Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak co nejrychleji vychladit interiér auta? Radu z USA si vám v EU nikdo nedovolí dát
15.8.2020 | Petr Miler
Letošní extrémní horka jsou opravdu výživná a auto od nich rozpálené je to nejméně příjemné místo k životu. Jak jej co nejrychleji změnit v lepší, radí Consumer Reports. A to tak, jak si v EU nikdo nedovolí.
Počasí posledních dnů udržování příjemného klimatu v autě zrovna nepřeje, zvláště pokud musíte vůz nechat byť jen na chvíli stát na otevřeném slunci. Bohužel jen málokdo z nás má možnost si přes mobilní aplikaci nebo pomocí dálkového startu vychladit auto, ještě než k němu přijde. Většinou tedy prostě nastoupíme do auta rozpáleného od slunce a až pak se snažíme horký vzduch zevnitř vyhnat co nejrychleji.
Jak to udělat co nejefektivněji, radí americká organizace Consumer Reports. Neříká na první pohled nic dramaticky nového - pokud máte ve zvyku nejprve prostě otevřít okna a pak se postupně stále více spoléhat na puštěnou klimatizaci, není to od nejefektivnějšího způsobu daleko. Ale přeci jen to má své mouchy. Zejména proto, že většina z nás zavírá napřed zadní okna a až pak ta přední. Lepší je to dělat přesně naopak - otevřená zadní okna dovolí horkému vzduchu unikat z auta, jak je od palubní desky dozadu postupně nahrazován vzduchem studeným.
Podle Consumer Reports je nejlepší hned po nastartování vyrazit s puštěnou klimatizací a nestát na místě, protože klimatizace při stání a nízkých otáčkách motoru nefunguje příliš efektivně. Přitom je dobré nechat zadní okna trochu pootevřená a zavřít je jen o krátkou chvíli později, 10 - 20 vteřin. Pokud jste zkraje zapnuli vnitřní okruh ventilace, jak je zvykem zejména majitelů aut s manuální klimatizací, vypněte jej co nejdříve - vnitřní okruh ventilace je efektivní k rychlejšímu ochlazení předních míst, ale protože nasává vzduch zpod palubní desky, na zadních sedačkách naopak déle zůstává horko. Zejména cestující vzadu to opravdu neocení.
Co je pozoruhodné, Consumer Reports radí u moderních aut se start stopem tento systém vypnout. Kdyby totéž doporučovala nějaká evropská organizace podobného typu, proti jejímu vystupování by se neprodleně ohradil snad sám předseda Evropské komise. Consumer Reports je ale americká organizace, kde tento „vynález” zase tak neadorují (a pravidly nevynucují, takže ani moc nepoužívají) a nízkou spotřebou paliva za každou cenu nejsou tak posedlí. A tak racionálně radí jej vypnout - to proto, že drtivá většina kompresorů klimatizace potřebuje ke svému pohonu běžící motor, a když ho vypnete, zastavíte i klimatizaci.
Nakonec jste si možná sami všimli, že při zastavení a vypnutí motoru start-stopem je za chvíli v interiéru vlhčí a teplejší vzduch - to proto, že se zastaví kompresor klimatizace. Start-stop by sice neměl motor vypnout, když interiér není zcela vychlazen, ale každý zkušení motorista moc dobře ví, jak tento systém reálně funguje - drobnou úsporu paliva preferuje nadevše a způsobí vám zbytečné horké chvilky kvůli mrzké úspoře benzinu nebo nafty.
Consumer Reports také připomíná, že máte-li automatickou klimatizaci, není nutné zkraje nastavovat teplotu co nejníže - zvolte rovnou tu cílovou, automatika se postará o její co nejrychlejší dosažení. To je sice pravda, ale má to své úskalí - jak se aktuální teplota bude té cílové blížit, automatika bude postupně ubírat na intenzitě chlazení. Nemusí to být problém, většina lidí to bude vnímat jako příjemné, pokud ale opravdu chcete co nejdříve mít uvnitř citelně nižší teploty, pouze režimy minimální teploty jako „LO” budou do interiéru bez rozmyslu hnát maximum „zimy” maximální intenzitou. Pokud pak ve správný čas nastavíte teplotu třeba na 21 nebo 22°C, jak to zkrátka máte rádi, bude tak na palubě zaručeně nejrychleji - to je pro změnu naše rada.






Nechte zadní okna otevřená déle než přední. A vezete-li někoho vzadu, vypněte recirkulaci vzduchu. Start-stop je pak skutečně lepší vypnout, protože se zhasnutím motoru na úplné vychlazení interiéru navzdory proklamacím automobilek nepočká ani zdaleka. Foto: Consumer Reports
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 6 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejnovější články
Poslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
před 2 hodinamiHezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
před 4 hodinamiEU vyměřila automobilkám na pokutách přes 11 miliard Kč, největší ránu schytal Volkswagen
před 5 hodinamiBrutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 6 hodinamiDodnes novou, zapomenutou Škodu Superb Combi v nabušené verzi nikdo nechce, stojí už míň než polovinu ceny nového auta
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.02. 14:36 - řidičBOB
- Politický koutek 04.02. 13:29 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.02. 11:51 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.02. 08:10 - řidičBOB
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB