EU nařídila povinné sledování tlaku v pneu před 7 lety, dnes zdražuje přezouvání i o tisíce Kč

Věříme, že úmysl byl dobrý, v praxi ale tento nápad selhává na celé čáře. Jeho přínos je prakticky nulový, zdražil nová auta a po sedmi letech od jeho zavedení leze do peněz i při každoročním přezouvání.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

EU nařídila povinné sledování tlaku v pneu před 7 lety, dnes zdražuje přezouvání i o tisíce Kč

10.10.2021 | Petr Prokopec

EU nařídila povinné sledování tlaku v pneu před 7 lety, dnes zdražuje přezouvání i o tisíce Kč

/

Foto: Honda

Věříme, že úmysl byl dobrý, v praxi ale tento nápad selhává na celé čáře. Jeho přínos je prakticky nulový, zdražil nová auta a po sedmi letech od jeho zavedení leze do peněz i při každoročním přezouvání.

Vhodný moment na přezutí auta na zimní pneumatiky letos zatím ještě nepřišel a podle předpovědi počasí hned tak ani nepřijde. Minusové noční teploty ale ukazují, že ta chvíle se blíž. A až nastane, připravte se na to, že se vás v servisu - pakliže váš vůz dobře neznají - zeptají na datum jeho výroby. Tato informace je totiž důležitější, než se na první pohled může zdát.

Spojitost má s písmeny TPMS, tedy zkratkou, za níž se skrývá Tyre Pressure Monitoring System neboli systém sledování tlaku v pneumatikách. A právě ten je od listopadu 2014 povinný pro všechny vozy nabízené V Evropské unii. Důvod, proč Brusel přistoupil k tomuto nařízení, byl v teoretické rovině pochopitelný. Dříve bylo doporučováno, aby řidiči kontrolovali tlak v pneumatikách každých 14 dní, to ale dělal málokdo. EU v tom spatřovala rizika, neboť nesprávně nahuštěné obutí vede ke zhoršení jízdních vlastností, prodloužení brzdné dráhy, pro Brusel ale především ke navýšení spotřeby paliva i rychlejšímu opotřebení samotného obutí. To vše měl povinný monitoring změnit, praxe ale ukazuje, že v pozitivním smyslu slova změnil máloco.

Automobilky mají relativně volné pole působnosti, jak mohou tlak kontrolovat a nejčastěji používají systém přímý a nepřímý. Ten přímý je relativně spolehlivý, neboť měří tlak pomocí čidel integrovaný do ventilků samotných kol. Něco takového je ale relativně drahé, a tak se někteří výrobci s povinností vypořádaly s pomocí nepřímého systému, který žádná čidla nemá a pouze s pomocí senzorů ABS sleduje rychlost otáčení kol. Pokud pak u některého zaznamená abnormalitu (pokles tlaku v pneu znamená zmenšení obvodu), zahlásí to na přístrojovém štítu.

Tento systém je ale v praxi téměř k ničemu - je velmi nespolehlivý a pokud máte auto jím vybavené, znáte to sami. Problém hlásí, i když se reálně nic nestane, takže akorát zbytečné zastavíte u čerpací stanice zkontrolovat tlak manometrem. Navíc dává pouze obecnou informaci závadě, neřekne jakoukoli konkrétnější informaci o tom, jaká pneumatika a o kolik pozbyla tlaku. Takže věnujete čas postupné kontrole tlaku ve všech pneu, což uděláte dvakrát, možná třikrát, pak už varování rovnou ignorujete a resetujete. A problémy známé od roku 2014 trvají dál.

Osinou se ale postupem času stává i přímý TPMS, jak upozorňují kolegové z Auto Bildu. Ten sice dokáže změřit tlak v každém rohu auta nezávisle a následně vám dá ihned vědět, co se děje s jakou z pneumatik. To je příjemné, nicméně aby toho byl schopný, potřebuje k tomu čtyři senzory přenášející bezdrátově data k palubní elektronice. A něco takového není ani spolehlivé, ani bezúdržbové a už vůbec ne levné.

Senzory vyžadují při každé výměně servis, jinak mohou přestat fungovat nebo hlásit nesprávné informace. Pokud pak musí být vyměněny, prodraží to výměnu pneu v závislosti na značce vozu i o několik tisíc Kč. A i když k tomu nedojde hned, beztak vás taková investice jednoho dne nemine.

Baterie senzorů má totiž maximálně šestiletou životnost, poté se musí vyměnit. A spolu s ní je třeba vyměnit i veškeré senzory. Ty je přitom třeba při každé výměně pneumatik vyčistit a v případě poškození nahradit. Pokaždé jsou pak nutností nová těsnění a ventilky. Nejedná se tedy ve výsledku ani o jednoduchou operaci, načež se vám klidně může stát, že vaše auto zůstane v servisu o pár chvil s tučným účtem na závěr - kvůli pouhé výměně pneumatik. Kupce nových Audi nebo Porsche za miliony to asi nerozhází, tato auta se ale stále více dostávají i k lidem, kteří si za statisíce koupili ojetiny a TPMS se pro ně stává postrachem.

Leckoho v takový moment napadne, že celý systém obejde tím, že jej postaví mimo hru instalací standardních ventilků za zlomek ceny. V takový moment se ale dotyčný vystavuje jiným problémům. Funkční TPMS je pochopitelně vyžadován při technické kontrole, pročež jakýkoliv jiný stav vyústí v absenci tak důležitého „štemplu“. Je z něj tak další věc, kterou v autě musíte udržovat fit, ať už ji shledáváte přínosnou nebo ne.

Je to další věc, která ukazuje, že věci nařizované EU nejsou takové dobro, jakým je Brusel shledává - v tomto případě celý TPMS snad i víc problémů způsobil než odstranil. Už dřívější průzkumy ukázaly, že procento aut jezdících se špatně nahuštěnými pneu nezměnil a uživatelské či finanční nepříjemnosti navíc jistě nikomu nepomohly. Nebylo by lepší nechat na lidech, jestli takovou chtějí nebo nechtějí? V prvním případě by ji nabídly automobilky jen těm, kteří ji ocení a patřičně zaplatí ve funkční podobě. Nucená všem je často jen odškrtnutým políčkem v seznamu povinností, jejichž reálný přínos nezajímá ani automobilky, ani jejich zákazníky.


EU nařídila povinné sledování tlaku v pneu před 7 lety, dnes zdražuje přezouvání i o tisíce Kč - 1 - TPMS problemy 2021 01EU nařídila povinné sledování tlaku v pneu před 7 lety, dnes zdražuje přezouvání i o tisíce Kč - 2 - TPMS problemy 2021 02EU nařídila povinné sledování tlaku v pneu před 7 lety, dnes zdražuje přezouvání i o tisíce Kč - 3 - TPMS problemy 2021 03
Systém sledování tlaku v pneumatikách je od roku 2014 v nových autech prodávaných v EU povinný. Ten nepřímý je prakticky k ničemu. A ten přímý sice dokáže měřit tlak dobře a informovat o tom, o čem informovat má, není ale ani bezúdržbový, ani dokonale spolehlivý a už vůbec ne věčný. Foto: Automobilky

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše