Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Dramatický pokles cen ojetin nečekejte, říká expert, za pár let má naopak přijít nové peklo
21.11.2022 | Petr Prokopec
Za současného ekonomického vývoje není nemístné čekat, že rychle nafouknuté ceny ojetých aut povolí. Pokud se ale nestane nic mimořádného, bude to pokles relativně malý a krátkodobý. V následujícím období lze naopak čekat další růst.
Za poslední dva roky nová auta neskutečně podražila. Důvodů je více, tím klíčovým se ale zdá být kombinace pouštění spousty levných peněz do oběhu spolu s nedostatečnými výrobními kapacitami. Auta chtělo najednou příliš mnoho lidí, přičemž automobilky nedokázaly jejich poptávku vykrýt. Ceny tak mířily nahoru a nová auta s sebou nahoru logicky strhly i ojetiny.
Klíčové důvody jsou opět dva - na trhu s použitými vozy se najednou zjevila část zákazníků nových aut, vedle toho existuje cosi jako cenová hierarchie. Pokud nová Octavie začne stát 500 tisíc místo 300, není důvod, aby ojetina setrvávala na původní úrovni. Kupříkladu desetiletou Škodu Octavia 2,0 TDI s rozumným nájezdem okolo 100 tisíc km tak dnes již za méně než 230 tisíc Kč nepořídíte, což je docela šílená věc, však jde stále jen o druhou generaci tohoto modelu.
Tento trend ale ustal, i čeští prodejci hlásí od června náhlý propad zájmu, který trvá dodnes. Ceny tak stagnují či lehce klesají, automobilky pak co chvíli prohlašují, že již v příštím roce by se výroba měla vrátit do normálu. To dává naději na rychlý a výrazný pokles cen, dle Tysona Jominyho, která má u společnosti J.D. Power na starosti data a analýzy, bychom si ale neměli dělat velké naděje. Nabídka a poptávka zůstávají v nerovnováze, která bez nových šoků hned tak nepomine. I když tedy trh poněkud ochladl, plošné slevy nejsou na pořadu dne.
Jominy naznačuje, že aby mohlo nastat zlevňování, musela by situace připomínat rok 2018. Jenže do takového stavu máme - i v dohledné budoucnosti mít budeme - ještě hodně daleko. Do hry navíc vstupuje další faktor. Nová auta obvykle poprvé mění majitele po třech letech, kdy končí leasingové a úvěrové smlouvy, takže na trhu je dnes pořád ještě dost ojetin prodaných v roce 2019, kdy byl trh ještě vysoko. Od příštího roku se situace začne zhoršovat a velmi nízké prodeje aut v posledních dvou letech se projeví vyschnutými přívalu nových ojetin. V roce 2025 tak můžeme čekat nové peklo z hlediska dostupnosti slušných ojetin, což ceny zase požene nahoru.
Zejména v Evropě se navíc do hry přidávají bující tržní regulace, zejména ty související s elektromobilitou. Výrobci hrnou na trh stále více modelů, po kterých existuje pramalá přirozená poptávka, naopak stále omezují nabídku žádaných vozů. A to dále bude rozevírat nůžky mezi chtěným a nabízeným na trhu ojetých aut.
Zkrátka a jednoduše, benzinové a dieselové ojetiny budou postupem času žádány ještě více, což přinese další tlak na růst cen. Ideální časem pro koupi ojetiny tak má být blízce budoucí období, kdy se spojí ekonomická nejistota (ochlazující poptávku po všem a přiživující nabídku ojetých vozů) s končícími leasingy z let 2019 až 2020 (které budou znovu posilovat nabídku). Pak už může být jen hůř. Ale pochopitelně, křišťálovou kouli nemá nikdo - je to jen (třebaže kvalifikovaný a smysl dávající) předpoklad dalšího vývoje.
Ojetiny jsou stále drahé, naděje na dramatický pokles cen je ale podle všeho blízká té nulové. Dosud podceňovaným faktorem je omezený přísun „nových ojetin” (tedy aut koupených do roku 2020 dál) v následujících letech. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 10 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva