pokud šroubovák nefunguje nebo víte, že fungovat nebude, chce to sofistikovanější řešení. V tom případě je třeba odstranit obvykle plastové kryty okolo spínací skříňky. Nejčastěji jde o součást sloupku řízení, někdy i o části palubní desky. V závislosti na tom je třeba plasty s citem uvolnil - u sloupku řízení bývají šrouby viditelné z jeho spodní strany, palubní deska bývá smontována rozličnými způsoby. Pokud se vám to podaří, vidíte, co potřebujete - spínací skříňku a k ní vedoucí dráty.
Krok 2: Identifikujte jednotlivé kabely
Abyste mohli pokračovat dále, je třeba pochopit, který kabel ke spínací skříňce zajišťuje to a který ono. Podstatné je najít napájecí kabel resp. kabely a obvykle dva startovací kabely. Nejčastěji půjde o červený kabel zdroje a černý uzemňovací. A pak tu bývají dva kabely vedoucí ke startéru, typicky hnědé. V tomto okamžiku je vhodné ověřit vše v manuálu, pokud nezůstal neznámo kde, nebo servisní literatuře, je-li k dispozici. Nebývá zase tak složité ji sehnat na internetu.
Krok 3: Spojte napájecí kabely
Tento krok se by se měl dělat v rukavicích, přece jen zacházíme s elektřinou. Nejdříve je třeba nůžkami přestřihnout kabely zajišťující napájení, odstranit gumové objímky a odhalené konce ze zakroutit do sebe. Společně slouží k napájení elektrických zařízení, takže tím „zapnete zapalování”.
Krok 4: Spojte startovací kabely
Následně je třeba přestřihnout startovací kabely, ty už ale permanentně nespojíme, protože spouští startér. Konce je tedy třeba opět odhalit, ale nezakroutit je do sebe, nýbrž jen krátce přiložit jejich konce k sobě. Vzájemný kontakt nastartuje motor. Potom stačí dráty oddělit od sebe a zaizolovat, aby se předešlo následnému nechtěnému kontaktu.
V případě, že má auto pouze jediný startovací drát, stačí se dotknout spojených kabelů zapalování. Motor naskočí, ale pokud nejde točit volantem, je nutné šroubovákem či jiným nástrojem vypáčit zámek mezi volantem a sloupkem řízení v horní části. K vypnutí motoru stačí oba červené napájecí kablíky rozpojit a vyrazit znovu hledat - nebo objednat - ztracené klíče.
Funguje to, ale jen u starých aut
Je to vlastně relativně jednoduché a s trochou cviku to lze zvládnout i vcelku rychle. Filmové scény jsou nadsazené zejména v tom, jak rychle to v nich hrdinové - nebo padouši - dělají. Toto není věc, kterou byste zvládli během pár sekund a i když budete velmi rychlí, pořád je tu zámek volantu, které má snad každé auto už odpradávna.
Celé to má jeden háček - lze to praktikovat na starých škodovkách jako byly 120 a spol., půjde to u Favoritu a dalších dobových vozech. To jsme ale nejméně 20 až 25 let v historii, cokoliv modernějšího se zabudovaným imobilizérem bude vzdorovat. Ovšem, jen tomuto postupu, se správným vybavením se i ty nejmodernější vozy dají odemknout i nastartovat ještě podstatněji snáze, jak jsme nedávno připomínali.
Je to vlastně paradox - moderní elektronika měla zamezit vůbec možnosti auto takto mechanicky nastartovat, postarala se ale o to, že vůz je možné otevřít a uvést do chodu během pár sekund naprosto nenápadně. Zrovna tento postup vám ale v případě ztraceného klíče nepomůže, za takové situace bude nejlepší obrátit se na autorizovaný servis, který vám s patřičnými doklady nechá v automobilce vyrobit klíč nový. Bude to ale trvat...
Video radí, jak auto nastartovat bez klíče. Ale zároveň ukazuje, na jakém místě auto dostatečně zabezpečit proti zlodějům. Moderní auta na to myslí a mají mnohem promyšlenější zámky a ochranu proti tomuto druhu odcizení, proti elektronickému „hacknutí” jsou ale prakticky bezbranné
Zdroj: Howcast@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
před 10 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis