Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ignorace jinak běžného projevu motoru po startu může vést až k jeho úplnému zničení
20.9.2018 | Petr Miler
Když nastartujete auto, obvykle se ozve jen jemné zavrčení motoru, které snad každý slyší rád. Někdy se ale ozve i docela ostré cvakání. Něco takového nemusí to být problém, úplně to ignorovat ale může přijít draho.
Můžete mít i zánovní auto, které najelo sotva pár desítek tisíc kilometrů a stejně se s tím můžete setkat. Když motor nastartujete, bývá i ve velmi dobře odhlučněných vozech uvnitř slyšet intenzivní kovový zvuk, který po pár sekundách ustane. Není to nic pěkného, zvláště u benzinových motorů, které v tu chvíli začnou připomínat staré diesely, ale není to nutně něco, čeho byste se museli děsit.
Jde o projev tzv. hydraulického vymezování vůle ventilů. Tento mechanismus, jak už jeho název napovídá, hydraulicky vymezuje vůli mezi zdvihátky či vahadly ventilů a ventily funguje tak, že se po nastartování motoru jednotlivé „hydroštely” (tak se tomu lidově říká) naplní olejem a tak nastaví správnou vůli. Jakmile motor vypnete, olej z nich zase postupně odtéká.
Je-li olej řídký (a nebo hydroštely už mají něco najeto), odteče klidně i během pár minut. Přes noc dokáže vytéci prakticky ze všech motorů, i když budete stát v dobře vyhřáté garáži se zánovním vozem. Proto se také stává, že motor po nastartování tak intenzivně cvaká - slyšíte rozvodový mechanismus, který v tu chvíli nefunguje, jak by měl, vůle ventilů v tu chvíli není správně nastavena.
Po nastartování se tedy musí hydroštely znovu „natlakovat” olejem a dokud do nich čerpadlo olej nedostane, jsou prázdné a tedy nefunkční. Projevuje se to zmíněným klepáním či cvakáním od horní části motoru (u rozvodu OHV z oblasti vačkové hřídele). Pokud tohle cvakání během pár jednotek sekund - podle vnější teploty, v zimě to trvá déle - ustane, je všechno v pořádku, takto hydroštely fungují. Ani tak to ale nelze zcela ignorovat. Pakliže motor zatížíte rozjezdem ještě dříve, než je vůle správně vymezena a klepání neustane, nadměrně tím opotřebováváte rozvodový mechanismus a připravujete si zcela zbytečné problémy
Jenže ono klepání také ustat nemusí nebo se dokonce může začít ozývat i za jízdy. Pokud je cvakání znatelné pořád, i po zahřátí motoru a není-li hladina oleje příliš nízká, je velmi pravděpodobné, že máte s hydroštely (byť se pochopitelně může jednat i o potíž s ventilovými zdvihátky či vahadly) problém. Nezáleží na tom, jestli máte motor s rozvodem OHV, OHC nebo DOHC, tenhle problém může potkat všechny motory vybavené hydraulickým vymezováním ventilové vůle, což jsou z posledních dekád až na drobné výjimky prakticky všechny.
Základní cestou, jak tomuto problému předejít, je pravidelně měnit olej i s filtrem a pravidelně kontrolovat jeho hladinu. Pokud se ale u vašeho auta tenhle problém už rozvinul, je vhodné s opravou neotálet. Zejména u motorů s vysokým kilometrovým proběhem může být příčinou prosté opotřebení, které jde vyřešit jen výměnou dotčených dílů. Samozřejmě je vhodné vyměnit všechny hydroštely, aby byly všechny nové a abyste nemuseli za půl roku motor znova rozebírat a znova je měnit.
Díly nemusí být drahé, zejména je-li potřeba vyměnit jen hydroštely a nikoliv celé vahadlo včetně hydraulických vymezovačů, to bývá ta dražší varianta. Samozřejmě, čím více ventilů v motoru máte, tím dražší bude výměna. Pokud ovšem nepomůže dolití či výměna oleje, nové hydroštely, vahadla či zdvihátka jsou v podstatě jedinou spolehlivou a permanentní opravou.
Pokud opravu budete příliš dlouho odkládat, riskujete velké opotřebení či poškození dříků ventilů, hřídele vahadel, příp. zdvihátek nebo v krajních případech i vačkové hřídele. Přílišné opotřebení se může projevovat kromě silného klepání také nerovnoměrným chodem motoru, škubáním a poklesem výkonu, protože se postižený ventil bude otvírat méně, než by měl. Nebo bude naopak ventil zůstávat otevřený déle; to může znamenat jeho větší zahřívání, které může vést i k prasklinám a úplné devastaci motoru. Je to tedy věc, kterou opravdu není vhodné přehlížet - motor je na autě tou daleko nejdražší součástí...
Chcete-li zachovat dlouhý život hydroštel, dbejte na výměny oleje a jeho hladinu
Výměna poškozených hydroštelů může být velmi náročná
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 6 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 8 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 9 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 11 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva