Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak moc dokáže zlepšit rychlost auta pouhá výměna kol a pneumatik?
13.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Učinit auto rychlejším, zvláště jde-li o ojetinu koupenou za pár desítek tisíc, se zdá být velmi náročně. Jen jiná kola a pneumatiky ale dokážou hodně.
Kdo by nechtěl rychlejší auto? Lidská touha mířit stále výš je nezdolná, a tak předpokládáme, že si i majitelé Bugatti Chiron budou brzy říkat, jaké by jejich auto mohlo být, kdyby mělo nějakých 200, 300 koní navíc. Běžné smrtelníky trápí poněkud přízemnější otázky, směřují ale stejným směrem. Zrovna zvýšení výkonu není jednoduchá a už vůbec ne levná věc, stejně jako třeba investice do brzd, podvozku nebo nedej bože aerodynamiky. Přesto existuje možnost, jak učinit auto podstatně rychlejším, aniž by to bylo technicky náročné nebo mimořádně drahé.
Ukazuje nám to Alex Kersten, kterého známe zejména z příběhů jeho BMW M3 E36. Poslední dobou se ale vydal trochu jiným směrem, experimentuje s levnějšími auty a nyní si pořídil starý Lexus IS první generace ve verzi 200 Sport. To navzdory svému označení není zrovna sporťák a při pořizovací ceně 900 liber (asi 28 300 Kč) si dokážete představit, že to nebude ten nejvhodnější základ pro rychlé ježdění. Přesto tu pár pozitivních aspektů je.
Lexusy mají obvykle zadní náhon, takže jej mělo i staré IS, je to vcelku vzácná verze s manuální převodovkou a byť motor o 162 koních a 200 Nm není vyloženě terno, je to alespoň řadový šestiválec. Právě tohle auto postavil Alex proti kompletně sériové Toyotě GT86, jejíž motor má 203 koní a 205 Nm, na krátkém testovacím okruhu. Ne proto, že by šlo o srovnatelné auta, ale aby ukázal, kam se lze relativně jednoduchým vylepšením IS 200 dynamicky posunout.
Nejprve tedy oba vozy zkusil na trati v původní podobě. Toyota byla pochopitelně rychlejší, kolo zajela za 39,92 s. Lexus to zvládl za 42,46 s, tedy o 2,54 s neboli 6,36 % pomaleji. Vzhledem k tomu, že tenhle okruh byl tak krátký, berme za podstatnější údaj v procentech. Na dlouhém okruhu 2,5 sekundy zase tolik neznamenají, ale 6,36 procent času by třeba v případě osmiminutového kola konkurenčního vozu na Nordschleife Nürburgringu znamenalo přes půl minuty rozdílu. To jsou dobré dvě třídy, tolik pro představu.
Jak jsme již naznačili, Lexus zajel tohle kolo na původních 17" kolech. Ty obouvaly nejen běžné, ale dokonce zimními pneumatiky Kleber Krisalp HP2. Člověk by tedy čekal, že když dostane nová, lehčí kola a letní pneumatiky, bude čas o poznání lepší, protože se sníží neodpružená hmotnost a zlepší přilnavost. Na auto tak byla namontována 16" kola Team Dynamics Pro Race 1.2, která váží po 7,4 kg na kus (standardní kola váží mezi 10 a 12 kg), s výkonnými pneumatikami Nankang NS-2R. Značka moc slibně nezní, ale tyhle pneu prý nejsou drahé a získávají dobrá hodnocení. Celková dodatečná investice byla asi 12,5 tisíce Kč, což vzhledem k ceně vozu není málo. Ale pořád je to jen 12,5 tisíce.
S těmito novými koly a pneumatikami byl na okruhu zajet nejlépe čas 41,61, tedy o 0,85 s neboli o 2 % rychlejší. To se zdá jako málo, ale připomeňme krátký okruh - na Norschleife by to za výše zmíněných okolností znamenalo 10 sekund a to už je znovu hodně. A je třeba říci, ze Alex měl gumy úplně nové a zajel s nimi čtyři kola, ne třeba čtyřicet, aby oholil i tu poslední tisícinu.
Z našich zkušeností lze obdobnou změnou na starém Nürburgringu snížit čas na kolo u cca „osmiminutového” auta až o 20 sekund a to je rozdíl jedné generace či třídy aut. Pouze pneumatikami. A znát pochopitelně bude nejen na okruhu - lehčí kola zlepší i akceleraci, pomohou s brzděním, které dále podpoří přilnavější pneumatiky. A chování v zatáčkách bude odlišné ještě citelněji. Pokud tedy přemýšlíte, jak levně a jednoduše vylepšit svůj vůz, začít lepšími koly a pneumatikami je docela dobrý nápad - ublížit tím nemáte čemu.
A ona Toyota? Na tu Alexovi chybí ještě 1,6 sekundy, a tak pokračuje v levných úpravách, momentálně auto zbavuje „zbytečností”, aby jej odlehčil. To už je ale něco, co s běžným ježděním nemá mnoho společného...











Nové pneumatiky a lehčí kola udělají docela hodně, na posledních záběrech vidíme pozice vozu ve srovnatelném čase, výsledek s původními pneumatikami a čtyři časy na kolo s novými pneu
Další kolo relativně levného zrychlování už vám pro každodenní ježdění nedoporučíme. Ale pro okruhové hrátky je pochopitelně i to cesta
Zdroj: Car Throttle@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 7 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 9 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 10 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva