Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Hvězdičky Euro NCAP zase dostaly na frak: 5 brzy jen s automatickým brzděním
13.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Euro NCAP a Evropská komise požadují systémy automatického brzdění do všech aut. Kdo je nebude mít, dostane v nárazových testech méně hvězd.
O smysluplnosti nárazových testů ověřujících pasivní bezpečnost karoserií aut, tj. tuhost kabiny pro posádku a efektivitu deformačních zón, se snad vesměs nepochybuje. Metodiku dnešních prověrek prováděných Euro NCAP však můžeme rozporovat velmi snadno. Už dávno nejde jen o to, jak konstruktéři vyřešili nebo naopak podcenili pohlcení nárazové energie, ale meritorní se staly různé žárovičky připomínající nezapnuté tohle a akustická signalizace upozorňující na támhleto, nálepky hlásající nebezpečenství, elektronické asistenční systémy aktivní bezpečnosti a dokonce ochrana chodců.
Opakujeme to již poněkolikáté, nic proti tomu, vždyť spousta lidí může považovat výše zmíněné za stejně důležité, jako výsledek deformace po nárazu, jenže pak vyvstává otázka, proč tomu říkat „crash test“, když odolnost vozu proti nárazu má na celkovém hvězdičkovém hodnocení jen částečný podíl. Jen o samotné názvosloví tu ale nejde.
Euro NCAP míchá jablka už ani ne tak s hruškami, jako spíše s celou tržnicí, kterou v tomto případě představují neustále nově přidávaná pravidla. V postupech je dnes zkrátka takový binec, že výpovědní hodnota hvězdiček udělovaných v nových nárazových testech je v podstatě nesrovnatelná s tím, kolik hvězdiček a za co je auta dostávala nejen před pár lety, ale už loni. A bude ještě veseleji.
V Bruselu se rozhodlo, že vyvozovat z aktivní a pasivní bezpečnosti automobilu jeden výsledek a míchat to všechno dohromady s dosavadními daty je zcela v pořádku, takže Euro NCAP bude od roku 2014 udělovat hvězdičky také za systémy automatického nouzového brzdění. Pokud za tímto diktátem tušíte dokument Evropské komise, který si klade za cíl snížit počet úmrtí na silnicích do roku 2020 na polovinu a do roku 2050 přiblížit tato čísla nule, tak jste právě strefili hřebík po hlavičce.
„Rychlejší pronikání těchto technologií do nových vozů pomůže Evropské unii dosáhnout stanoveného cíle, kterým je snížení počtu úmrtí na silnicích o 50 procent do roku 2020,“ řekl Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP. „V důsledku toho jsme se rozhodli zařadit systémy automatického brzdění do hodnocení jako součást celkového počtu hvězdiček od roku 2014 a doufáme, že evropské orgány budou brzy vyžadovat tyto systémy jako povinné pro všechny nové typy vozidel.“
Jinak řečeno, o nezávislosti Euro NCAP můžeme tímto nejen pochybovat, ale máme ji potvrzenou přímo od instituce samotné. Evidentně jde Evropské komisi zcela na ruku a oba orgány se bez optání nebo veřejné diskuse snaží pod pohrůžkou snižování počtu hvězdiček prosadit další elektronickou berličku, která nemá s pasivní bezpečností automobilu nic společného, nemluvě o tom, že může vést k falešnému pocitu bezpečí (podobně jako ESP) a samozřejmě se opět postará o další zvýšení cen automobilů.






Tak tyhle obrázky přítomnost automatického brzdění na palubě změní leda k horšímu tím, že auto zatíží pár dalšími dráty navíc. Se samotným crash testem nemá tradičně společného zhola nic...
Zdroj: Euro NCAP
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
před 4 hodinamiStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
včeraNový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez včera 22:12
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out včera 20:13
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda včera 18:40
- Toprakův portugalský hattrick včera 17:00
- Jediný motocykl Kove vyhrál, 15. Svoboda, Novotný out včera 16:54
Nejnovější články
Čerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před hodinouChtěl nové BMW řady 7 a neměl na něj, tak si ho nechal udělat z toho 15 let starého
před 3 hodinamiHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
před 4 hodinamiČíňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
před 5 hodinamiVolvo s okamžitou platností vyhodilo svého zmateného šéfa, jeho náhrada je ale hodně špatný vtip
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva