Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí
3.1.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Od 15. ledna 2015 už nebudete pokutování za to, že nejezdíte autem bez povinného ručení. Připomeňme si i novinky v přihlašování vozů do evidence.
Teprve začátkem loňského prosince prošel poslaneckou sněmovnou českého parlamentu návrh na zrušení absurdní sankce za neplacení povinného ručení, kterou od majitelů mnohdy nepoužívaných aut inkasovala Česká kancelář pojistitelů (ČKP). Byli jsme tehdy udiveni tím, že nesmysly do českého právního řádu nemají pouze přibývat a jen jsme doufali, aby tento návrh nenarazil ve zbytku legislativního procesu. Nenarazil, a tak si od poloviny ledna budou moci oddychnout nejen všichni majitelé zřídka používaných registrovaných aut, ale i všichni ti, kteří ještě nepozbyli zdravého selského rozumu.
Máme-li připomenout, proč bychom z této změny měli mít radost, pak ve zkratce konstatujme, že zájem vyjádřený dnes už neplatným ustanovením byl možná chvályhodný, jeho realizace byla ale velmi nešťastná. Předchozí úprava automaticky počítala s tím, že registrované auto rovná se pravidelně jezdící auto a majitele nutila platit poplatky jen za to, že vlastní vůz, který nemá sjednané povinné pojištění odpovědnosti z provozu. Nikoho tedy nezajímalo, jestli dotyčný člověk auto skutečně používá bez povinného pojištění, zákon to automaticky předpokládal.
Tento stav by mohl být ještě pro někoho akceptovatelný, pakliže by následkem bylo vyměření pojistného v obvyklé výši, který by majitel musel zaplatit. Realitou ale bylo uložení mnohonásobně vyšší sankce, která navíc pojištění neznamenala. Připočteme-li si k tomu to, že ČKP takto inkasovala resp. chtěla inkasovat peníze i od lidí, kteří už auto na ně registrované dávno ani nevlastní, natož pak aby jej používali, šlo jedním slovem o hanebnost, která uměle přiživovala oportunisty z řad ČKP, právníků i exekutorů.
Podrobněji jsme se této problematice věnovali ve starším článku, dnes už tedy dodáme jen tolik, že nový stav automaticky neznamená, že by kdokoli rázem mohl používat své auto bez zaplaceného pojištění. To je nadále povinné a pokud budete přistiženi řídíc nepojištěné auto, budete za to také trestání. Novela přesto přinese úlevu statisícům lidí, kteří z nějakého důvodu nemají potřebu mít svůj vůz permanentně pojištěný - podle ČKP jezdí v ČR necelých 7,1 milionu aut se sjednaným povinným ručením, přihlášených vozidel je podle centrálního registru 7,8 milionu.
Letošní rok ale přináší pro řidiče a majitele aut novinky i v jiném ohledu, který jsme též dříve probírali. Šlo o změny v převodech aut, které též od ledna vstupují v platnost. Zásadní modifikací je zrušení tzv. polopřevodů, kdy bylo možné auto odhlásit na nového majitele s tím, že on si jej posléze přihlásí. To už nyní nebude možné, neboť odhlášení i přihlášení bude muset proběhnout současně. Důležité je také to, že dříve odhlášená ale dosud nepřihlášená auta musejí být přihlášená do poloviny roku 2015, jinak je úřady z evidence vyřadí.
Novinky se týkají rovněž tzv. depozitu, tedy aut dočasně vyřazených z provozu. U aut, která byla „dána do depozitu” do 30. června 2013, musí majitelé do konce roku 2015 úřadům nahlásit, k jakému účelu je vozidlo využíváno, jinak mu též hrozí vyřazení z evidence. Tomu sice příliš nerozumíme, neboť pokud vozidlo dočasně vyřadí z provozu, nevidíme důvod, aby se stát zajímal o to, co s ním dotyčný dělá (asi nic...), ale snad si řidiči a majitelé aut snad dokážou i s touto změnou poradit.
ČKP už nebude moci přiživovat sebe a jí spřízněné subjekty na úkor těch, kteří vlastní, ale z nějakého důvodu aktuálně nepoužívají standardně registrovaný vůz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje 20:00
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 7 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 9 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 10 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
dnes - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB