Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Hackeři zmařili měření rychlosti na D1. Změnili značky, z řidičů udělali Alzu
1.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nedostatečné zabezpečení komunikace mezi policií a úřady bylo přístupovým bodem pro hackery, kteří pozměnili fotky z úsekového měření na D1.
Měření rychlosti na opravovaných úsecích D1 je už v ostrém provozu. Není to neznámá věc, i kdyby člověk vůbec nesledoval média, tenká příčná čára na vozovce je silným náznakem, že na místě může být úsekové měření, i když upozorňovat na něj už nikdo nemusí. Postup je úplně obyčejný - kamery zaznamenají čas průjezdu vozu na začátku a na konci úseku, vypočítají průměrnou rychlost a pokud je vyšší než určitá mez (probereme později), údaje jsou odeslány policii k vyhodnocení.
V tomhle konkrétním případě policie odesílá přestupky k řešení obecním úřadům v Rosicích a Šlapanicích. A přenos od policie k úřadu je nezabezpečený, takže se k němu dostali hackeři a fotografie upravili. Místo obličeje řidiče na nich je mimozemšťan z obchodu elektronikou Alza. Pozměněny byly i registrační značky, což by mohlo vést ke stíhání někoho úplně jiného, ale o takovém případě se prý aktuálně neví. Také ale není známo, kolik obrázků hackeři upravili.
Dobrou zprávou pro řidiče je, že fotky jsou jako důkazní materiál jen stěží použitelné, ať už byly reálně pozměněny nebo ne. Nikdo nyní nedokáže s jistotou říci, zda ten či onen záběr opravdu zaznamenala kamera nebo fotografie byla vytvořena na počítači a zachycuje registrační značku vozu, který na daném místě nikdy nebyl.
O nedostatečném zabezpečení se přitom ví už delší dobu - z analýzy firmy Gemos CZ, kterou si objednala obec Šlapanice. „Za současného stavu předávání dokumentace přestupků není ze strany Policie ČR tato dokumentace ověřena, a tudíž může dojít k fatálnímu přehmatu. V první skupině dodané dokumentace přestupků chybělo nadto jednoznačné zabezpečení - digitální podpis,” píše se v ní, jak uvedla MF Dnes, která o případu informovala jako první.
Jakýkoliv kyberútok je díky těmto nedostatkům snazší. A kvalifikace jejich konání není podle mluvčí jihomoravské policie jednoznačná, pravděpodobně by však čin spadal do kyberkriminality. Otázkou je zatím motiv, ale nejde-li o pokus o žert, můžeme se domnívat, že bylo cílem zničit určité důkazy. Nejedná se zrovna o hrdelní zločin, rozhodně ne při překročení rychlosti o 18 km/h uprostřed noci, jak vidíme na upravené fotce, ovšem manipulace s důkazy je de iure nepřípustná v každém případě.
Podstatnou informací budiž také to, jak jsou kamery nastavené. Rychlost je v daném úseku omezena na 80 km/h, jak říkají dopravní značky, a tolerance je prý 10 km/h. Nechceme nikoho navádět k porušování předpisů, ale takováto informace se v každém případě může hodit. Víme také, že kamery jsou od sebe vzdáleny 3 km a vyhodnocují pochopitelně průměrnou rychlost. O tom, že by na začátku a konci měřeného prostoru bylo také měření na velmi krátkém úseku, nevíme.
Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla je toto měření na dálnici v ČR zatím jediné, ale má být pořízeno dalších pět podobných systémů, které budou měřit rychlost v jiných opravovaných úsecích dálnic. Systém provozuje externí dodavatel a bude-li prokázáno napadení, ŘSD bude požadovat nápravu a kompenzaci, jak dále říká Rýdl. To už se ale jen stěží dotkne těch, kteří byli dosud instalovaným systémem přistiženi - nebo se to tak alespoň úřadům jeví. Ty pokuty vesele rozesílají, jak může vidět níže, schopný právník by je ale měl být díky tomuto napadení schopen snadno dostat do důkazní nouze...
Alza z Chorvatska či Běloruska nyní na D1 řádí jako černá ruka
Úřady navzdory tomuto faux-pas zkouší z řidičů dostat peníze
Kamery na D1, které měří rychlost na inkriminovaných úsecích
Zdroje: MF Dnes, iDnes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva