Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Extrémní pokles hodnoty elektromobilů je skutečný, vrcholná Tesla přišla za 1 rok a 30 tisíc km o polovinu ceny
18.8.2023 | Petr Miler
Už procentuálně je to rána, protože se ale jedná o velmi drahý vůz, bavíme se po pouhých 12 měsících a jen něco málo přes 30 tisících najetých kilometrech o sumě v řádu milionů korun. A to je prosím odhad, který obvykle vede k ještě horší realitě.
Nevíte, co s penězi? Pak si kupte nový elektromobil, připraví vás o ně snáze a rychleji než jakékoli jiné auto. Experti na zůstatkovou hodnotu aut tvrdí, že elektromobily dnes ztrácí hodnotu až desetkrát rychleji než spalovací auta a nezdá se, že by šlo o pučmidráty zkorumpované ropnou lobby. Zkušenosti některých majitelů lajnují - bohužel pro ně - stejný scénář.
O tu nejnovější se na X alias ex-Twitteru podělila dáma, která si před rokem koupila Teslu Model S Plaid, tedy vrcholné provedení dnes morálně nejstaršího prodávaného vozu značky. Dala za něj 119 tisíc dolarů, tedy asi 2,63 milionu Kč. A může být ráda, že žije v USA - tady by ji stejný vůz vyšel ještě o 650 tisíc Kč dráž. Rok jej ke své spokojenosti používala, v tomto ohledu žádný problém, aktuálně ji ale napadlo, že by ho mohla vyměnit za poněkud více rodinný Model X. A tak logicky chtěla své stávající auto nechat u Tesly na protiúčet a odvézt si nové.
Znovu žádný problém, chce se říci, tohle Tesla standardně nabízí jako snad kterákoli jiná automobilka či její dealeři. Potíží se stala cena - žena, která si říká Miss Jillybean, zřejmě v posledním roce nesledovala dění na trhu s ojetými elektromobily, a tak byla zaskočena, že jí Tesla nabídla na protiúčet jen 61 100 USD, tedy o 48,7 procenta a 58 tisíc dolarů méně. To je vskutku obří ztráta hodnoty za jeden rok ježdění, bavíme se o 1,28 milionu Kč, při zohlednění české ceny by šlo o 1,6 milionu Kč.
I když vezmeme tu příhodnější sumu, hovoříme o ztrátě hodnoty více jak 100 tisíc Kč za každý měsíc ježdění. Najela snad dotyčná 500 tisíc km za rok? Ani ne, zvládla ujet 19 tisíc mil, tedy asi 30 tisíc km. Rychlou matematikou se tedy bavíme o výdaji 42,70 Kč za každý ujetý kilometr. Jen na ztrátě hodnoty - bez elektřiny, pneumatik brzd, servisu... To je skutečně raketa, pověstná cesta z Prahy do Brna a zpět vás bude stát nejméně 17 tisíc korun jen na amortizaci vozu.
Je navíc třeba dodat, že šlo o online odhad, který Tesla v praxi obvykle nedodrží a výsledná cena je ještě menší. Není divu, že majitelka si auto raději nechala, ale pomůže si někam? No pokud nebude pořádně jezdit, tak stěží, auto hodnotu už těžko někdy nabere a stejným nájezdem ztrátu do většího počtu km nerozmělní. Jasně, dalších najetých 30 tisíc km bude z podstaty levnějších, ale nic to nemění na tom, že ježdění elektromobilem je dnes extrémně drahé hlavně kvůli poklesům jejich hodnot.
Důvodů je více, tím dominantním je ale krátká životnost akumulátorů vedoucí k téměř nulové hodnotě vozu po 8 až 10 letech. Největší část propadu hodnoty se pak odehraje v prvním roce vlastnictví, následně cena klesá pomaleji. Tak či onak je to pro Teslu smutné, zvláště u tohoto provedení - i Audi, BMW nebo Mercedes na ceně ztrácí rychle, pokud ale sáhnete po něčem jako BMW M3, zase taková rána to není, tyto výjimečné modely si drží cenu docela dobře. Model S Plaid je také výjimečný, cenu si ale evidentně nedrží vůbec.









Tesla Model S Plaid je jistě zajímavé auto, ale za víc jak 100 tisíc Kč za měsíc při nájezdu 2,5 tisíce km? To vážně ne. Foto: Tesla
I was seriously considering trading my 2022 Model S Plaid in for a 2023 Model X.
— Miss Jillybean(@MissJilianne) August 15, 2023
One year ago this month I bought my S Plaid and paid $119k.
There’s no fricken way I’m taking a $57k loss. I don’t think I’ve ever owned a car that took that big of a loss in value so... pic.twitter.com/KbifABNnVX
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Aukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
včeraObří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025Audi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
5.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Za cenu Fabie je k mání na míru postavený, dodnes nejetý světově unikátní šestiválcový kombík ze zlatých časů BMW
před 2 hodinamiArogantní chování se Volvu opravdu vyplácí, někde jen během posledních tří měsíců přišlo o pětinu dealerů
před 4 hodinamiZ ceny Tesly původně za 3,2 milionu zbylo majiteli už po třech letech krutě málo, levněji by ho vyšlo i Ferrari nebo Porsche
před 5 hodinamiTohle auto má dvakrát větší baterky než ostatní nejlepší elektromobily, přesto nedokáže ohromit skoro ničím
před 7 hodinamiNové Audi A6 v úplném základu je teprve tragédie. Interiér je reklamou na věci, na které jste neměli. A co to má zádi?
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 03.09. 14:44 - abgx1
- vratné díly/záloha na díly 03.09. 14:37 - pavproch
- Detektory policejních radarů 03.08. 09:40 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 03.07. 18:37 - Tomichika
- S větrem ve vlasech.... 03.07. 14:10 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 03.07. 13:24 - Kavis
- Fiat a vše kolem nich 03.07. 12:33 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.04. 21:57 - Truck Daškam