Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Investor Tesly naříká, že jeho ojetá Tesla je neprodejná. Už i on poznává, jak moc velké cenové propadáky elektromobily jsou
2.9.2024 | Petr Miler
Dává to za vinu Tesle a Muskovi, to se ale zapomněl rozhlédnout po trhu. Je to jedna z vrozených vlastností elektrických aut, která se současnými baterkami nemá žádné řešení, pokud z nějakého důvodu nejde o auto jisté historické signifikance.
Investovat do Tesly ve smyslu koupě akcií firmy mohlo být velmi výnosné. Investovat do Tesly ve smyslu koupě jejích aut se ale pro většinu zákazníků stalo „provarem” svého druhu, zejména v posledních letech. Někteří to poznávají ruku v ruce a Ross Gerber, šéf firmy Investment Advisor a manažer portfolia fondu GerberKawasaki, patří mezi takové.
Se svou zkušeností s vlastnictvím obojího se svěřil Business Insideru, kterému řekl, že se zbavil asi poloviny vlastněných akcií automobilky v hodnotě asi 60 milionů USD (1,36 miliardy Kč), zbavit se auta stejné firmy ale nedokáže. Tedy aspoň ne za cenu, kterou by považoval za férovou. Stojí za tím velmi omezený zájem o ojetá elektrická auta pramenící v extrémní pokles jejich hodnoty, který se navíc dál stupňuje.
Jak uvádí Business Insider, v tomto smyslu se nemýlí. Také v USA elektromobily ztrácí hodnotu doslova brutálně, když se ještě v polovině roku 2022 prodávaly ojeté Modely Y za ceny okolo 70 tisíc USD, dnes, o pouhé dva roky později, se jejich hodnoty blíží polovině. Za vinu to dává hlavně Tesle, Muskovi, klesající atraktivitě aut značky a nutnosti prodávat vozy jen za cenu stále větších slev.
„Viděli jsme, že prodeje jdou dolů, to je to, co se tu děje. Prodeje klesají. Pokud čekáte skvělé čtvrtletní výsledky, jste na omylu. Neprodávají tady žádné Tesly, jen za cenu slev, slev zase slev,” říká Gerber. Ani v tomto není mimo realitu, pokles ceny nových aut pochopitelně táhne dolů i ceny ojetin. Pohled na celý trh ale ukazuje, že primární problém je jinde - masivní poklesy hodnoty trápí nejen modely Tesly, ale všechny vozy s elektrickým pohonem.
Gerber je velmi útočný směrem k Muskovi, protože tak ale činí hlavně poté, co šéf Tesly převzal Twitter (dnes X) a udělal z něj platformu snažící se nepotírat někomu se nehodící názory, hledejme v tom spíš politický motiv - Ross Gerber se sám označuje za aktivistu, mimo jiné klimatického. Tesla ani Musk za rychlý pokles hodnoty ojetých aut opravdu nemohou.
Je to jejich vrozená vlastnost daná řadou faktorů včetně výše zmíněného, dominantně jde ale o kombinaci umělého zvyšování prodejů nových aut dotacemi a spol., které nejsou později reflektovány přirozeným zájmem o ojeté elektromobily, a jejich kratší životnosti dané výdrží baterií a jejich cenami. Pokud má spalovací auto životnost snadno 20, 30 let, pokud se někdo aspoň trochu snaží, a u elektromobilu půjde snadno o polovinu, i kdyby se někdo „usnažil” k smrti, křivky vývoje hodnot obou typů aut v čase vypadají nutně jinak.
Problém to tedy jistě je, ale není americký a není „teslí”, ostatně se stačí podívat na to, jaké patálie si prožil ADAC při snaze prodat elektrickou ojetinu vedle benzinového a dieselového auta. Situace na trhu zašla tak daleko, že většina obchodníků takový vůz nechtěla za žádnou cenu, neboť jejich hodnota se mění v čase tak rychle, že se bojí, že jej se ziskem nemusí prodat ani při relativně levném pořízení. A dalo se to čekat - Gerber možná rozumí akciovým trhům, autům už ne tolik.
Podobné Tesly Model S z hloubi minulé dekády jsou dnes téměř bezcenné a za jakkoli vyšší cenu neprodejné, poznal i dlouholetý investor Tesly jako firmy. Klade to za vinu jí a Muskovi, situace je ale složitější. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Business Insier poprvé a podruhé
Bleskovky
- Nový Ford Mustang vyzval na souboj ve sprintu ošklivé a otylé BMW M2, asi to ale neměl dělat
včera - Mercedes si patentoval nové jméno modelu, které už ale pár dnů zdobí čínskou napodobeninu jeho vlastního auta
1.12.2024 - MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
29.11.2024
Nejčtenější články
- Jaká je skutečná spotřeba a dojezd elektrických aut? Němci už jich vyzkoušeli 116, mizérie je to skoro pokaždé
2.11.2024 - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
2.11.2024 - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
2.11.2024 - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
2.11.2024 - Nástupcem propadáku, který nezachránil ani Lewis Hamilton, si Mercedes není jistý tak moc, že ho faceliftoval ještě před premiérou
2.11.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva