Fiat 500 s „normálním” motorem už dnes koupíte jen ojetý. Kůži nedává lacino, Němci vyzkoušeli, jestli za to stojí

Fiaty nikdy nebyly vzorem kvality, spolehlivosti ani dlouhověkosti, a tak od nejmenšího modelu značky nelze v těchto ohledech čekat zázraky. Těch se skutečně nedočkáte, vysloveně průšvihové auto to ale není. Stejně tak ovšem není levné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Fiat 500 s „normálním” motorem už dnes koupíte jen ojetý. Kůži nedává lacino, Němci vyzkoušeli, jestli za to stojí

4.12.2024 | Petr Prokopec

Fiat 500 s „normálním” motorem už dnes koupíte jen ojetý. Kůži nedává lacino, Němci vyzkoušeli, jestli za to stojí

/

Foto: Fiat

Fiaty nikdy nebyly vzorem kvality, spolehlivosti ani dlouhověkosti, a tak od nejmenšího modelu značky nelze v těchto ohledech čekat zázraky. Těch se skutečně nedočkáte, vysloveně průšvihové auto to ale není. Stejně tak ovšem není levné.

Pokud bych měl dát dohromady jakousi racionální garáž snů, figurovala by v ní pouze čtyři auta. Sporťák by sloužil k občasným projížďkám, stejně jako off-road, který bych ovšem nebral na hladký asfalt, nýbrž jen do náročného terénu. Zrovna u těchto vozů by mi ani nevadila absence registračních značek, které bych vyměnil za naprostou suverenitu na okruzích a jejich terénních ekvivalentech. K nim bych se pak dostal s pomocí kombíku s tažným zařízením, který by plnil roli auta na delší trasy. S jeho pomocí bych se tedy dopravoval třeba na chatu, k moři nebo na hory.

Bylo by to ovšem číslo čtyři, které bych používal nejčastěji. Tedy vůz do města, s nímž bych tu sjel pro nákup, tu odvezl děti do kroužků nebo tamhle zamířil na jednání. Miniaturní rozměry by mi umožnily nejen rychlé protáhnutí se ucpanou pražskou dopravou, tak i parkování v místech, kam se pětimetrová limuzína nevejde, ani když za jejím volantem sedí profík, který se běžně skoro poslepu trefí do garáže s milimetrovou přesností. A to ani nezmiňuju nízké provozní náklady, pojištění a vše s tím související.

Dříve bylo možné v kategorii nejmenších aut najít řadu vhodných kandidátů, nicméně v důsledku politických tlaků je tento segment zralý na vymření. To vlastně jen dokládá absurditu regulací majících vést k ekologičtější dopravě, ale to dnes nechme stranou. Každopádně platí, že pokud dnes chcete menší vůz, je třeba místo do showroomů s novinkami zamířit do bazarů, kde na vás čeká třeba novodobý Fiat 500. Tedy to provedení, které se začalo vyrábět v roce 2007 a ze známých důvodů ji poněkud násilně opustilo před příchodem letošního léta. Nebýt ovšem nových směrnic Evropské unie, Italové by nejspíše svůj národní poklad vyráběli dále a slavili by s ním daleko větší úspěch než s elektrickým nástupcem, jehož výrobu kvůli nezájmu soustavně zastavují.

Na jedné straně je to potvrzení svého druhu, že Fiat 500 ještě s „normálním” motorem, který je dnes morálně starý skoro 20 let, je vhodnou volbou. Ovšem ani během tak dlouhého životního cyklu se značce nepovedlo vychytat veškeré mouchy. Ďábel se dle známého pořekadla skrývá v detailech, z nichž mnohé zamrzí, neboť jsou velmi nekvalitní. Třeba ložiska kol a brzdy odcházejí velmi předčasně, navzdory nízké hmotnosti vozu. Motory TwinAir pak konzumují až příliš mnoho oleje, napříč celou nabídkou pak lze počítat s problematickými výfuky.

Fiat sice na vůz poskytoval osmiletou záruku na prorezavění, ovšem pokud někdo s vozem jezdil často v prosoleném sněhu, pak již má svůj kousek poznamenaný. A také v případě „hnědého moru“ platí, že s jídlem roste chuť. Pravdou však zůstává, že jakkoli za celou řadu neduhů může automobilka, jsou to hlavně majitelé a jejich liknavost, co vše umocňuje. Pokud si tedy Fiat 500 pořídíte po svědomitém vlastníkovi, nebudete toho řešit tolik.

I to říkají naši kolegové z Auto Bildu, kteří proklepli kousek z roku 2018 s 75 171 km najetými km. I když jde o verzi po předposledním faceliftu, její multimediální systém UConnect již nezvládá kráčet s dobou. Mimo to poukazují na kliky dveří, které zjevně nebyly navrženy s ohledem na dlouhou životnost, a mohou tedy poměrně snadno prasknout. Varování před korozí se pak dle nich vztahuje také k nápravám, stěžovat si ovšem budete spíš na slabší výdrž spojky.

Doporučovaným motorem je pak před dvouválcem TwinAir čtyřválcová jedna-dvojka, a to i navzdory citelně nižšímu výkonu (69 vs. 105 koní). Nicméně dynamika vám i tak bude připadat jako dostačující, čelit budete nižší spotřebě oleje a hlavně nižším cenám mnohých komponentů. Co se však podvozku týče, ten je vždy naladěn spíše prkenně, pročež vlastně cokoli jiného než ony kratší cesty po městě ani nepřipadá v úvahu.

Tím se dostáváme k cenám, přičemž kolegy testovaný šest let starý kousek je nabízen za 7 680 Eur (cca 194 tisíc korun). O láci tedy rozhodně nejde, na internetu ale najdete řadu nabídek, s nimiž jsou spojené o poznání nižší částky - na nejstarší a nejvíce olítané exempláře vám pomalu stačí jeden průměrný český plat. Jakmile jsou nicméně doplněny logem Abarthu, rázem pro změnu nemusí ani suma trojnásobně vyšší.


Fiat 500 s „normálním” motorem už dnes koupíte jen ojetý. Kůži nedává lacino, Němci vyzkoušeli, jestli za to stojí - 1 - Fiat 500 2015 ilustracni foto 01Fiat 500 s „normálním” motorem už dnes koupíte jen ojetý. Kůži nedává lacino, Němci vyzkoušeli, jestli za to stojí - 2 - Fiat 500 2015 ilustracni foto 02Fiat 500 s „normálním” motorem už dnes koupíte jen ojetý. Kůži nedává lacino, Němci vyzkoušeli, jestli za to stojí - 3 - Fiat 500 2015 ilustracni foto 03
První novodobá pětistovka i 17 let po svém zrodu stále boduje svým vzhledem. S kvalitou je to již horší, zvlášť u některých detailů. Pozor však musíte dávat hlavně na liknavost předchozích majitelů, kteří se u svých aut přesto nebojí říci si o poměrně vysoké sumy. Ilustrační foto: Fiat

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše