Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu
13.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
SUV je díky jejich stavbě automaticky přičítána větší bezpečnost, a to vím spíše, čím větší jsou. Ale musí to tak nezbytně být? Americký test osmi modelů ukázal, že rozhodně nikoli.
Nedávno zveřejněné výsledky srovnání několika kombíků a SUV ukázaly, že kombíky jsou ovladatelnější a často i praktičtější. Kromě toho se vyznačují nižší spotřebou, lepší dynamikou a většinou i nižší cenou. Přesto však zákazníci míří zcela opačným směrem, často se slovy, že prioritou je pro ně bezpečnost a nic jiného než právě SUV ji nemůže zaručit. Jak ovšem nově naznačuje americký institut IIHS, zrovna toto přesvědčení může být často mylné.
IIHS se aktuálně zadíval na osm SUV, která bychom v našich podmínkách označili za velká. V šesti případech vyrukoval s dobrým či uspokojujícím hodnocením, z této skupinky nicméně pouze dvě auta prošla zcela bez ztráty květinky a dvě naopak zcela propadla. Jak se tedy ukazuje, vysoká stavba karoserie kombinovaná s opravdu robustním vzhledem nemusí být jistotou, že se z cest vždy vrátíte domů bez úhony. Ruce pryč byste dle crash testů měli dát hlavně od Fordu Explorer a Jeepu Grand Cherokee.
Zástupce modrého oválu si nelichotivé hodnocení vysloužil především strukturou, která při vývoji zřejmě byla podrobena řadě kompromisů. Při čelním nárazu na straně spolujezdce, kterou ostatně automobilky dlouhodobě zanedbávají, došlo k narušení skeletu o 38,1 cm v oblasti spodního pantu dveří, respektive o 33 cm u horního pantu. Samotný dveřní práh se pak posunul o 15,2 cm směrem k testovací figuríně.
Následná měření ukázala, že v reálném světě by velmi pravděpodobně došlo k výrazným poraněním v oblasti boků a nohyou Zajímavé přitom je, že Explorer není dobře hodnocen ani na straně řidiče, i zde je totiž slabá struktura. Ford proto již uvedl, že chystá výraznou modernizaci tohoto vozu, při které se zaměří hlavně na bezpečnost. Posíleny by tak měly být deformační zóny na obou stranách.
Jeep Gran Cherokee na tom na první pohled není tak zle, k narušení v oblasti spodních pantů došlo „jen“ do vzdálenosti 25,4 cm. Nicméně alarmující bylo, že hlava testovací figuríny narazila i přes čelní airbag velmi tvrdě do palubní desky. Jelikož se navíc nenafoukl boční airbag a došlo k otevření dveří, ocitla by se v reálu hlava pasažéra po nárazu zcela mimo vůz. Co by mohlo následovat, netřeba dodávat.
Bohužel, ani vozy, jež získaly „uspokojivé“ hodnocení, se mnohdy nemají čím pyšnit. Také v případě Hondy Pilot hlava figuríny sedící na místě spolujezdce sklouzla po čelním airbagu a narazila do palubní desky. Kromě toho se v ohrožení ocitla i spodní část nohou. Ani Toyota Highlander a Nissan Pathfinder na tom nejsou s pevností dobře, což je dáno i tím, že na trh přišly v roce 2013.
Z testované osmičky tedy u pěti vozů lze shledat vážné i ještě vážnější nedostatky, úplně bez chyby ale není ani GMC Acadia, která se dočkala dobrého hodnocení. Nicméně také u tohoto SUV došlo na sklouznutí hlavy spolujezdce po čelním airbagu, následky nárazu do palubní desky ale nebyly tak drastické. Volkswagen Atlas takový problém sice nemá, po nárazu se ale objevilo narušení struktury u spolujezdce.
Ve finále tu pak máme Kiu Sorento, jež jako jediné SUV z tohoto kola testů získala nejvyšší ohodnocení Top Safety Pick+. I v tomto případě sice došlo na narušení skeletu, ovšem jen v délce 11 centimetrů (oproti 14 cm u VW). Nicméně vůz dokázal i nadále perfektně kontrolovat pohyb figurín, riziko jakéhokoliv poranění je tedy u tohoto vozu velmi nízké. Tedy samozřejmě za testovaných podmínek.
Lze pak již jen dodat, že test byl pokaždé absolvován při rychlosti 64 km/h, přičemž se bouralo pouze 25procentní částí přídě na straně spolujezdce. Fotografie k této zkoušce ale bohužel nejsou u všech vozů k dispozici, v některých případech si tedy musíme vystačit jen s pohledem na poškozenou část vozu u řidiče.
Výsledky crash testů IIHS osmi nových či modernizovaných SUV
Následky crash testu Kie Sorento
Následky crash testu VW Atlas
Následky crash testu GMC Arcadia
Následky crash testu Toyoty Highlander
Následky crash testu Nissanu Pathfinder
Následky crash testu Hondy Pilot
Následky crash testu Jeepu Grand Cherokee
Následky crash testu Fordu Explorer
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před hodinou - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 2 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva