Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Francie končí s úsekovým měřením rychlosti na silnicích, důvod vás nepřekvapí ani v nejmenším
27.3.2023 | Petr Miler
Že by Francouzi konečně přišli na to, že drakonické vymáhání rychlostních limitů nic podstatného neřeší, a proto se vykašlali na složité a drahé „úsekovky”, které vedou řidiče leda k chaotickému chování? Ale kdepak, jako vždy jde jen o jedno.
Myšlenka stojící za systémy úsekového měření rychlosti je zdánlivě ušlechtilá. Zatímco typický měřič zvládne zaznamenat rychlost vozu jen v jeden konkrétní moment, takže u něj stačí na pár sekund ubrat a pak zase jet, „úsekovky” měří průměrnou rychlost na klidně kilometry dlouhých částech silnic.
Teoreticky by to mělo znamenat, že se řidiči uklidní po celou délku jejich trvání, praxe ale bývá docela jiná. Systém nemá k dispozici více než identifikátor vozu (tedy registrační značku) a časy průjezdů přinejmenším dvěma body, zbytek dopočítá podle ujeté vzdálenost. Auto tak nakonec vůbec pomalu jet nemusí, místy může jet klidně násobkem dovolené rychlosti a přesto obstát, pokud to řidič vykompenzuje jinde. Především ale musí mít k dispozici kompletní záznamy vozu ze začátku a konce úseku, což bývá zvlášť v hustším provozu obtížné.
Obvykle systém snímá jen přední značku, takže se stačí za někoho schovat na začátku nebo na konci úseku a je po měření. V praxi tak tyto systémy vyvolávají na silnici spíše chaos - kdekdo kouká hlavně po rychlosti, což je první problém, další dají přednost rychlostně velmi nekonzistentní jízdě a sledují průměr, další se na známých místech snaží schovat za někoho jiného a k nehodám kvůli tomu často bývá blíž než dál. Úseková měření proto neadorujeme a byli bychom raději, kdyby dále nebyla využívána.
Francouzská Sécurité Routiere, která má v hexagonu na starosti provoz dohledu nad silničním provozem jako takovým, nyní oznámila, že s „úsekovkami” končí a postupně je vyřadí z provozu. V zemi je provozuje od roku 2012 a jde o zařízení, která vyžadují pravidelnou údržbu, nyní i výměnu. A podle úřadu nepřinášejí dostatečný efekt. Takže dobrá zpráva, Francouzi prozřeli?
Jak se to vezme. Technicky vzato to pozitivní zpráva je, motivace Sécurité Routiere ale není pozitivní ani trochu. Skoro se chce říci cherchez l'argent, tedy za vším hledejte peníze, když už jsme ve Francii. Organizace 40 Millions d'Automobilistes, která bojuje za práva řidičů, říká, že motivace státního úřadu je velmi prostá - zatímco běžné radary okamžitě měřící rychlost se v průměru starají o udělení 14 tisíc pokut za rok, v případě úsekových měření nejde v průměru ani o 5 tisíc pokut. Jinými slovy: Francouzům se provoz těchto, navíc dražších zařízení nevyplatí.
Velké optimisty to může překvapit, realisticky uvažující lidé ale dávno ví, že tato měření nejsou primárně ničím jiným než dodatečnou formou zdanění. Ani Francouzi se nesnaží malovat jakékoli pojítko mezi měřením rychlosti a bezpečností provozu, nic takového je podle všeho vůbec nezajímá. 40 Millions d'Automobilistes tak říká jasně: „Měření rychlosti tu nejsou proto, aby zaručily bezpečnost účastníků silničního provozu, ale aby z kapes motoristů vytáhly peníze.” Toto je jen další důkaz toho, že to tak je, nepředpokládáme ale, že by někomu otevřel oči...



Systémy úsekového měření rychlosti, jako jsou ty od firmy Jenoptik (na fotkách) nejsou efektivní, říkají Francouzi. Ale jak? Nevydělávají dost peněz, o nic jiného tu nejde... Ilustrační foto: Jenoptik, tiskové materiály
Zdroje: Sécurité Routiere, 40 Millions d'Automobilistes
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 2 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejčtenější články
Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko
23.1.2025VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla
23.1.2025Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
23.1.2025Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
23.1.2025Neuvěřitelně specifikovaný Phaeton připomíná, co všechno bylo možné ve zlaté éře VW. Ztratil na ceně 3,7 milionu Kč, teď může být váš
23.1.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan