Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ignorace jinak běžného projevu motoru po startu může vést až k jeho úplnému zničení
20.9.2018 | Petr Miler
Když nastartujete auto, obvykle se ozve jen jemné zavrčení motoru, které snad každý slyší rád. Někdy se ale ozve i docela ostré cvakání. Něco takového nemusí to být problém, úplně to ignorovat ale může přijít draho.
Můžete mít i zánovní auto, které najelo sotva pár desítek tisíc kilometrů a stejně se s tím můžete setkat. Když motor nastartujete, bývá i ve velmi dobře odhlučněných vozech uvnitř slyšet intenzivní kovový zvuk, který po pár sekundách ustane. Není to nic pěkného, zvláště u benzinových motorů, které v tu chvíli začnou připomínat staré diesely, ale není to nutně něco, čeho byste se museli děsit.
Jde o projev tzv. hydraulického vymezování vůle ventilů. Tento mechanismus, jak už jeho název napovídá, hydraulicky vymezuje vůli mezi zdvihátky či vahadly ventilů a ventily funguje tak, že se po nastartování motoru jednotlivé „hydroštely” (tak se tomu lidově říká) naplní olejem a tak nastaví správnou vůli. Jakmile motor vypnete, olej z nich zase postupně odtéká.
Je-li olej řídký (a nebo hydroštely už mají něco najeto), odteče klidně i během pár minut. Přes noc dokáže vytéci prakticky ze všech motorů, i když budete stát v dobře vyhřáté garáži se zánovním vozem. Proto se také stává, že motor po nastartování tak intenzivně cvaká - slyšíte rozvodový mechanismus, který v tu chvíli nefunguje, jak by měl, vůle ventilů v tu chvíli není správně nastavena.
Po nastartování se tedy musí hydroštely znovu „natlakovat” olejem a dokud do nich čerpadlo olej nedostane, jsou prázdné a tedy nefunkční. Projevuje se to zmíněným klepáním či cvakáním od horní části motoru (u rozvodu OHV z oblasti vačkové hřídele). Pokud tohle cvakání během pár jednotek sekund - podle vnější teploty, v zimě to trvá déle - ustane, je všechno v pořádku, takto hydroštely fungují. Ani tak to ale nelze zcela ignorovat. Pakliže motor zatížíte rozjezdem ještě dříve, než je vůle správně vymezena a klepání neustane, nadměrně tím opotřebováváte rozvodový mechanismus a připravujete si zcela zbytečné problémy
Jenže ono klepání také ustat nemusí nebo se dokonce může začít ozývat i za jízdy. Pokud je cvakání znatelné pořád, i po zahřátí motoru a není-li hladina oleje příliš nízká, je velmi pravděpodobné, že máte s hydroštely (byť se pochopitelně může jednat i o potíž s ventilovými zdvihátky či vahadly) problém. Nezáleží na tom, jestli máte motor s rozvodem OHV, OHC nebo DOHC, tenhle problém může potkat všechny motory vybavené hydraulickým vymezováním ventilové vůle, což jsou z posledních dekád až na drobné výjimky prakticky všechny.
Základní cestou, jak tomuto problému předejít, je pravidelně měnit olej i s filtrem a pravidelně kontrolovat jeho hladinu. Pokud se ale u vašeho auta tenhle problém už rozvinul, je vhodné s opravou neotálet. Zejména u motorů s vysokým kilometrovým proběhem může být příčinou prosté opotřebení, které jde vyřešit jen výměnou dotčených dílů. Samozřejmě je vhodné vyměnit všechny hydroštely, aby byly všechny nové a abyste nemuseli za půl roku motor znova rozebírat a znova je měnit.
Díly nemusí být drahé, zejména je-li potřeba vyměnit jen hydroštely a nikoliv celé vahadlo včetně hydraulických vymezovačů, to bývá ta dražší varianta. Samozřejmě, čím více ventilů v motoru máte, tím dražší bude výměna. Pokud ovšem nepomůže dolití či výměna oleje, nové hydroštely, vahadla či zdvihátka jsou v podstatě jedinou spolehlivou a permanentní opravou.
Pokud opravu budete příliš dlouho odkládat, riskujete velké opotřebení či poškození dříků ventilů, hřídele vahadel, příp. zdvihátek nebo v krajních případech i vačkové hřídele. Přílišné opotřebení se může projevovat kromě silného klepání také nerovnoměrným chodem motoru, škubáním a poklesem výkonu, protože se postižený ventil bude otvírat méně, než by měl. Nebo bude naopak ventil zůstávat otevřený déle; to může znamenat jeho větší zahřívání, které může vést i k prasklinám a úplné devastaci motoru. Je to tedy věc, kterou opravdu není vhodné přehlížet - motor je na autě tou daleko nejdražší součástí...
Chcete-li zachovat dlouhý život hydroštel, dbejte na výměny oleje a jeho hladinu
Výměna poškozených hydroštelů může být velmi náročná
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
před 5 hodinami - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
dnes - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
včera
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 10:00
- Předčasný konec testů v Portimau včera 17:44
- Masarykův okruh v roce 2025 včera 17:16
- KTM 125 SMC R a 390 SMC R 2025: malé supermota včera 08:00
- Test Superbike v Algarve: Kdo jiný než Toprak? 28.1.2025
Nejnovější články
- Dodnes úplně nová, zapomenutá Škoda Superb Combi 2015 se špičkovým motorem i výbavou je k mání za poloviční cenu
před 4 hodinami - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
před 5 hodinami - Lada chystá hned dvě nová SUV a dokonce i jedno MPV, Putinovi už je ukázala
před 6 hodinami - Někdo nabídl dodnes novou, legendární Zmiji z roku 2002 na „americkém Bazoši”, prodala se hned
před 7 hodinami - Nejostřejší kombík historie BMW je venku, až 1 510 litrů harampádí sveze rychlostí 300 km/h
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.30. 18:38 - Truck Daškam
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.30. 11:33 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 01.28. 15:13 - pavproch