Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Emise dieselových motorů jsou definitivně karcinogenní, tvrdí WHO
14.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Světová zdravotnická organizace překvalifikovala výfukové plyny dieselů z možných karcinogenů na látky způsobující rakovinu. Máme se bát?
Tvrdit, že výfukové plyny naftových motorů způsobují rakovinu plic, zřejmě není informace, kterou byste mohli někoho ohromit. Při pohledu na barvu dýmu vyletujícího častokrát i z nových dieselových aut, ale hlavně ze spousty volně dostupných zdrojů srovnávajících zplodiny naftových a benzínových agregátů většina lidí tak nějak tušila, že mastnější frakce ropy je pro naše zdraví poněkud méně košer. Anebo si snad někdo myslí, že odmítaní vznětových pohonných jednotek v osobních automobilech Japonskem, Spojenými státy a spoustou dalších zemí bylo a je dáno pouze tradicemi, případně předsudky? Nikoli, důvody jsou předevśím „emisní”, v Evropě na diesely platí jiný metr, a tak jim to alespoň v autech prochází.
Podle Světové zdravotnické organizace WHO nicméně dosud platilo, že výfukové plyny naftových motorů byly považovány „jen“ za možný karcinogen, nikoli průkazně ověřenou látkou způsobující rakovinu. Tato klasifikace se nicméně po „přesvědčivých vědeckých důkazech“ (sbíraných více než dvacet let u horníků a řidičů kamionů a dokazujících, že existuje přímá souvislost mezi rakovinou plic a zplodinami z naftových motorů) změnila. Výfukové plyny se tak zařadily bok po boku třeba benzenu, azbestu, alkoholu, formaldehydu, radioaktivního záření nebo tabákového dýmu.
Proti Mezinárodní agentuře pro výzkum rakoviny (IARC) patřící pod WHO se již ozvalo americké, ovšem nezřídka účelově argumentující sdružení Diesel Technology Forum (DTF), které výsledky přímo nerozporuje, ale naznačuje, že zkoumané emise nelze srovnávat s tím, co dnes vypouští moderní naftové motory.
„Novými technologiemi dieselových agregátů spalujících naftu s velmi nízkým obsahem síry a pokročilými systémy řízení se podařilo snížit emise oxidů dusíku, uhlovodíky a pevné částice téměř na nulové hodnoty,“ obhajuje svou stranu Allen Schaeffer, výkonný ředitel DTF. „EPA (federální vládní Agentura pro ochranu životního prostředí v USA - pozn. red.) uvádí, že naftové motory vypouští do ovzduší méně než šest procent všech pevných částic ve vzduchu,“ říká a dodává, že se tak děje navzdory tomu, že globálně až 90 procent všech pohonných jednotek, tedy i ty v nákladních automobilech, lodích nebo stacionárních generátorech spaluje naftu.
Ať už je pravda kdekoli, IARC svou klasifikaci podporuje důkazy a rozhodně ji nehodlá měnit. Navíc asi správně dodává, že vedle moderních naftových jednotek stále existuje spousta starých dieselů, jejichž životnost se nedá přesně odhadnout a potrvá ještě spoustu let, než definitivně doslouží.
Můžou závěry WHO a nová kategorizace výfukových plynů vznětových motorů způsobit zastavení prodeje těchto motorů? Myslet si to, by asi bylo hodně bláhové. I případný pokles zájmu ze strany (řekněme) zdraví dbalejších občanů bude v dnešní době vyvažovat jejich atraktivita příslibu nižších provozních nákladů. A nejen to, automobilky diesely roky prezentují jako hotovou spásu planety kvůli nižším emisím CO2, proto jsou také téměř všechny GreenLiny, Bleumotiony a jim podobné verze dodávány výlučně s naftovými motory. Emise CO2 jsou přímo úměrné spotřebě paliva a to je zaklínadlo doby, které skrze mocnou marketingovou podporu automobilek jaksi zastínilo už dávno se ozývající hlasy, že tyto „čisté” verze vlastně vůbec čisté nejsou..
Navíc pokud to pro výrobce aut bude nějaký signál, pak spíše takový, že se jim v konkurenčním boji vyplatí dále vyvíjet technologie zlepšující kvalitu emisí, než že by měly produkci dieselů omezit. Ostatně i WHO dnes uznává, že pokud jde třeba o srovnání s tabákovým dýmem, co do škodlivosti jsou na tom diesely mnohem lépe. Jestli je to ale dost na to, aby byly diesely nejen tolerovány jako neškodlivé, ale dokonce vyzdvihovány jako prospěšné, to posuďte sami.






Třeba taková Fabia GreenLine platí u škodovky za ekologickou verzi. U WHO za tichého zabijáka...
Zdroj: IARC, PR Newswire, Resurrectedrestorations.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 8 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 10 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 11 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19