Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Dopravní kamery jsou kontraproduktivní, počty nehod zvyšují
10.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Výzkum počtů nehod na 90 křižovatkách v Chicagu říká, že bez kamer sledujících jízdu na červenou by nehod nebylo více.
Kamery sledující průjezdy křižovatkou na červenou mohou být méně přínosné, než někteří tvrdí. Uvádí to výzkum Dopravním institutem Texas A&M, který se zaměřil na 90 kamerami osazených křižovatek v americkém Chicagu. Právě tady byly tyto automatické kamery předmětem značných kontroverzí, zejména ve spojení s porušováním zákonných časových limitů pro oranžové světlo na semaforu a s korupcí.
Chicago je městem, které z celých Spojených států provozuje největší síť kamer hlídajících průjezdy na červenou; konkrétně je tu zhruba 350 takto vybavených křižovatek, ale jen ze zmíněných 90 byla k dispozici veškerá data. Předmětem ověřování bylo tvrzení úřadů, že se počet nehod po instalaci kamer snížil až o 47 %.
Všech nehod na křižovatkách hlídaných kamerami se za zkoumaných 12 měsíců s kamerami v činnosti stalo 1 064, tedy o zhruba 5 % více, než kdyby žádné kamery nebyly. Tento výsledek údajně může mít statistickou odchylku až 4 %, i po jejím odečtení však je vidět nárůst, třebaže jen velmi malý.
Podle studie se po instalaci kamer snížil počet bočních nárazů v křižovatce o 15 %, ale zároveň vzrostl počet nárazů do zastavených automobilů zezadu, a to o 22 %. Podobné výsledky ukázaly také studie z kanadského Québecu a starší výzkum, kombinující křižovatky z různých oblastí. Studie to údajně přímo nezmiňují, ale tato změna je podle některých dána tím, že řidiči prudce brzdí ve chvíli, kdy si uvědomí, že jsou v zóně s automatickým sledováním průjezdů na červenou.
Zmíněné kontroverze se vztahovaly k tomu, že tyto automatické kamerové systémy pro Chicago instalovala a spravovala soukromá firma RedFlex - situace nikoliv nepodobná firmě Czech Radar v našich luzích a hájích. Její bývalá generální ředitelka Karen Finley čelila obvinění z toho, že podplatila dva úředníky města, aby její firmě zakázku na kamery v hodnotě asi 124 milionů dolarů (téměř 2,9 miliardy korun) přiklepli.
Nesprávnou funkci těchto kamer naopak odhalil list Chicago Tribune, který zjistil, že zatímco federální standard pro trvání oranžového světla při přechodu ze zelené na červenou je tři vteřiny, některé semafory byly nastaveny na časy o zlomky vteřiny kratší. Řidiči, které tyto kamery přistihly právě v oněch zlomcích sekundy, tedy byli pokutování neoprávněně. Město tak údajně nepoctivě získalo 7,7 milionu dolarů (178,7 milionu korun).
Nepravosti v automatických radarových a kamerových systémech však nebyly až tak předmětem zkoumání, důležitější byly ty dopravní nehody. „Někteří říkají, že je lepší snižovat počty boční srážek, protože bývají vážnější. Jiní říkají, že je potřeba snižovat počty všech nehod, ne jen určitého typu,” uvádí dr. Dominique Lord, autor studie. „Je to fér? To není otázka pro mě. Vím, že je to velmi politická záležitost. Toho se neúčastním, sleduji data,” dodal.
Výsledky této studie i zmíněné kontroverze s korupcí a podvody ze strany města patří k hlavním důvodům, proč se zesilují hlasy volající po důkladné revizi celého kamerového systému hlídajícího průjezdy na červenou v Chicagu. Někteří dokonce mají za to, že by měla být pozastavena činnost systému, dokud nebude tato revize a případné přehodnocení dokončeny.
S těmito hlasy lze jen souhlasit - stává-li se po spuštění kamerového systému více nehod, než by se stávalo, kdyby žádné kamery v činnosti nebyly, je tento systém kontraproduktivní. Ostatně, i kdyby nedošlo k žádné změně v počtu nehod, investice do systému by nebyla ospravedlnitelná. A v neposlední řadě také není přípustné, aby město podvodem s časy oranžových světel tahalo z řidičů peníze na pokutách. Tyto přestupky by se totiž nestaly, kdyby město dodržovalo zákon.
Kamery hlídající jízdu na červenou jsou podle nového výzkumu kontraproduktivní (ilustrační foto)
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva