Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Hvězdičky Euro NCAP zase dostaly na frak: 5 brzy jen s automatickým brzděním
13.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Euro NCAP a Evropská komise požadují systémy automatického brzdění do všech aut. Kdo je nebude mít, dostane v nárazových testech méně hvězd.
O smysluplnosti nárazových testů ověřujících pasivní bezpečnost karoserií aut, tj. tuhost kabiny pro posádku a efektivitu deformačních zón, se snad vesměs nepochybuje. Metodiku dnešních prověrek prováděných Euro NCAP však můžeme rozporovat velmi snadno. Už dávno nejde jen o to, jak konstruktéři vyřešili nebo naopak podcenili pohlcení nárazové energie, ale meritorní se staly různé žárovičky připomínající nezapnuté tohle a akustická signalizace upozorňující na támhleto, nálepky hlásající nebezpečenství, elektronické asistenční systémy aktivní bezpečnosti a dokonce ochrana chodců.
Opakujeme to již poněkolikáté, nic proti tomu, vždyť spousta lidí může považovat výše zmíněné za stejně důležité, jako výsledek deformace po nárazu, jenže pak vyvstává otázka, proč tomu říkat „crash test“, když odolnost vozu proti nárazu má na celkovém hvězdičkovém hodnocení jen částečný podíl. Jen o samotné názvosloví tu ale nejde.
Euro NCAP míchá jablka už ani ne tak s hruškami, jako spíše s celou tržnicí, kterou v tomto případě představují neustále nově přidávaná pravidla. V postupech je dnes zkrátka takový binec, že výpovědní hodnota hvězdiček udělovaných v nových nárazových testech je v podstatě nesrovnatelná s tím, kolik hvězdiček a za co je auta dostávala nejen před pár lety, ale už loni. A bude ještě veseleji.
V Bruselu se rozhodlo, že vyvozovat z aktivní a pasivní bezpečnosti automobilu jeden výsledek a míchat to všechno dohromady s dosavadními daty je zcela v pořádku, takže Euro NCAP bude od roku 2014 udělovat hvězdičky také za systémy automatického nouzového brzdění. Pokud za tímto diktátem tušíte dokument Evropské komise, který si klade za cíl snížit počet úmrtí na silnicích do roku 2020 na polovinu a do roku 2050 přiblížit tato čísla nule, tak jste právě strefili hřebík po hlavičce.
„Rychlejší pronikání těchto technologií do nových vozů pomůže Evropské unii dosáhnout stanoveného cíle, kterým je snížení počtu úmrtí na silnicích o 50 procent do roku 2020,“ řekl Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP. „V důsledku toho jsme se rozhodli zařadit systémy automatického brzdění do hodnocení jako součást celkového počtu hvězdiček od roku 2014 a doufáme, že evropské orgány budou brzy vyžadovat tyto systémy jako povinné pro všechny nové typy vozidel.“
Jinak řečeno, o nezávislosti Euro NCAP můžeme tímto nejen pochybovat, ale máme ji potvrzenou přímo od instituce samotné. Evidentně jde Evropské komisi zcela na ruku a oba orgány se bez optání nebo veřejné diskuse snaží pod pohrůžkou snižování počtu hvězdiček prosadit další elektronickou berličku, která nemá s pasivní bezpečností automobilu nic společného, nemluvě o tom, že může vést k falešnému pocitu bezpečí (podobně jako ESP) a samozřejmě se opět postará o další zvýšení cen automobilů.






Tak tyhle obrázky přítomnost automatického brzdění na palubě změní leda k horšímu tím, že auto zatíží pár dalšími dráty navíc. Se samotným crash testem nemá tradičně společného zhola nic...
Zdroj: Euro NCAP
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 7 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 9 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 10 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
dnesRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva