Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak bojují automobilky proti krádežím aut přes bezklíčový vstup? Většina vůbec nijak
4.7.2019 | Mirek Mazal
Je to smutné defilé nemohoucnosti většiny výrobců, kteří zatím nedokázali najít účinné opatření proti primitivní technice zlodějů v ceně několika stovek korun. Pár úspěšných značek už se ale najde.
Problém krádeží aut zneužitím bezklíčového vstupu a startu trvá a zatímco zloději si s lehkostí odváží jedno auto za druhým, automobilky tápou při hledání funkčních bezpečnostních opatření. Kriminálníci jsou vždy o krok napřed, o tomto problému se ale ví už léta, přesto dodnes existují jen jednotky výrobců, kteří by byli schopni slabinu systému odstranit.
Připomeňme, že celá potíž spočívá v tom, že velmi primitivní technika, kterou zloději pořídí za pár stovek přes internet, dokáže prodloužit signál klíče tak, že si auto myslí, že je majitel v jeho blízkosti, i když je klíč ve skutečnosti klidně o desítky metrů jinde uvnitř majitelova domu či kanceláře. Takto lze auto nepozorovaně odemknout, nastartovat a odvézt kamkoli bez povšimnutí kohokoli.
Nedostatečná odolnost bezklíčových systémů je hlavním důvodem zvyšujícího se počtu odcizených automobilů napříč vyspělými zeměmi. Britský Auto Express se tak poptal desítek výrobců, jaká opatření proti zlodějům dosud přijali a přehled získaných odpovědí najdete níže. Je znepokojivý, neboť i u nejnovějších modelů většina automobilek nepřišly s uspokojivými řešením, které by krádežím zabránilo a ponechalo systému bezklíčového vstupu a startu jeho komfortní fungování.
BMW a MINI
Opatření proti krádežím: Tzv. spící klíče
Zrovna koncernu BMW je třeba zatleskat. Všechny nové vozy značek BMW a MINI jsou dnes dodávány s tzv. spícími klíči. Jednoduché zařízení v monitoruje pohyb a pokud klíč zůstává na jednom místě, přestane vysílat jakýkoliv signál. Ukrást auto pomocí klíče ležícího na polici u vás doma tak není možné, novinka ovšem není přístupná starším modelům.
FCA Alfa Romeo, Fiat, Jeep
Opatření proti krádežím: Deaktivace, navíc jen někdy
Vozy koncernu Fiat Chrysler Automobiles nemají žádnou ochranu proti zneužití bezklíčového vstupu. Jediné, co vám značky mohou nabídnout, je deaktivace systému, navíc ne u všech modelů.
Ford
Opatření proti krádežím: Tzv. spící klíče, Faradayovy sáčky
Nečinné klíče pro aktuální Fiestu a Focus byly představeny v dubnu, novinka je tedy k dispozici jen u těchto dvou modelů. Spící ovladače je ale možné dodatečně dodat i majitelům starších aut za cenu okolo 2 tisíc Kč. Jinak Ford nabízí jen metalické sáčky, které brání zneužití signálu na bázi Faradayovy klece.
PSA Peugeot, Citroen, DS & Vauxhall
Opatření proti krádežím: Deaktivace
Skupina PSA nenabízí opět nic, ale zástupce řekl, že je to „v současné době vyvíjené bezpečnostní řešení“. Bezklíčové systémy jinak mohou být jen deaktivovány.
Honda
Opatření proti krádežím: Nic (nesděleno)
Honda odmítla odpovědět na slušně položené otázky týkající se prevence zneužití bezklíčových systémů, takže jistě žádným řešením nedisponuje. Automobilka jen dříve prohlásila, že „bude neustále pracovat na zdokonalení elektronických řídicích systémů svých automobilů“.
Hyundai
Opatření proti krádežím: Nic (nesděleno)
Ani Jihokorejci nechtěli nic říci, takže neměli co říci. Pracovníci údajně budou „pokračovat ve vývoji a aktualizaci účinných protiopatření“.
Jaguar Land Rover
Opatření proti krádežím: Ultra-širokopásmový přenos
Britská nadnárodní automobilka byla pochválena nezávislými testy, takže její opatření fungují, u nových modelů už od loňska. JLR používá ultra-širokopásmovou technologii proti jednoduchému zesílení frekvencí zloději, která je schopna identifikovat, jak daleko je klíč reálně od vozu a příliš dalekému pokusu o otevření zabránit.
Kia
Opatření proti krádežím: Faradayovy sáčky
Novou Kiu zákazník dostane se systémem bezklíčového vstupu a zavíracím pouzdrem KiaSafe. Jde o klasický rušící sáček s logem automobilky. Stávající majitelé si ho mohou koupit za 9,99 liber (284 Kč). Rozumnější řešení neexistuje, výrobce plánuje aplikovat další ochranu na nové modely „jakmile to bude možné“.
Maserati
Opatření proti krádežím: Nic (nesděleno)
Italové na základní otázky reagovali slovy, že jejich systémy proti krádeži jsou „v souladu s bezpečnostními standardy“. Takže je možné je standardně ukrást, bohužel.
Mazda
Opatření proti krádežím: Deaktivace
Bezklíčový vstup u nové Mazdy 3 lze vypnout i nastavením ze strany majitele, to lze ale stěží označit za uspokojivé řešení. Očekává se, že tato funkce bude k dispozici všem modelům poslední generace. Prodejci také mohou zakázat bezklíčové systémy na starších kusech nastavením v servisu. Opět bída, ale aspoň že zcela zdarma.
Většina automobilek není schopna systémy bezklíčového efektivně zabezpečit proti zneužití...
Mercedes-Benz
Opatření proti krádežím: Tzv. spící klíče, deaktivace
Bezklíčové přívěsky s logem hvězdy vyrobené od léta 2018 mají snímače pohybu stejně jako BMW. Systémy Keyless-Go u všech Mercedesů lze vypnout dvojitým stiskem tlačítka zámku po vystoupení, kdy dioda LED třikrát zabliká pro potvrzení.
Mitsubishi
Opatření proti krádežím: Deaktivace
Pohodlný bezklíčový vstup lze deaktivovat, aby se vozidla nedala krást pomocí ovládnutí elektromagnetického relé. Mitsubishi říká, že používá „klouzavé klíčové kódy“, které pokaždé vysílají úplně jiný signál, ale to používají všichni, zneužití keylessu to nezabrání.
Nissan
Opatření proti krádežím: Deaktivace
Nissan uvedl, že bezpečnostní důvody brání odhalit, zda existuje opravná položka pro potenciální chyby zabezpečení. Takže zcela jistě žádné řešení neexistuje. Bezklíčové funkce lze alespoň vypnout v nastavení infotainmentu většiny stávajících modelů.
Renault, Dacia, Alpine
Opatření proti krádežím: Deaktivace
Skupina Renault též nemá k dispozici žádné účinné opatření, ale majitelé mohou deaktivovat funkce přístupu bez klíče. Společnost aktuálně zkoumá technologie určené pro budoucí automobily.
Subaru
Opatření proti krádežím: PIN kód, deaktivace klíče a/nebo senzor
Signály klíčku lze vypnout stisknutím jeho dvou tlačítek. Majitelé se mohou rozhodnout, zda budou bránit svůj vůz nutným zadáváním PINu před každým startem motoru. Vnitřní senzory ovladače keyless je možné deaktivovat. Opět nekomfortní, ale lepší než nic.
Suzuki
Opatření proti krádežím: Deaktivace
Prodejci Suzuki mají návod na částečné vypnutí systému, konkrétní kusy mají tuto informaci uvedenou v příručce příslušného modelu. Vedení automobilky sdělilo, že zaměstnanci pracují na zabezpečení nových vozidel pro rok 2021.
Toyota a Lexus
Opatření proti krádežím: Deaktivace
Automobilový kolos jménem Toyota se k budoucím plánům nevyjádřila a nemá tedy k zatím dispozici žádné účinné řešení. Fungování pohodlného ovládání vozidla může být jedině odpojeno, a to u vozů Toyota i Lexus.
Koncern Volkswagen (Audi, Porsche, Seat, Škoda, VW)
Opatření proti krádežím: Deaktivace
Němci též nic nezmohli řeší a zneužití keyless řeší opět jen obyčejným vypnutím celého systému. Zatím se nepodařilo najít méně drastické, ale ideální řešení. Zákazníci si musejí počkat, náprava je předmětem intenzivního výzkumu.
Volvo
Opatření proti krádežím: Deaktivace, do budoucna tzv. spící klíče
Společnost Volvo představí vypínací klíče „později v tomto roce“ u nových automobilů, řešení tedy existuje, ale zatím není v prodeji. Prodejci mají možnost zakázat funkci bezklíčového vstupu a nechat zároveň prvky keyless stále funkční. To zní trochu zmatečně, předpokládáme ale, že je možné vypnout bezklíčový vstup, ale nikoli start.
...univerzálním řešením jsou jen obaly fungující jako Faradayova klec nebo úplná deaktivace systému - obojí jde proti komfortu jeho používání
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 49 minutami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Průběžně na čele stále Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Po 2 hodinách vede Alex Marquez 19.11.2024
- První testy MotoGP 2025 19.11.2024
- MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice 18.11.2024
Nejčtenější články
- Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva