Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Euro NCAP a IIHS už testují i automatické brzdění, obě manipulativně
27.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Obě organizace dále kladou důraz i na předcházení haváriím. To je jistě v pořádku, promítání výsledků do hodnocení nárazových zkoušek je však omyl.
V průběhu září jsme se vám přinesli hned dvě kola crash testů Euro NCAP, přičemž mnohem větší publicitu si vysloužilo to poslední, v němž exceloval Qoros 3 sedan. Jde o produkt čínské značky, ale jak mnoho z vás v následné diskuzi připomnělo, o Říši středu jde při jeho vývoji až v druhé řadě - důležitou hrají designéři, manažeři a technici povolaní z Evropy. Mohli bychom tedy pomalu napsat, že jde spíše o vůz ze starého kontinentu, tím pádem bychom ale třeba Škodu nemohli považovat za ryze českou značku nebo Opel za značku plně německou.
Diskuze o tom, co je znakem příslušnosti té které automobilky k tomu či onomu teritoriu ale dnes ponecháme stranou, místo toho se zaměříme na samotnou organizaci, která bezpečnostní testy provádí. Euro NCAP totiž dnes avizovalo, že již v říjnu představí první kolo nárazových zkoušek, v nichž jako novinku uvidíme výsledky testů systému automatického brzdění. Tedy technologii, která podle předchozího prohlášení organizace bude nutná, jinak vůz nedostane tak dobře komunikovatelné pětihvězdičkové ohodnocení.
Říjnové kolo ještě bude demonstrační, neboť naplno hodlá Euro NCAP tuto oblast zahrnout do svých testů až v příštím roce, zcela jasně si však za měsíc budeme moci prohlédnout, co nás v budoucnu čeká. S ohledem na zmíněné ale předem víme, že autonomní řízení a přednárazové bezpečnostní systémy se pro Bruselem ovlivňovanou organizaci stanou stejně důležitými jako třeba deformační zóny či ocelové nosníky ve dveřích. Již nyní tak můžeme prohlásit, že zmiňované pětihvězdičkové hodnocení bude odolnost vozu proti nárazu reflektovat ještě méně, než dosud. Skutečnou bezpečnost při crash testu budou i nadále představovat jen procenta dosažená v kategorii ochrany dospělých a dětských pasažérů, všechno ostatní už bude jen záměrná nepřesnost vyvíjející tlak na automobilky, aby své vozy tímto systémem vybavily, i když přímo povinný zatím nebude.
Něco velmi podobného pak čeká i americké řidiče. Obdobný test totiž již proběhl pod patronátem institutu IIHS a navzdory obvykle větší racionalitě americké organizace se tentokrát i ona rozhodla přistoupit k míchání jablek s hruškami a do výsledků testů pasivní bezpečnosti promítat vozu promítat i výsledky zkoušek systémů, které následky případné nehody neovlivní absolutně nijak. Zatím byly crash testy skutečnými nárazovými zkouškami, od nového roku získá hodnocení Top Safety Pick+ jen ten vůz, který bude vybaven systémem automatického brzdění a v jeho zkoušce získá alespoň nejnižší ze třech možných hodnocení kvalit (Basic, Advanced, Superior).
Něco takového je zkrátka nesmysl. Novou technologii tím neodsuzujeme, přínosná, pakliže bude funkční, být může. Pokud ji ale jakákoli organizace chce testovat a hodnotit, měla by jí vyhradit zcela samostatný test, neboť o odolnosti vozu proti nárazu neříká prostě nic. Totéž platí o ESP nebo ochraně chodců, nic z toho vám při kontaktu se stromem nezachrání ani chlup na těle, to je je zkrátka úplně jiná kategorie bezpečnostních prvků.
Uvidíme za měsíc, jak přesně bude Euro NCAP nové testy provádět, zatím se můžeme podívat na první várku výsledků IIHS. Americký institut si vzal do parády hned 74 vozů modelového roku 2013, z nichž sedm získalo špičkové a šest dobré ohodnocení. IIHS tentokráte testy prováděl nejen při pomalém 19kilometrovém tempu, ale také při rychlosti 40 km/h. Ta totiž mnohem lépe mapuje realitu, což přiznává i samotný institut.
Možná i díky tomuto postupu se nakonec na prvních dvou příčkách překvapivě neocitlo Volvo, nýbrž Subaru Legacy a Outback. Právě japonská technologie totiž nejlépe fungovala při vyšší nárazové (či spíše nenárazové) rychlosti. Švédové společně s Cadillacem, Mercedesem, Acurou, Audi, Jeepem, Lexusem a Mazdou již tak přesvědčiví nebyli.
Americký institut IIHS již testování samočinného brzdění provedl, přičemž nejvíce byl spokojen s technologií Subaru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 6 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejčtenější články
- Mercedes chce zaplavit německé dálnice auty, která nepojedou víc jak 95 km/h, je to další odtržení Němců od reality
20.12.2024 - Vrcholná Corvette odhalila svou dynamiku. Akcelerací i maximálkou pokoří Ferrari či Lamborghini, ač stojí zlomek jejich cen
20.12.2024 - Už i Lancia otáčí. Její další novinka nebude jen povinnost plnící auto, chce znovu ohromit zákazníky
20.12.2024 - Další nová Kia vypadá tak podivně, že ji budou milovat jen její rodiče, při její ceně jí ale odpustíte cokoli
20.12.2024 - Kolega spočítal, kolik stojí život s 10 let starým supersportem. Vysvětluje to, proč se prodává relativně levně
20.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva