Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak co nejrychleji vychladit interiér auta? Radu z USA si vám v EU nikdo nedovolí dát
15.8.2020 | Petr Miler
Letošní extrémní horka jsou opravdu výživná a auto od nich rozpálené je to nejméně příjemné místo k životu. Jak jej co nejrychleji změnit v lepší, radí Consumer Reports. A to tak, jak si v EU nikdo nedovolí.
Počasí posledních dnů udržování příjemného klimatu v autě zrovna nepřeje, zvláště pokud musíte vůz nechat byť jen na chvíli stát na otevřeném slunci. Bohužel jen málokdo z nás má možnost si přes mobilní aplikaci nebo pomocí dálkového startu vychladit auto, ještě než k němu přijde. Většinou tedy prostě nastoupíme do auta rozpáleného od slunce a až pak se snažíme horký vzduch zevnitř vyhnat co nejrychleji.
Jak to udělat co nejefektivněji, radí americká organizace Consumer Reports. Neříká na první pohled nic dramaticky nového - pokud máte ve zvyku nejprve prostě otevřít okna a pak se postupně stále více spoléhat na puštěnou klimatizaci, není to od nejefektivnějšího způsobu daleko. Ale přeci jen to má své mouchy. Zejména proto, že většina z nás zavírá napřed zadní okna a až pak ta přední. Lepší je to dělat přesně naopak - otevřená zadní okna dovolí horkému vzduchu unikat z auta, jak je od palubní desky dozadu postupně nahrazován vzduchem studeným.
Podle Consumer Reports je nejlepší hned po nastartování vyrazit s puštěnou klimatizací a nestát na místě, protože klimatizace při stání a nízkých otáčkách motoru nefunguje příliš efektivně. Přitom je dobré nechat zadní okna trochu pootevřená a zavřít je jen o krátkou chvíli později, 10 - 20 vteřin. Pokud jste zkraje zapnuli vnitřní okruh ventilace, jak je zvykem zejména majitelů aut s manuální klimatizací, vypněte jej co nejdříve - vnitřní okruh ventilace je efektivní k rychlejšímu ochlazení předních míst, ale protože nasává vzduch zpod palubní desky, na zadních sedačkách naopak déle zůstává horko. Zejména cestující vzadu to opravdu neocení.
Co je pozoruhodné, Consumer Reports radí u moderních aut se start stopem tento systém vypnout. Kdyby totéž doporučovala nějaká evropská organizace podobného typu, proti jejímu vystupování by se neprodleně ohradil snad sám předseda Evropské komise. Consumer Reports je ale americká organizace, kde tento „vynález” zase tak neadorují (a pravidly nevynucují, takže ani moc nepoužívají) a nízkou spotřebou paliva za každou cenu nejsou tak posedlí. A tak racionálně radí jej vypnout - to proto, že drtivá většina kompresorů klimatizace potřebuje ke svému pohonu běžící motor, a když ho vypnete, zastavíte i klimatizaci.
Nakonec jste si možná sami všimli, že při zastavení a vypnutí motoru start-stopem je za chvíli v interiéru vlhčí a teplejší vzduch - to proto, že se zastaví kompresor klimatizace. Start-stop by sice neměl motor vypnout, když interiér není zcela vychlazen, ale každý zkušení motorista moc dobře ví, jak tento systém reálně funguje - drobnou úsporu paliva preferuje nadevše a způsobí vám zbytečné horké chvilky kvůli mrzké úspoře benzinu nebo nafty.
Consumer Reports také připomíná, že máte-li automatickou klimatizaci, není nutné zkraje nastavovat teplotu co nejníže - zvolte rovnou tu cílovou, automatika se postará o její co nejrychlejší dosažení. To je sice pravda, ale má to své úskalí - jak se aktuální teplota bude té cílové blížit, automatika bude postupně ubírat na intenzitě chlazení. Nemusí to být problém, většina lidí to bude vnímat jako příjemné, pokud ale opravdu chcete co nejdříve mít uvnitř citelně nižší teploty, pouze režimy minimální teploty jako „LO” budou do interiéru bez rozmyslu hnát maximum „zimy” maximální intenzitou. Pokud pak ve správný čas nastavíte teplotu třeba na 21 nebo 22°C, jak to zkrátka máte rádi, bude tak na palubě zaručeně nejrychleji - to je pro změnu naše rada.
Nechte zadní okna otevřená déle než přední. A vezete-li někoho vzadu, vypněte recirkulaci vzduchu. Start-stop je pak skutečně lepší vypnout, protože se zhasnutím motoru na úplné vychlazení interiéru navzdory proklamacím automobilek nepočká ani zdaleka. Foto: Consumer Reports
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejčtenější články
- Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 22:39 - GeneHawkins
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch