Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu
13.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
SUV je díky jejich stavbě automaticky přičítána větší bezpečnost, a to vím spíše, čím větší jsou. Ale musí to tak nezbytně být? Americký test osmi modelů ukázal, že rozhodně nikoli.
Nedávno zveřejněné výsledky srovnání několika kombíků a SUV ukázaly, že kombíky jsou ovladatelnější a často i praktičtější. Kromě toho se vyznačují nižší spotřebou, lepší dynamikou a většinou i nižší cenou. Přesto však zákazníci míří zcela opačným směrem, často se slovy, že prioritou je pro ně bezpečnost a nic jiného než právě SUV ji nemůže zaručit. Jak ovšem nově naznačuje americký institut IIHS, zrovna toto přesvědčení může být často mylné.
IIHS se aktuálně zadíval na osm SUV, která bychom v našich podmínkách označili za velká. V šesti případech vyrukoval s dobrým či uspokojujícím hodnocením, z této skupinky nicméně pouze dvě auta prošla zcela bez ztráty květinky a dvě naopak zcela propadla. Jak se tedy ukazuje, vysoká stavba karoserie kombinovaná s opravdu robustním vzhledem nemusí být jistotou, že se z cest vždy vrátíte domů bez úhony. Ruce pryč byste dle crash testů měli dát hlavně od Fordu Explorer a Jeepu Grand Cherokee.
Zástupce modrého oválu si nelichotivé hodnocení vysloužil především strukturou, která při vývoji zřejmě byla podrobena řadě kompromisů. Při čelním nárazu na straně spolujezdce, kterou ostatně automobilky dlouhodobě zanedbávají, došlo k narušení skeletu o 38,1 cm v oblasti spodního pantu dveří, respektive o 33 cm u horního pantu. Samotný dveřní práh se pak posunul o 15,2 cm směrem k testovací figuríně.
Následná měření ukázala, že v reálném světě by velmi pravděpodobně došlo k výrazným poraněním v oblasti boků a nohyou Zajímavé přitom je, že Explorer není dobře hodnocen ani na straně řidiče, i zde je totiž slabá struktura. Ford proto již uvedl, že chystá výraznou modernizaci tohoto vozu, při které se zaměří hlavně na bezpečnost. Posíleny by tak měly být deformační zóny na obou stranách.
Jeep Gran Cherokee na tom na první pohled není tak zle, k narušení v oblasti spodních pantů došlo „jen“ do vzdálenosti 25,4 cm. Nicméně alarmující bylo, že hlava testovací figuríny narazila i přes čelní airbag velmi tvrdě do palubní desky. Jelikož se navíc nenafoukl boční airbag a došlo k otevření dveří, ocitla by se v reálu hlava pasažéra po nárazu zcela mimo vůz. Co by mohlo následovat, netřeba dodávat.
Bohužel, ani vozy, jež získaly „uspokojivé“ hodnocení, se mnohdy nemají čím pyšnit. Také v případě Hondy Pilot hlava figuríny sedící na místě spolujezdce sklouzla po čelním airbagu a narazila do palubní desky. Kromě toho se v ohrožení ocitla i spodní část nohou. Ani Toyota Highlander a Nissan Pathfinder na tom nejsou s pevností dobře, což je dáno i tím, že na trh přišly v roce 2013.
Z testované osmičky tedy u pěti vozů lze shledat vážné i ještě vážnější nedostatky, úplně bez chyby ale není ani GMC Acadia, která se dočkala dobrého hodnocení. Nicméně také u tohoto SUV došlo na sklouznutí hlavy spolujezdce po čelním airbagu, následky nárazu do palubní desky ale nebyly tak drastické. Volkswagen Atlas takový problém sice nemá, po nárazu se ale objevilo narušení struktury u spolujezdce.
Ve finále tu pak máme Kiu Sorento, jež jako jediné SUV z tohoto kola testů získala nejvyšší ohodnocení Top Safety Pick+. I v tomto případě sice došlo na narušení skeletu, ovšem jen v délce 11 centimetrů (oproti 14 cm u VW). Nicméně vůz dokázal i nadále perfektně kontrolovat pohyb figurín, riziko jakéhokoliv poranění je tedy u tohoto vozu velmi nízké. Tedy samozřejmě za testovaných podmínek.
Lze pak již jen dodat, že test byl pokaždé absolvován při rychlosti 64 km/h, přičemž se bouralo pouze 25procentní částí přídě na straně spolujezdce. Fotografie k této zkoušce ale bohužel nejsou u všech vozů k dispozici, v některých případech si tedy musíme vystačit jen s pohledem na poškozenou část vozu u řidiče.
Výsledky crash testů IIHS osmi nových či modernizovaných SUV

Následky crash testu Kie Sorento
Následky crash testu VW Atlas
Následky crash testu GMC Arcadia
Následky crash testu Toyoty Highlander
Následky crash testu Nissanu Pathfinder
Následky crash testu Hondy Pilot
Následky crash testu Jeepu Grand Cherokee
Následky crash testu Fordu Explorer
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 5 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejčtenější články
Nejprodávanější auta Evropy za rok 2024 zpochybňují teze o všeobjímající popularitě SUV, o alternativních pohonech ani nemluvě
24.1.2025Neúspěšný německý kancléř nepochopil vůbec nic. Chce ještě víc popírat realitu celoevropskými dotacemi na elektromobily
24.1.2025Policie objevila les plný ukradených Land Roverů, byla v něm víc než polovina loni odcizených aut
24.1.2025Stále víc řidičů elektrických aut přichází na to, že obsloužit s nimi dovolenou je velká osina v zadnici
24.1.2025Téměř nejeté moderní BMW za 250 tisíc Kč není vtip ani omyl. „Jen” je ošklivé, nechtěné, má automat a nejhorší barvu
24.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva