Fordem zaříznutý bestseller dnes láká v bazarech i ve své neúspěšné verzi, stojí zlomek původní ceny

Býval skvěle prodávaným autem, ale spáchal ten nejhorší hřích, protože... A co tohle auto vlastně komu udělalo? Fordu se jen nehodilo do jeho nesmyslných plánů, a tak Fiestu odpravil. Její okrajová verze Active je dnes v bazarech svérázným lákadlem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Fordem zaříznutý bestseller dnes láká v bazarech i ve své neúspěšné verzi, stojí zlomek původní ceny

27.6.2024 | Petr Prokopec

Fordem zaříznutý bestseller dnes láká v bazarech i ve své neúspěšné verzi, stojí zlomek původní ceny

/

Foto: Ford

Býval skvěle prodávaným autem, ale spáchal ten nejhorší hřích, protože... A co tohle auto vlastně komu udělalo? Fordu se jen nehodilo do jeho nesmyslných plánů, a tak Fiestu odpravil. Její okrajová verze Active je dnes v bazarech svérázným lákadlem.

Pořekadlo „o mrtvých jen v dobrém“ patrně znáte. Dnes už ho můžeme vztáhnout i na Ford Fiesta, neboť modrý ovál v roce 2023, po dlouhých sedmačtyřiceti letech existence tohoto auta, rozhodl po dekády velmi populární hatchback zaříznout. Bylo to rozhodnutí nevítané a ve své podstatě nepochopitelné - Fiestu totiž stačilo napravit, nebylo ji nutné odpravit.

Její prodeje léta klesaly, ale proč? Již během premiéry její šesté generace jsme se podivovali nad odstraněním základních úrovní výbavy a jejich nahrazením novými luxusními stupni - takový krok logicky musel vést k prořídnutí publika. Fiesta spadá do cenově citlivého segmentu, takže zájem o ni začal rychle uvadat. A když se Ford rozhodl, že když již nezvládne světu konkurovat s předraženými spalovacími vozy, zkusí vystoupat zpátky na výsluní s pomocí ještě dražších elektromobilů, bylo jasné, že Fiesta to má spočítané úplně. Žádná další už být neměla. A protože Ford v roce 2023 ještě věřil tomu, že nesmyslná sázka jen na elektromobily mu vyjde, skutečně s ní skončil.

Jestli se někdy v nějaké formě vrátí, nevíme, přítomnost ji ale už nepatří. My si tedy posvítíme do minulosti na jednu z oněch nových variant, které se v rámci šesté generace objevily. Fiesta totiž nebyla k mání jen jako klasický hatchback, ale i jako v této třídě neobvyklá pseudoterénní verze Active. Její podvozek byl oproti základu přizvednut o 18 milimetrů, zároveň došlo na 10milimetrové zvětšení rozchodu. Pozměněna byla i charakteristika pružin a tlumičů či geometrie zavěšení. A revizí prošlo rovněž řízení a ESP.

V rámci snah o minimalizaci nákladů nedorazil pohon všech kol, Fiesta Active tak víceméně zvládá totéž co výchozí hatchback, tedy polní cesty. A jakkoli by v důsledku širšího rozchodu měla mít větší stabilitu, převládajícím prvkem je zmíněné navýšení světlé výšky. Vůz se tak v zatáčkách mnohem více naklání, zároveň je třeba počítat i s vyšší spotřebou. A protože s hatchbackem sdílí většinu techniky, máme tu také již poněkud známé neduhy jako selhání posilovače brzd.

Ojetému Fordu Fiesta jako takovému jsme se věnovali už dřív, odstavec věnovaný spolehlivosti tak můžete vztáhnout i k této variantě. U té bylo v případě nového vozu potřeba sáhnout daleko hlouběji do kapsy, šlo o auta snadno za 600 nebo 700 tisíc korun. Modrý ovál tak touto verzí mnoho zákazníků neohromil, a tak o ni není zájem ani jako o ojetinu. Pro kupce aut z druhé ruky je to výhoda - původně vysoké ceny se propadly až někam ke 180 tisícům korunám, přičemž jen zřídka mají auta v prodeji najeto výrazněji přes 100 tisíc kilometrů, většina se pohybuje v desítkách tisíc.

Byl na tom tak i kousek proklepnutý kolegy z Auto Bildu, kteří usedli za volant kousku poprvé zaregistrovaného v létě roku 2019. Jeho první majitel od té doby najel jen 52 753 km, což vedlo ke snížení ceny z původních 26 740 Eur (cca 667 tisíc Kč) na 15 280 Eur (asi 381 tisíc Kč). Existují i podstatně levnější exempláře, tohle je ale bohatě vybavený vůz zahrnující třeba i audiosystém Bang & Olufsen. Verze Active je relativně - ne nutně absolutně - citelně levnější než základní provedení.

Kolegové dodávají, že i když pořizovací cena může lákat, je třeba počítat s vyššími provozními náklady zvýšené verze - litrový benzinový tříválec se 140 koňmi si totiž průměrně řekne o zhruba 7 litrů na sto kilometrů. Diesel je o něco úspornější, je ale také méně výkonný. A horší je jeho dostupnost. Volba je tedy na vás. Je to zajímavá alternativa, my bychom ale patrně stejně skončili u výchozího hatchbacku, který je dostatečně univerzální.


Fordem zaříznutý bestseller dnes láká v bazarech i ve své neúspěšné verzi, stojí zlomek původní ceny - 1 - Ford Fiesta Active 2017 ilustracni foto 01Fordem zaříznutý bestseller dnes láká v bazarech i ve své neúspěšné verzi, stojí zlomek původní ceny - 2 - Ford Fiesta Active 2017 ilustracni foto 02Fordem zaříznutý bestseller dnes láká v bazarech i ve své neúspěšné verzi, stojí zlomek původní ceny - 3 - Ford Fiesta Active 2017 ilustracni foto 03
Fiesta Active se sice snaží tvářit drsně, ovšem i přes lehce přizvednutý podvozek je jí náročnější terén zapovězen tak jako výchozímu hatchbacku. Jako nový stál majlant, dnes se dá koupit za zlomek, jen pár desítek procent původní ceny. Foto: Ford

Zdroje: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.