Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Elektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
včera | Petr Prokopec
Je to něco, co se nevyhnutelně stane v každé zemi, která dnes elektrická auta uměle zvýhodňuje daňovými výhodami. Jednoho dne prostě přestanou platit, v Rakousku se to stane s 1. dubnem. A nejde o apríl.
Už celou dekádu jsou majitelé elektromobilů rozmazlováni, kde jen to jde. Na jejich auta se jim skládají ostatní, parkovat mohou zdarma, kde chtějí, a s pořízením či provozem jejich vozu nejsou spojené prakticky žádné daně a poplatky. Není tak vlastně překvapivé, že je často kupují i ti zákazníci, které by jinak bateriový pohon vůbec neoslovil. Jenže zmíněné výhody jejich rozhodnutí mění.
Po celou dobu, kdy vzduchem létá jedno zvýhodnění za druhým, ovšem varujeme před změnou, která je nevyhnutelná. Pokud totiž vládní kasu na jedné straně vyluxujete, musíte ji na té druhé také naplnit. K tomu dosud sloužila hlavně spalovací auta, neboť na bedra jejich majitelů byla nakládána stále větší daňová zátěž. Dokud byla majitelů elektromobilů hrstka, dělalo se to snadno. Jakmile jich ale přibude, ony výhody se stanou neufinancovatelnými.
Nutně se tak vždy jen čeká na chvíli, kdy stát místo cukru přijde s bičem, který dopadne právě na záda majitelů elektromobilů. A v Rakousku takový moment právě přichází, neboť od 1. dubna tam majitelé elektrických aut budou platit každoročně silniční daň, jak informují tamní média. Ta je u našich jižních sousedů v případě spalovacích aut vypočítávána na základě výkonu motoru a emisí CO2, pročež bylo třeba u bateriového pohonu vyrukovat s odlišnou metodikou. A radost z ní nebudou mít znovu hlavně majitelé výkonnějších aut.
Právě počet koní pod kapotou, stejně jako hmotnost, jsou klíčovými parametry. V případě výkonu je ovšem za základ brán ten stálý, který lze využít alespoň po dobu půl hodiny, nikoli maximální, který často máte k dispozici jen po pár sekund. I přesto se ovšem hlavně majitelé luxusnějších vozů mají nač těšit, neboť z výpočtů výše odkazovaných rakouských novin bude platit, že zatímco na majitele Dacie Spring čeká roční odvod ještě přijatelných 66 Eur (cca 1 650 Kč), vlastníci Audi e-tron již zaplatí 1 142 Eur (28 600 Kč). A není to maximum, v extrémním případě lidé zaplatí až 2000 Eur, tedy přes 50 tisíc korun za rok.
V Rakousku přitom dle posledních dat jezdí 204 tisíc elektromobilů, jejichž vlastníci nově do státní kasy budou odvádět v průměru 400 Eur (cca 10 tisíc Kč) ročně. Vláda si tedy jen tímto jedním zdaněním bateriového pohonu přijde na nemalé peníze. Pokud by k něčemu podobnému přistoupilo Německo, kde je elektromobilů dokonce 1,65 milionu, rázem se tamní rozpočet může těšit na slušnou vzpruhu. Jenže k tomu se nová vláda nechystá, místo toho chce dál rozhazovat.
Je to však skutečně jen oddalování nevyhnutelného, přičemž čím více budou elektromobily nyní státní kasu ždímat, tím víc do ní budou muset majitelé následně přispívat. A protože Rakušany použitá metodika je pomalu jediná použitelná, možná by v případě chystané koupě naši západní sousedé měli již nyní přemýšlet, zda opravdu potřebují mít pod kapotou stovky koní. Zvláště když je jen stěží využijí, neboť při jízdě vyšší rychlostí jim baterie dojdou jedna dvě.
Příklady výše roční silniční daně nově uvalené v Rakousku na elektromobily
Audi e-tron 55 - 1 142 Eur/28 600 Kč
BMW i3 - 170 Eur/4 250 Kč
BMW i4 - 530 Eur/13 250 Kč
BYD Seal - 813 Eur/20 350 Kč
Dacia Spring - 66 Eur/1 650 Kč
Hyundai Inster - 108 Eur/2 700 Kč
Škoda Enyaq - 480 Eur/12 000 Kč
Tesla Model 3 - 732 Eur/18 350 Kč
Tesla Model Y - 950 Eur/23 800 Kč
VW ID.3 Pro - 514 Eur/12 850 Kč



Takové Audi e-tron se Rakušanům nově příliš nevyplatí, na daních totiž budou platit jako zběsilí. Jsme tak zvědavi, kolik z nich se začne vracet ke spalovacím vozům už kvůli tomu. Foto: Audi
Zdroj: Kronen Zeitung, Heute.at
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
12.3.2025Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Termas de Rio Hondo včera 16:00
- Marc Márquez v této podobě je svým kolegům z MotoGP na obtíž včera 10:00
- Termas de Rio Hondo: Časový plán GP Argentiny 12.3.2025
- Honda Vision 110 2025: v nových barvách 12.3.2025
- Testy WSBK a WSSP v Portimão 11.3.2025
Nejnovější články
Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
včeraVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
včeraNa nová kola slavného úpravce se radši nedívejte moc dlouho, mohli byste se pozvracet
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva