Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Investor Tesly naříká, že jeho ojetá Tesla je neprodejná. Už i on poznává, jak moc velké cenové propadáky elektromobily jsou
2.9.2024 | Petr Miler
Dává to za vinu Tesle a Muskovi, to se ale zapomněl rozhlédnout po trhu. Je to jedna z vrozených vlastností elektrických aut, která se současnými baterkami nemá žádné řešení, pokud z nějakého důvodu nejde o auto jisté historické signifikance.
Investovat do Tesly ve smyslu koupě akcií firmy mohlo být velmi výnosné. Investovat do Tesly ve smyslu koupě jejích aut se ale pro většinu zákazníků stalo „provarem” svého druhu, zejména v posledních letech. Někteří to poznávají ruku v ruce a Ross Gerber, šéf firmy Investment Advisor a manažer portfolia fondu GerberKawasaki, patří mezi takové.
Se svou zkušeností s vlastnictvím obojího se svěřil Business Insideru, kterému řekl, že se zbavil asi poloviny vlastněných akcií automobilky v hodnotě asi 60 milionů USD (1,36 miliardy Kč), zbavit se auta stejné firmy ale nedokáže. Tedy aspoň ne za cenu, kterou by považoval za férovou. Stojí za tím velmi omezený zájem o ojetá elektrická auta pramenící v extrémní pokles jejich hodnoty, který se navíc dál stupňuje.
Jak uvádí Business Insider, v tomto smyslu se nemýlí. Také v USA elektromobily ztrácí hodnotu doslova brutálně, když se ještě v polovině roku 2022 prodávaly ojeté Modely Y za ceny okolo 70 tisíc USD, dnes, o pouhé dva roky později, se jejich hodnoty blíží polovině. Za vinu to dává hlavně Tesle, Muskovi, klesající atraktivitě aut značky a nutnosti prodávat vozy jen za cenu stále větších slev.
„Viděli jsme, že prodeje jdou dolů, to je to, co se tu děje. Prodeje klesají. Pokud čekáte skvělé čtvrtletní výsledky, jste na omylu. Neprodávají tady žádné Tesly, jen za cenu slev, slev zase slev,” říká Gerber. Ani v tomto není mimo realitu, pokles ceny nových aut pochopitelně táhne dolů i ceny ojetin. Pohled na celý trh ale ukazuje, že primární problém je jinde - masivní poklesy hodnoty trápí nejen modely Tesly, ale všechny vozy s elektrickým pohonem.
Gerber je velmi útočný směrem k Muskovi, protože tak ale činí hlavně poté, co šéf Tesly převzal Twitter (dnes X) a udělal z něj platformu snažící se nepotírat někomu se nehodící názory, hledejme v tom spíš politický motiv - Ross Gerber se sám označuje za aktivistu, mimo jiné klimatického. Tesla ani Musk za rychlý pokles hodnoty ojetých aut opravdu nemohou.
Je to jejich vrozená vlastnost daná řadou faktorů včetně výše zmíněného, dominantně jde ale o kombinaci umělého zvyšování prodejů nových aut dotacemi a spol., které nejsou později reflektovány přirozeným zájmem o ojeté elektromobily, a jejich kratší životnosti dané výdrží baterií a jejich cenami. Pokud má spalovací auto životnost snadno 20, 30 let, pokud se někdo aspoň trochu snaží, a u elektromobilu půjde snadno o polovinu, i kdyby se někdo „usnažil” k smrti, křivky vývoje hodnot obou typů aut v čase vypadají nutně jinak.
Problém to tedy jistě je, ale není americký a není „teslí”, ostatně se stačí podívat na to, jaké patálie si prožil ADAC při snaze prodat elektrickou ojetinu vedle benzinového a dieselového auta. Situace na trhu zašla tak daleko, že většina obchodníků takový vůz nechtěla za žádnou cenu, neboť jejich hodnota se mění v čase tak rychle, že se bojí, že jej se ziskem nemusí prodat ani při relativně levném pořízení. A dalo se to čekat - Gerber možná rozumí akciovým trhům, autům už ne tolik.
Podobné Tesly Model S z hloubi minulé dekády jsou dnes téměř bezcenné a za jakkoli vyšší cenu neprodejné, poznal i dlouholetý investor Tesly jako firmy. Klade to za vinu jí a Muskovi, situace je ale složitější. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Business Insier poprvé a podruhé
Bleskovky
- Klání zatracovaného spalovacího BMW s protežovaným elektrickým bratrem naprosto ovládla klasika, stačilo přidat jedinou zatáčku
včera - Mercedes si v zoufalosti najal slavného herce, aby propagoval elektrické auto, sám si ale koupil jeho spalovací verzi
20.9.2024 - Hollywood byl napřed, díky elektromobilům tu konečně máme auta reálně explodující při nehodách
19.9.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pole position v IDM na Hockenheimu pro Mikhalchika, 20. König včera 21:47
- Vítězem SprintRace Pecco Bagnaia včera 16:00
- Zkrácený závod WorldSBK vyhrál Petrucci včera 14:51
- Supersporty vyhrál Huertas, 8. Vostatek včera 14:35
- Pole Position pro Caneta, 12. Salač včera 14:00
Nejčtenější články
- GM opět propouští, padáka dostane přes 1 000 lidí. „Když budujeme budoucnost, musíme dělat odvážná rozhodnutí,” říká
22.8.2024 - Mercedes stále vyrábí nové auto s motorem 6,2 V8 bez turba, dostanou se k němu ale jen vyvolení
22.8.2024 - I současné Audi A8 se potichu dělalo s 435koňovým V8 TDI, než ho zařízli. Poslední kusy teď koupíte i levněji než lepší Octavie
22.8.2024 - Jižní Korea po požáru elektromobilu, který poničil 880 aut a odpojil 1 600 domácností od sítě, zakáže jejich parkování s nabitými baterkami
23.8.2024 - Spalovací Fiat 500 po 17 letech potichu skončil. První novodobá generace odešla na věčnost i s verzí od Abarthu
23.8.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva