Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Dostupná auta, jejichž koupí nelze prodělat: je tu i Golf či Wartburg
30.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Koupit auto jako hračku a investici v jednom je lákavé, ale jaké auto zvolit, je-li Cayman GT4 moc drahý? Možností je spousta, ceny i nízké.
Investovat peníze do auta je velmi lákavá věc, zejména pro petrolheada. Uložíte totiž peníze do věci, která vám bude dělat radost jednak růstem své ceny, a jednak v ní ještě budete moci jezdit a užívat si jí účelem, pro jaký byla stvořena. A můžete si vybrat - pokud vás zajímají veterány, pohodové kabriolety nebo sporťáky, v každé kategorii se najde něco, po čem lidi prahnou.
Jenže ve spoustě případů není zrovna snadné odhadovat, která auta se v budoucnu stanou klasikami a která je tak výhodné koupit, dokud jsou jakž takž levná. U věcí jako Porsche Cayman GT4 nebo 911 GT3 s manuálem se to dá odhadnout relativně snadno, protože to jsou špičková řidičská auta a následující generace budou, resp. představovat v mnoha ohledech ústupky oproti těm současným. Ne každý nicméně chce a nebo může za auto utratit několik milionů korun.
Existují však i stroje, které stojí dnes sotva statisíce a mají potenciál. Dobrým příkladem, jak to funguje, je např. Škoda 1000 MB, která ještě před dvaceti lety šla pořídit za jednotky tisíc korun, zatímco dnes se hezké kusy prodávají klidně za 100 tisíc. Ovšem, tisíciprocentní zhodnocení je dost extrémní a také se bavíme o dvou desetiletích, ale přesto existují stroje, jejichž cena za posledních pět let vzrostla o stovky procent.
Německý Focus se podíval na vývoj cen jednotlivých aut na webu Mobile.de, na kterém najdete auta nejen z Německa, ale i z celé Evropy, a dal dohromady tabulky v několika kategoriích. A některá auta, která se sem dostala, mohou překvapit, a to oběma směry. Co je však předem téměř jisté, je, že výbornými investicemi jsou některá starší Ferrari, Porsche 911, Mercedesy a BMW.
Pojďme se tedy podívat na jednotlivé kategorie i s tabulkami a grafy, na kterých jsou vidět změny. Tabulky nabízejí i barevné šipky ukazující vývoj, nicméně spíše se orientujte podle konkrétních cen a procentních údajů, neboť šipky jsou pouze základním vodítkem k procentním změnám. Třeba zjistíte, že ani nemusíte nic kupovat - možná máte v garáži poklad, ani o tom nevíte...
Starší Mercedesy
Že bude ve středu zájmu Pagoda, tedy Mercedes SL W113, se dá očekávat. Není to zrovna vzácné auto, vyrobilo se jich téměř 49 tisíc kusů, ale je to vizuálně krásný stroj, navíc kabriolet a staré SL, konkrétně z let 1963 - 1971. Jistě, BMW 507 je hezčí, ale stojí násobky ceny Pagody. Zajímavý může být také vývoj ceny Mercedesu /8 (Strich-Acht), sedanu z let 1967 - 1976, který z fabriky vyjížděl pod označeními W114 a W115. Jeho cena v posledních letech raketově roste a to na něm na první pohled není nic zajímavého, ani osmiválce pod kapotou neměl. V případě Mercedesu W123, nástupce /8, je předpovídání ceny dost ošidné, jak ukazuje zejména graf.
Starší Volkswageny
V případě wolfsburských produktů snad každý, kdo o autech něco ví, za kandidáty na růst ceny označí první Transporter, řečený Bulli či Busík, Brouk a první Golf, ideálně kabriolet nebo GTI. A měl by z většiny pravdu. Zatímco průměrná cena Golfu jako modelu zejména kvůli ohromnému množství III. a IV. generací klesá, u prvních dvou inkarnací tohoto stroje ve verzi GTI leze nahoru, třebaže pomalu. A ceny kabrioletu rostou rychleji. Nijak rychle nezdražuje ani Brouk, ovšem Transportery T1 a T2 rostou na hodnotě přímo raketově - u Busíku vidíme nárůst ceny o 458,9 % oproti roku 2010. Podle grafu nejdražší už byl, stál přes 60 tisíc eur (1,62 milionu korun), a to počátkem letošního roku. Není nicméně vyloučeno, že jeho cena bude znovu růst.
Starší Porsche 911
Slavná devětsetjedenáctka je auto také do značné míry předvídatelné. Tedy, alespoň po stránce hodnoty - jízdní vlastnosti generace 930 na tom jsou trochu jinak. Poslední vzduchem chlazený model, označený 993, jde s cenou nahoru a už se to pravděpodobně nezmění. Důvodů tu je několik, po stránce vzhledu to jsou především kulatá přední světla a červený pás přes celou šíři zádě. A také je v útrobách tohoto vozu vzduchem chlazený Metzger. Generace 996 má motor s podobným základem, ale je už chlazený vodou a také přišla velká designová revoluce - na poměry Porsche, samozřejmě. Tou jsou přední světla, která nejsou kulatá. Právě proto její cena klesá, alespoň prozatím. V budoucnu ale začne být 997 GT3 příliš drahá, takže 996 GT3 a GT3 RS dost pravděpodobně na ceně růst začnou ještě víc, protože nejsou vůbec levné ani dnes, zejména kousky v dobrém stavu.
Starší BMW
Z mnichovských produktů lze dnes ještě pořídit za velmi dobré ceny řadu 3 generace E30. Na to je nejvyšší čas, neboť ceny začínají pomalu růst a s tím, jak se zmenšuje počet krásných E30 v dobrém stavu bez tuningu, budou pravděpodobně růst i dále. Generaci E36 to dost možná čeká také, jen ještě o něco později a v menší míře, protože designově není zas tak povedená, třebaže technicky docela ano - ale na E46 stále nemá. Roste také cena starých „bavoráků” řady 02 a předchůdce řady 3 E30, označený E21. Čas na koupi tohoto stroje už byl.
Kategorie 1 000 - 10 000 Eur
Kromě konkrétních značek se podívejme i na jakousi směsku aut v jednotlivých cenových kategoriích. V té nejnižší zmiňme Wartburg 353, který byl nezřídka k vidění na silnicích ČSSR před revolucí a byl ostatním často k smíchu. Pokud vám jeden zůstal v garáži, smát se budete vy - jeho hodnota roste ohromujícím tempem.
Zaujme také Pontiac Fiero, který má sice motor uprostřed a zadní náhon, ale ten motor je dýchavičný šestiválec a Fiero zas tak dobře nejede. Objevilo se ale několikrát v seriálu How I Met Your Mother a lze z něj relativně snadno postavit replika nějakého Ferrari.
Kategorie 10 - 25 tisíc Eur
O stupeň výš je vidět nárůst cen Lancie Delta, což je ale pochopitelný vývoj - zejména verze HF a Integrale jsou ještě dnes schopnými stroji. A také stará BMW řad 6 a 8 mohou být dobrou investicí.
Kategorie 25 - 50 tisíc Eur
Standardně drahý je Dodge Viper, přeci jen je to v Evropě docela raritní auto a je schopné a dost divoké. Překvapit může růst ceny Ferrari Mondial a 348, což nejsou moc povedené stroje. Asi stačí, že jsou to Ferrari a právě kvůli svým omezeným kvalitám nepříliš drahá.
Kategorie nad 50 tisíc Eur
Z nejdražších strojů povážlivě rostou na ceně Ferrari 328 a Testarossa, naopak F355 a 360 na svou chvíli ještě čekají. Zmiňme také Aston Martin Virage, kterého na světě není moc kusů, ať už nového z let 2011 - 2012, nebo toho původního z 90. let. Na 84 tisíc Eur přijdou spíš průměrné kousky toho původního, nová verze stojí klidně dvojnásobek.
Je to pozoruhodné, ale mezi auta, která dnes na ceně jen rostou, se řadí i mnohdy vysmívaný Wartburg 353
Zdroj: Focus
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva