Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Elektromobily ztrácí hodnotu už desetkrát rychleji než spalovací auta, je to další rána pro jejich zamýšlený rozmach
12.7.2023 | Petr Miler
Špatně a stále hůř, tak si vedou elektrická auta z hlediska nákladů jejich vlastnictví. I když jsou na pořízení extrémně drahá, nominálně i relativně jsou na tom daleko nejhůř ze všech běžnějších aut, pokud jde o další pokles jejich hodnoty.
Trvalo drahnou řádku let, než si toho všimla širší veřejnost, i tak jsme rádi, že se to konečně stalo. Už roky upozorňujeme na to, že koupě elektromobilu je ekonomickou sebevraždou svého druhu kvůli extrémnímu poklesu hodnoty těchto aut, až jejich větší rozšíření se ale postaralo o to, že se z toho stalo patřičně vážně vnímané téma.
Důvody jsme rozebírali naposledy včera při probírání očekávaného poklesu hodnoty dnes nových elektroaut během dalších čtyřech let, a tak se dnes nebudeme opakovat. Prostě a jednoduše náklad vašeho vlastnictví určitého auta tvoří hlavně rozdíl mezi jeho pořizovací a prodejní cenou a pokud si ten či onen vůz nedrží hodnotu, je pro vás velmi drahý. Rozdíly na tomto poli existují odjakživa, nikdy v moderní historii jsme ale nepoznali to, co dnes předvádí elektrická auta.
Tradiční formulka pro očekávaný vývoj hodnoty vozu je -25 % během prvního roku vlastnictví a okolo -5 % během každého dalšího. Je to trochu ošidný výpočet, neboť oněch prvních 25 % rozdílu dělají obvykle z větší části slevy reálných cen oproti těm ceníkovým, přičemž v posledních letech jsou obě tyto hodnoty v průměru nižší. Tak či onak je neobvyklé, když nějaký vůz už jako ojetý (tj. nikoli během prvního roku vlastnictví, ale později) klesá na ceně byť o 10 až 20 %. Elektromobily jsou na tom ale nejen takto špatně, jsou na tom ještě hůř.
Ukazují to data tradičně velmi precizní firmy iSeeCars, která analyzuje americký trh s ojetými vozy všeho druhu. Ta si při své tradiční analýze všimla toho, že se za poslední rok až neuvěřitelným tempem propadly ceny elektromobilů ve srovnání s čímkoli jiným. Zatímco celkový průměr změny hodnoty prodávaných ojetin za poslední rok činí 3,6 %, u elektromobilů jde až o 30,5 %. Pokud bychom tedy srovnali jen pokles hodnoty elektrických a spalovacích aut, bavíme se až o desetinásobném (!) rozdílu oproti průměru, to je šílené.
I nominální propady jsou navíc extrémní, nejobyčejnější Tesla Model 3 ztratila za jediný rok v průměru 16 258 dolarů na své hodnotě, to je přes 352 tisíc korun, skoro 30 tisíc za měsíc. A to je dnes auto za 800 nebo 900 tisíc korun, ne víc. Absolutním propadem hodnoty se takřka vyrovnává tradičním luxusním „provarům” typu Range Rover, ještě dál pak jdou Modely S a X, které přišla meziročně na ceně až o 18 980 USD, tedy asi 412 tisíc korun. To jsou dnes absolutní „jedničky”. A není to jen případ Tesel, skoro o 20 procent hodnoty meziročně přišel i Nissan Leaf, mizerně jsou na tom také dobíjecí hybridy, další moderní nesmysl. Takové BMW 5 nebo Hyundai Ioniq (oba vozy v hybridních verzích) ztratily na hodnotě přes 15 % za rok.
A znovu připomínáme, že jde o pokles hodnoty ojetin, tedy ne změna ceny nové auto-ojetina, ale ojetina loni-ojetina lets, kde průměrem je zmíněných 3,6 %. Už 15 % je tak bláznivá změna, o více jak 30 % ani nemluvě. A nominální sumy v řádu statisíců nevyznívají ani o trochu lépe.
Znovu se tak ukazuje, jak ekonomicky nemoudrým rozhodnutím koupě elektrického auta je, i kdybyste náhodou - a dnes to vážně není moc pravděpodobné - něco ušetřili na cenách elektřiny. Bude to plivnutí do rybníka vedle poklesu hodnoty auta, které onou elektřinou „krmíte”.
Samozřejmě, podobně jako u cen akcií platí, že dřívější vývoj hodnoty není zárukou obdobného vývoje v budoucnu a experti si dnes myslí, že Tesly jsou už tak levné, že se podobný propad nemůže opakovat. Může to tak být, nemusí, my bychom si elektromobily každopádně raději nezahrávali, je to trhem nevyžádané zboží žijící primárně z politické podpory. A ta - jak známo - může kdykoli zmizet jako pára nad hrncem.

Meziroční pokles hodnoty ojetých elektromobilů je až brutální. Grafika: Autoforum.cz, Zdroj dat: iSeeCars
Tesla Model 3 je takový cenový propadák, že i jako ojetina ztratila meziročně přes 30 procent a přes 350 tisíc na své hodnotě. Je to desetrkát víc než u průměrného spalovacího auta. Hit je ji mít, opravdu. Foto: Tesla
Zdroje: iSeeCars, Reuters
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 6 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejnovější články
Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 40 minutamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před hodinouČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 42 minutamiPoslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
před 2 hodinamiHezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
před 3 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva