Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak moc ve skutečnosti ničí převodovku „počítání zubů” při špatném přeřazení?
18.8.2018 | Petr Miler
Občas se to stane každému. Ve špatný moment vyšlápnete spojku nebo se pustíte do přesunu řadicí páky do jiné pozice a ozve se ten ošklivý zvuk. Jak moc to škodí převodovce?
I když je manuální řazení na ústupu a existuje stále více aut, ve kterých jej vůbec nemůžete mít, v Evropě je to stále dominantní způsob změny převodových stupňů auta. Třeba u škodovek v současné době obstarávají ručně řazené převodovky asi dvě třetiny prodaných vozů a i když je nepochybné, že tohle číslo se bude stále zmenšovat, manuální řazení ze světa hned tak nezmizí. Je tedy dobré vědět, co s ním můžete a nemůžete dělat a jak s ním zacházet, aby vám vydrželo co nejdéle. Je to stále jeden z nejdražších dílů na celém autě a ani jeho opravy nejsou vůbec jednoduché.
Kdysi jsme se zabývali věcmi, které byste nikdy neměli dělat v autě s manuální převodovkou. Jsou stále platné a tento článek i dnes dobře poslouží jako obecné vodítko, jak se k ručnímu řazení chovat nejlépe, z podstaty věci ale nemůže postihovat vše. Nyní jsme ale narazili na podobné pojednání snažící se americkým řidičům přiblížit, jak manuál nezničit; několik bodů je v něm podobných jako v našem někdejším článku a nebudeme se opakovat, specificky se ale věnuje jedné věci, která nás zaujala a mohla by zajímat i vás - jak moc je pro převodovku škodlivé „počítání zubů”.
Něco takového se stane, laicky řečeno, když se v převodovce potkají dvě ozubená kolečka točící se nestejnou rychlostí, která by se v danou chvíli potkat neměla. Obvykle je to výsledkem pokusu zařadit jinou rychlost bez sešlápnuté spojky, což se občas stane každému - pustíte spojku moc brzy, když se domníváte, že už máte zařazeno, nebo správně nezkoordinujete práci ruky a nohou. Stát se to ale může i v případě, kdy skoro všechno děláte správně, ale třeba bez použití meziplynu chcete po synchronech, aby zpracovaly příliš velkou změnu otáček například při rychlém podřazení.
V těchto případech se z převodovky ozve dost nepříjemný zvuk, něco mezi jekotem a drnčením, každá převodová skříň se projevuje trochu jinak. Citlivého řidiče v tu chvíli jímá hrůza a rychle si párkrát zkusí zařadit a vyřadit rychlost, které před chvíli ubližoval, aby se přesvědčil, že je vše v pořádku. Kde kdo pak má pocit, že převodovka je tím poškozená a pár podobných omylů ji zcela zničí, ale je to vážně tak?
Obecně řečeno není pochyb o tom, že to převodovce nedělá dobře, občasné „počítání zubů” ale není zase tak zničující omyl. Promluvil o tom Wyatt Knox, rallyový šampion a také schopný technik, který nám kdysi přiblížil rozdíly ve fungování převodovek za 4 tisíce a za 400 tisíc Kč.
Právě ten říká, že při jeho pokusech vyžadovalo jednu až dvě hodiny záměrného „počítání zubů” v kuse, aby dotčená kolečka byla natolik poškozená, aby převodovka přestala plnit svou funkci. To je opravdu hodně dlouhá doba a Wyatt konstatuje, že pro výše popsaná pochybení tak máte „v záloze dost materiálu”. Navíc je třeba dodat, že „soustružení” koleček desítky minut v kuse má kvůli zvyšující se teplotě na jejich stav mnohem horší následky, než kdyby se vám to podařilo tisíckrát odděleně po sekundě.
Jinými slovy, občasný omyl v tomto duchu neudělá převodovce prakticky nic a nemusíte panikařit, když rychlost čas od času správně netrefíte. Nebo ještě spíše neplísnit své manželky, když se to náhodou „povede” jim. Manuální převodovky jsou zkrátka odolnější, než si myslíte...









Schema fungování manuální převodovky přiblíží, proč se kolečka mohou při špatném přeřazení potkat nevhodným způsobem vydávat ten ošklivý zvuk. Je to něco, čemu je radno se vyhnout, převodovku to ale ničí méně, než si většina lidí myslí
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včeraJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
včeraDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva