Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Emise dieselových motorů jsou definitivně karcinogenní, tvrdí WHO
14.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Světová zdravotnická organizace překvalifikovala výfukové plyny dieselů z možných karcinogenů na látky způsobující rakovinu. Máme se bát?
Tvrdit, že výfukové plyny naftových motorů způsobují rakovinu plic, zřejmě není informace, kterou byste mohli někoho ohromit. Při pohledu na barvu dýmu vyletujícího častokrát i z nových dieselových aut, ale hlavně ze spousty volně dostupných zdrojů srovnávajících zplodiny naftových a benzínových agregátů většina lidí tak nějak tušila, že mastnější frakce ropy je pro naše zdraví poněkud méně košer. Anebo si snad někdo myslí, že odmítaní vznětových pohonných jednotek v osobních automobilech Japonskem, Spojenými státy a spoustou dalších zemí bylo a je dáno pouze tradicemi, případně předsudky? Nikoli, důvody jsou předevśím „emisní”, v Evropě na diesely platí jiný metr, a tak jim to alespoň v autech prochází.
Podle Světové zdravotnické organizace WHO nicméně dosud platilo, že výfukové plyny naftových motorů byly považovány „jen“ za možný karcinogen, nikoli průkazně ověřenou látkou způsobující rakovinu. Tato klasifikace se nicméně po „přesvědčivých vědeckých důkazech“ (sbíraných více než dvacet let u horníků a řidičů kamionů a dokazujících, že existuje přímá souvislost mezi rakovinou plic a zplodinami z naftových motorů) změnila. Výfukové plyny se tak zařadily bok po boku třeba benzenu, azbestu, alkoholu, formaldehydu, radioaktivního záření nebo tabákového dýmu.
Proti Mezinárodní agentuře pro výzkum rakoviny (IARC) patřící pod WHO se již ozvalo americké, ovšem nezřídka účelově argumentující sdružení Diesel Technology Forum (DTF), které výsledky přímo nerozporuje, ale naznačuje, že zkoumané emise nelze srovnávat s tím, co dnes vypouští moderní naftové motory.
„Novými technologiemi dieselových agregátů spalujících naftu s velmi nízkým obsahem síry a pokročilými systémy řízení se podařilo snížit emise oxidů dusíku, uhlovodíky a pevné částice téměř na nulové hodnoty,“ obhajuje svou stranu Allen Schaeffer, výkonný ředitel DTF. „EPA (federální vládní Agentura pro ochranu životního prostředí v USA - pozn. red.) uvádí, že naftové motory vypouští do ovzduší méně než šest procent všech pevných částic ve vzduchu,“ říká a dodává, že se tak děje navzdory tomu, že globálně až 90 procent všech pohonných jednotek, tedy i ty v nákladních automobilech, lodích nebo stacionárních generátorech spaluje naftu.
Ať už je pravda kdekoli, IARC svou klasifikaci podporuje důkazy a rozhodně ji nehodlá měnit. Navíc asi správně dodává, že vedle moderních naftových jednotek stále existuje spousta starých dieselů, jejichž životnost se nedá přesně odhadnout a potrvá ještě spoustu let, než definitivně doslouží.
Můžou závěry WHO a nová kategorizace výfukových plynů vznětových motorů způsobit zastavení prodeje těchto motorů? Myslet si to, by asi bylo hodně bláhové. I případný pokles zájmu ze strany (řekněme) zdraví dbalejších občanů bude v dnešní době vyvažovat jejich atraktivita příslibu nižších provozních nákladů. A nejen to, automobilky diesely roky prezentují jako hotovou spásu planety kvůli nižším emisím CO2, proto jsou také téměř všechny GreenLiny, Bleumotiony a jim podobné verze dodávány výlučně s naftovými motory. Emise CO2 jsou přímo úměrné spotřebě paliva a to je zaklínadlo doby, které skrze mocnou marketingovou podporu automobilek jaksi zastínilo už dávno se ozývající hlasy, že tyto „čisté” verze vlastně vůbec čisté nejsou..
Navíc pokud to pro výrobce aut bude nějaký signál, pak spíše takový, že se jim v konkurenčním boji vyplatí dále vyvíjet technologie zlepšující kvalitu emisí, než že by měly produkci dieselů omezit. Ostatně i WHO dnes uznává, že pokud jde třeba o srovnání s tabákovým dýmem, co do škodlivosti jsou na tom diesely mnohem lépe. Jestli je to ale dost na to, aby byly diesely nejen tolerovány jako neškodlivé, ale dokonce vyzdvihovány jako prospěšné, to posuďte sami.
Třeba taková Fabia GreenLine platí u škodovky za ekologickou verzi. U WHO za tichého zabijáka...
Zdroj: IARC, PR Newswire, Resurrectedrestorations.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 2 hodinami - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 3 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 5 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 6 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 10:21 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.25. 10:13 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 10:05 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 11.25. 10:03 - řidičBOB
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus