Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí
3.1.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Od 15. ledna 2015 už nebudete pokutování za to, že nejezdíte autem bez povinného ručení. Připomeňme si i novinky v přihlašování vozů do evidence.
Teprve začátkem loňského prosince prošel poslaneckou sněmovnou českého parlamentu návrh na zrušení absurdní sankce za neplacení povinného ručení, kterou od majitelů mnohdy nepoužívaných aut inkasovala Česká kancelář pojistitelů (ČKP). Byli jsme tehdy udiveni tím, že nesmysly do českého právního řádu nemají pouze přibývat a jen jsme doufali, aby tento návrh nenarazil ve zbytku legislativního procesu. Nenarazil, a tak si od poloviny ledna budou moci oddychnout nejen všichni majitelé zřídka používaných registrovaných aut, ale i všichni ti, kteří ještě nepozbyli zdravého selského rozumu.
Máme-li připomenout, proč bychom z této změny měli mít radost, pak ve zkratce konstatujme, že zájem vyjádřený dnes už neplatným ustanovením byl možná chvályhodný, jeho realizace byla ale velmi nešťastná. Předchozí úprava automaticky počítala s tím, že registrované auto rovná se pravidelně jezdící auto a majitele nutila platit poplatky jen za to, že vlastní vůz, který nemá sjednané povinné pojištění odpovědnosti z provozu. Nikoho tedy nezajímalo, jestli dotyčný člověk auto skutečně používá bez povinného pojištění, zákon to automaticky předpokládal.
Tento stav by mohl být ještě pro někoho akceptovatelný, pakliže by následkem bylo vyměření pojistného v obvyklé výši, který by majitel musel zaplatit. Realitou ale bylo uložení mnohonásobně vyšší sankce, která navíc pojištění neznamenala. Připočteme-li si k tomu to, že ČKP takto inkasovala resp. chtěla inkasovat peníze i od lidí, kteří už auto na ně registrované dávno ani nevlastní, natož pak aby jej používali, šlo jedním slovem o hanebnost, která uměle přiživovala oportunisty z řad ČKP, právníků i exekutorů.
Podrobněji jsme se této problematice věnovali ve starším článku, dnes už tedy dodáme jen tolik, že nový stav automaticky neznamená, že by kdokoli rázem mohl používat své auto bez zaplaceného pojištění. To je nadále povinné a pokud budete přistiženi řídíc nepojištěné auto, budete za to také trestání. Novela přesto přinese úlevu statisícům lidí, kteří z nějakého důvodu nemají potřebu mít svůj vůz permanentně pojištěný - podle ČKP jezdí v ČR necelých 7,1 milionu aut se sjednaným povinným ručením, přihlášených vozidel je podle centrálního registru 7,8 milionu.
Letošní rok ale přináší pro řidiče a majitele aut novinky i v jiném ohledu, který jsme též dříve probírali. Šlo o změny v převodech aut, které též od ledna vstupují v platnost. Zásadní modifikací je zrušení tzv. polopřevodů, kdy bylo možné auto odhlásit na nového majitele s tím, že on si jej posléze přihlásí. To už nyní nebude možné, neboť odhlášení i přihlášení bude muset proběhnout současně. Důležité je také to, že dříve odhlášená ale dosud nepřihlášená auta musejí být přihlášená do poloviny roku 2015, jinak je úřady z evidence vyřadí.
Novinky se týkají rovněž tzv. depozitu, tedy aut dočasně vyřazených z provozu. U aut, která byla „dána do depozitu” do 30. června 2013, musí majitelé do konce roku 2015 úřadům nahlásit, k jakému účelu je vozidlo využíváno, jinak mu též hrozí vyřazení z evidence. Tomu sice příliš nerozumíme, neboť pokud vozidlo dočasně vyřadí z provozu, nevidíme důvod, aby se stát zajímal o to, co s ním dotyčný dělá (asi nic...), ale snad si řidiči a majitelé aut snad dokážou i s touto změnou poradit.
ČKP už nebude moci přiživovat sebe a jí spřízněné subjekty na úkor těch, kteří vlastní, ale z nějakého důvodu aktuálně nepoužívají standardně registrovaný vůz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 15:19 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch