Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu
13.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
SUV je díky jejich stavbě automaticky přičítána větší bezpečnost, a to vím spíše, čím větší jsou. Ale musí to tak nezbytně být? Americký test osmi modelů ukázal, že rozhodně nikoli.
Nedávno zveřejněné výsledky srovnání několika kombíků a SUV ukázaly, že kombíky jsou ovladatelnější a často i praktičtější. Kromě toho se vyznačují nižší spotřebou, lepší dynamikou a většinou i nižší cenou. Přesto však zákazníci míří zcela opačným směrem, často se slovy, že prioritou je pro ně bezpečnost a nic jiného než právě SUV ji nemůže zaručit. Jak ovšem nově naznačuje americký institut IIHS, zrovna toto přesvědčení může být často mylné.
IIHS se aktuálně zadíval na osm SUV, která bychom v našich podmínkách označili za velká. V šesti případech vyrukoval s dobrým či uspokojujícím hodnocením, z této skupinky nicméně pouze dvě auta prošla zcela bez ztráty květinky a dvě naopak zcela propadla. Jak se tedy ukazuje, vysoká stavba karoserie kombinovaná s opravdu robustním vzhledem nemusí být jistotou, že se z cest vždy vrátíte domů bez úhony. Ruce pryč byste dle crash testů měli dát hlavně od Fordu Explorer a Jeepu Grand Cherokee.
Zástupce modrého oválu si nelichotivé hodnocení vysloužil především strukturou, která při vývoji zřejmě byla podrobena řadě kompromisů. Při čelním nárazu na straně spolujezdce, kterou ostatně automobilky dlouhodobě zanedbávají, došlo k narušení skeletu o 38,1 cm v oblasti spodního pantu dveří, respektive o 33 cm u horního pantu. Samotný dveřní práh se pak posunul o 15,2 cm směrem k testovací figuríně.
Následná měření ukázala, že v reálném světě by velmi pravděpodobně došlo k výrazným poraněním v oblasti boků a nohyou Zajímavé přitom je, že Explorer není dobře hodnocen ani na straně řidiče, i zde je totiž slabá struktura. Ford proto již uvedl, že chystá výraznou modernizaci tohoto vozu, při které se zaměří hlavně na bezpečnost. Posíleny by tak měly být deformační zóny na obou stranách.
Jeep Gran Cherokee na tom na první pohled není tak zle, k narušení v oblasti spodních pantů došlo „jen“ do vzdálenosti 25,4 cm. Nicméně alarmující bylo, že hlava testovací figuríny narazila i přes čelní airbag velmi tvrdě do palubní desky. Jelikož se navíc nenafoukl boční airbag a došlo k otevření dveří, ocitla by se v reálu hlava pasažéra po nárazu zcela mimo vůz. Co by mohlo následovat, netřeba dodávat.
Bohužel, ani vozy, jež získaly „uspokojivé“ hodnocení, se mnohdy nemají čím pyšnit. Také v případě Hondy Pilot hlava figuríny sedící na místě spolujezdce sklouzla po čelním airbagu a narazila do palubní desky. Kromě toho se v ohrožení ocitla i spodní část nohou. Ani Toyota Highlander a Nissan Pathfinder na tom nejsou s pevností dobře, což je dáno i tím, že na trh přišly v roce 2013.
Z testované osmičky tedy u pěti vozů lze shledat vážné i ještě vážnější nedostatky, úplně bez chyby ale není ani GMC Acadia, která se dočkala dobrého hodnocení. Nicméně také u tohoto SUV došlo na sklouznutí hlavy spolujezdce po čelním airbagu, následky nárazu do palubní desky ale nebyly tak drastické. Volkswagen Atlas takový problém sice nemá, po nárazu se ale objevilo narušení struktury u spolujezdce.
Ve finále tu pak máme Kiu Sorento, jež jako jediné SUV z tohoto kola testů získala nejvyšší ohodnocení Top Safety Pick+. I v tomto případě sice došlo na narušení skeletu, ovšem jen v délce 11 centimetrů (oproti 14 cm u VW). Nicméně vůz dokázal i nadále perfektně kontrolovat pohyb figurín, riziko jakéhokoliv poranění je tedy u tohoto vozu velmi nízké. Tedy samozřejmě za testovaných podmínek.
Lze pak již jen dodat, že test byl pokaždé absolvován při rychlosti 64 km/h, přičemž se bouralo pouze 25procentní částí přídě na straně spolujezdce. Fotografie k této zkoušce ale bohužel nejsou u všech vozů k dispozici, v některých případech si tedy musíme vystačit jen s pohledem na poškozenou část vozu u řidiče.
Výsledky crash testů IIHS osmi nových či modernizovaných SUV
Následky crash testu Kie Sorento
Následky crash testu VW Atlas
Následky crash testu GMC Arcadia
Následky crash testu Toyoty Highlander
Následky crash testu Nissanu Pathfinder
Následky crash testu Hondy Pilot
Následky crash testu Jeepu Grand Cherokee
Následky crash testu Fordu Explorer
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
včera - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa 946 Snake: edice oslavující rok Hada včera 08:00
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje 19.1.2025
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
Nejnovější články
- Dieselový kombík BMW řady 5 láká už po pár letech nízkými cenami, za ty peníze je to neuvěřitelný univerzál
před 9 hodinami - Test ukázal, jak se Tesla roky neposunula prakticky nikam. Cizí auta se u jejích vlastních nabíječek dobíjí líp než její vlastní
před 10 hodinami - Trpělivost vám může ušetřit desítky tisíc jako nic. Nezájem o ojetiny tlačí jejich ceny dolů, sami prodejci letos čekají, že dál zlevní
včera - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
včera - Mechanik rozebral legendární motor Toyoty s 668 tisíci najetými km a ukázal jeho vnitřnosti, jeho stav bere dech
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.20. 18:31 - pavproch
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.20. 14:54 - budik
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB