Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít
4.11.2019 | Petr Miler
Ať už se nám to líbí nebo ne, filtry pevných částic jsou řadu let běžnou součástí nových aut s naftovými motory. Jak s nimi zacházet, aby vám ze života neudělaly noční můru?
Na papíře jsou filtry pevných částí dieselů, zkráceně DPF, skvělý nápad. Jejich úkolem je zachytit nebezpečně malé částice v exhalacích naftových motorů a uchovat je ve svém nitru až do chvíle, kdy jedna z řídících jednotek vozu vydá pokyn k jejich spálení. Nepromění se v nic, to nikoli, z neřádu potenciálně způsobujícího rakovinu a další zdravotní problémy se ale stanou mnohem méně nebezpečné exhalace, primárně CO2 a uhlovodíky.
Podle výrobců aut navíc tady výhody nekončí. Filtr pevných částic má být zcela bezúdržbový, o jeho pravidelně vyčištění se postará auto samo. A svou práci má být schopen vykonávat dokola tak dlouho, jak jen to bude po životnost vozu třeba. Žádná rakovina, žádné saze z výfuku, žádné problémy s údržbou... To zní skvěle. Až na to, že to tak ve skutečnosti obvykle nefunguje.
Stížnosti na problémy s filtrem pevných částic jsou v naší redakční schránce velmi časté. To nedělá dojem dokonalého, bezúdržbového řešení a soudě podle toho, jak mocně je toto téma probíráno na různých fórech a kolik reklam nabízejících odstranění či levnější nahrazení DPF vídám, to nebude jen pocit. Zeptal jsem se tedy mého známého motoráře, jaká je skutečnost a dozvěděl jsem se poměrně zajímavé informace.
Filtr pevných částic je v teoretické rovině dokonalé řešení jednoho z velkých problémů naftových motorů, v praxi život s ním zase tak bezchybný není
Podle tohoto technika má DPF daleko k bezúdržbovému zařízení, naopak - bez okolku jej označil za jednu z vůbec nejproblematičtějších součástí moderních motorů. Potíží podle něj je, že DPF není přímo součástí motoru, je to něco, co je k motoru „přilepené” dodatečně. Přesto to ale dokonale funguje jen za situace, kdy sám agregát pracuje perfektně. To je ovšem v praxi nedosažitelné a vzhledem k tomu, že pohonná jednotka nemůže svou práci primárně přizpůsobovat hladkému chodu DPF, je to právě filtr, který nedokonalosti v jejím fungování odnese jako první.
Tím se dostáváme k velmi důležitému faktu, který je mnohými přehlížen - potíže s DPF nejsou skoro nikdy problémem samotným, jsou obvykle jen příznakem problému s fungováním motoru či používáním auta. DPF je za ideálních okolností skutečně bezúdržbové zařízení a poruchy samotného filtru jsou krajně neobvyklé. Pokud se tedy někdo rozhodne problém s DPF řešit pouze výměnou DPF, obvykle nevyřeší vůbec nic a jen si připravuje živnou půdu pro další budoucí výměnu. Může přijít i za měsíce nebo za rok, ale přijde a bude znovu stejně drahá.
Přidejte si do hry někdy neschopné, jindy hamižné servisy, které vám filtr raději desetkrát vymění, než aby řešily skutečný problém a máte zaděláno na skutečnou osinu v zadnici, kterou se DPF nezřídka stává. Jak z toho ven? Ještě si můžeme pomoci sami. Níže najdete šest nejčastějších příčin, které k problémům s DPF vedou a s řadou z nich si skutečně můžete poradit svépomocí. A v případě dalších váš servis na základě jiných projevů auta či vašich zkušeností s ním alespoň inspirovat k vhodnému zásahu, který vyřeší příčinu selhávání filtru, ne jen vymění jeden za druhý.
Filtry pevných částic jsou dieselovým motorům vlastní už pěkných pár let. Na fotkách je motor VW Passat 2,0 TDI generace B7
1. Nedostatečné zatěžování motoru
Jedna z častých příčin selhávání DPF je veskrze banální - příliš malé zatěžování motoru, typicky pouze městskou jízdou. Podobně jako v případě přímovstřikových benzinů, také vašemu naftovému autu škodí vytrvale malá zátěž, která vůbec nedovolí regeneraci filtru. Ten se tak zanáší, zanáší a zanáší, až se zanese. Řešením je auto zkrátka čas od času „protáhnout”, nejlépe při vyšších dálničních rychlostech.
2. Netěsnosti v přívodu vzduchu k motoru
Problémy s DPF ale většinou nejsou způsobeny jen „špatným” používáním auta, častěji jde o problémy ve fungování samotného motoru. A netěsnosti v přívodu vzduchu k němu jsou velmi častou příčinou.
Mezi vstupem vstupu z vnějšího prostředí a jeho doputováním do samotného motoru je dlouhá cesta. Je tu turbo, je tu mezichladič, je tu motor a mezi tím vším obvykle několik spojů. Kterýkoli z nich se pak může stát místem, kde dochází ke ztrátám stlačeného vzduchu mířícího do motoru. A právě to je jeden z nenápadných zabijáků DPF.
Jak to? Důvodem je tzv. váha vzduchu (ta sama o sobě může být problémem, ale dnes není příliš obvyklý), která dá řídící jednotce motoru nepřesnou informaci o množství nasávaného vzduchu - část zváženého vzduchu se do motoru nikdy nedostane. To řízení pohonné jednotky neví a použije příliš velké množství paliva. Velké množství nedokonale spáleného paliva pak v podobě sází skončí kde jinde než ve filtru. Na projevu motoru mohou být potíže s netěsnostmi v přívodu vzduchu znát, ale... nemusí. Servis by je ovšem objevit měl, pokud se bude aspoň trochu snažit.
Pokud váha vzduchu zváží něco jiného než co pak doputuje do motoru, je to problém
3. Vstřikování přílišného množství paliva do motoru
Neadekvátní množství paliva se ale do motoru nemusí dostávat jen touto cestou, může být způsobeno také netěsnými vstřikovači paliva a nebo ano, nevhodnou úpravou. Cokoli, co do motoru dostane příliš mnoho nafty, váš DPF dříve nebo později zabije.
4. Používání nesprávného oleje
Tohle je prý velmi opomíjená příčina, zejména ze strany těch, kteří by si pro korunu nechali vrtat koleno. Nakonec si musí nechat „vyvrtat” DPF... Motory s filtry pevných částic vyžadují speciální oleje, které po spálení generují malé množství popela, a tak neucpávají filtr. Je jich několik druhů a je třeba vybrat ten určený právě pro váš vůz. Spalování oleje je pro filtr vůbec nepříjemné, a tak jsou někdy DPF ničeny i úniky oleje z „odcházejících” turbodmychadel, o samotném motoru ani nemluvě. V tomto případě už vás ale zřejmě potíže s DPF budou asi trápit méně, budou poněkud druhotné...
DPF mohou „odpravit” i netěsnosti vstřikovačů nebo třeba průsaky oleje z vadného turba
5. Vadný EGR či žhavící svíčky
EGR neboli recirkulace výfukových plynů dělá přesně to, co předešlá slova praví. A pokud např. dostává příliš mnoho výfukových plynů tam, kam nemá, váš DPF to znovu neocení. Problémem mohou být také pouhé žhavicí svíčky, které mohou v případě své nefunkčnosti nutit motor pracovat s příliš bohatou směsí při studeném startu, s výše probíranými důsledky.
6. Senzor odchylky tlaku DPF
Na samotném DPF je častá jediná závada, problémy s tzv. senzorem odchylky tlaku, díky němuž je řídící elektronika rozeznává správný moment, kdy je třeba zahájit regeneraci filtru. Pakliže nefunguje správně, mylně informuje o tom, že ve filtru není dost sazí, i když filtr už se doslova dusí. Také to vede k jeho špatnému konci.
Potíže s EGR jsou další častou příčinou předčasného skonu DPF
Tak co s ním? Vyndat?
Jen to prosím ne. Podle „mého” motoráře je to to nejhumpoláčtější možné řešení, proti kterému hovoří hned několik faktů:
1. Jde to proti smyslu existence DPF, který je ušlechtilý a měli bychom ho podporovat. Rakovina plic není nic, nad čím lze jen tak mávnout rukou.
2. Je to nelegální a vyhodí vás za to od STK.
3. Pokud je vaše auto v záruce, odstranění DPF bude mít vliv na neuznání některých reklamací.
4. Filtr nejde jen tak vyndat, řídící jednotka motoru s ním počítá. A i po jejím uzpůsobení bude motor (bez dalších současných úprav, které ovšem také nejsou bez „ale”) pravděpodobně fungovat hůře než s ním. Byl vyvinut špičkovými techniky s tím, že se ve výfukovém potrubí DPF nachází a bez něj narušíte chod celého komplexního mechanismu.
Odstranění DPF není tak moudré řešení, jak se na první pohled může zdát
DPF může být zlo, ale nemusí
Neberte tento článek jako oslavu DPF, jak jsme zmínili výše, je to z podstaty trochu nešťastná věc. Ale když už tu je, se svými nespornými výhodami, je třeba se s ním naučit žít, zacházet s autem adekvátním způsobem a v případě problému řešit příčinu, ne následek. Je smutné, že ani autorizované servisy obvykle nejsou s to problémy s DPF adekvátně řešit a způsobují další odpor k nim - jakoby už toho „vrozeného” nebylo dost. Se správnými informacemi ale s diesel s DPF lze žít o poznání lépe. A přesně ty jsme vám chtěli ve stručnosti tímto článkem předestřít...
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před hodinou - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 2 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 4 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva