Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Dopravní kamery jsou kontraproduktivní, počty nehod zvyšují
10.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Výzkum počtů nehod na 90 křižovatkách v Chicagu říká, že bez kamer sledujících jízdu na červenou by nehod nebylo více.
Kamery sledující průjezdy křižovatkou na červenou mohou být méně přínosné, než někteří tvrdí. Uvádí to výzkum Dopravním institutem Texas A&M, který se zaměřil na 90 kamerami osazených křižovatek v americkém Chicagu. Právě tady byly tyto automatické kamery předmětem značných kontroverzí, zejména ve spojení s porušováním zákonných časových limitů pro oranžové světlo na semaforu a s korupcí.
Chicago je městem, které z celých Spojených států provozuje největší síť kamer hlídajících průjezdy na červenou; konkrétně je tu zhruba 350 takto vybavených křižovatek, ale jen ze zmíněných 90 byla k dispozici veškerá data. Předmětem ověřování bylo tvrzení úřadů, že se počet nehod po instalaci kamer snížil až o 47 %.
Všech nehod na křižovatkách hlídaných kamerami se za zkoumaných 12 měsíců s kamerami v činnosti stalo 1 064, tedy o zhruba 5 % více, než kdyby žádné kamery nebyly. Tento výsledek údajně může mít statistickou odchylku až 4 %, i po jejím odečtení však je vidět nárůst, třebaže jen velmi malý.
Podle studie se po instalaci kamer snížil počet bočních nárazů v křižovatce o 15 %, ale zároveň vzrostl počet nárazů do zastavených automobilů zezadu, a to o 22 %. Podobné výsledky ukázaly také studie z kanadského Québecu a starší výzkum, kombinující křižovatky z různých oblastí. Studie to údajně přímo nezmiňují, ale tato změna je podle některých dána tím, že řidiči prudce brzdí ve chvíli, kdy si uvědomí, že jsou v zóně s automatickým sledováním průjezdů na červenou.
Zmíněné kontroverze se vztahovaly k tomu, že tyto automatické kamerové systémy pro Chicago instalovala a spravovala soukromá firma RedFlex - situace nikoliv nepodobná firmě Czech Radar v našich luzích a hájích. Její bývalá generální ředitelka Karen Finley čelila obvinění z toho, že podplatila dva úředníky města, aby její firmě zakázku na kamery v hodnotě asi 124 milionů dolarů (téměř 2,9 miliardy korun) přiklepli.
Nesprávnou funkci těchto kamer naopak odhalil list Chicago Tribune, který zjistil, že zatímco federální standard pro trvání oranžového světla při přechodu ze zelené na červenou je tři vteřiny, některé semafory byly nastaveny na časy o zlomky vteřiny kratší. Řidiči, které tyto kamery přistihly právě v oněch zlomcích sekundy, tedy byli pokutování neoprávněně. Město tak údajně nepoctivě získalo 7,7 milionu dolarů (178,7 milionu korun).
Nepravosti v automatických radarových a kamerových systémech však nebyly až tak předmětem zkoumání, důležitější byly ty dopravní nehody. „Někteří říkají, že je lepší snižovat počty boční srážek, protože bývají vážnější. Jiní říkají, že je potřeba snižovat počty všech nehod, ne jen určitého typu,” uvádí dr. Dominique Lord, autor studie. „Je to fér? To není otázka pro mě. Vím, že je to velmi politická záležitost. Toho se neúčastním, sleduji data,” dodal.
Výsledky této studie i zmíněné kontroverze s korupcí a podvody ze strany města patří k hlavním důvodům, proč se zesilují hlasy volající po důkladné revizi celého kamerového systému hlídajícího průjezdy na červenou v Chicagu. Někteří dokonce mají za to, že by měla být pozastavena činnost systému, dokud nebude tato revize a případné přehodnocení dokončeny.
S těmito hlasy lze jen souhlasit - stává-li se po spuštění kamerového systému více nehod, než by se stávalo, kdyby žádné kamery v činnosti nebyly, je tento systém kontraproduktivní. Ostatně, i kdyby nedošlo k žádné změně v počtu nehod, investice do systému by nebyla ospravedlnitelná. A v neposlední řadě také není přípustné, aby město podvodem s časy oranžových světel tahalo z řidičů peníze na pokutách. Tyto přestupky by se totiž nestaly, kdyby město dodržovalo zákon.


Kamery hlídající jízdu na červenou jsou podle nového výzkumu kontraproduktivní (ilustrační foto)
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
včeraDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nejnovější články
Divoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
včeraPrvní elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
včeraMercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
včeraStellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady
včeraMercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek před 3 hodinami - rhinos
- Dříve M135i, nyní ///M2 před 6 hodinami - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... před 11 hodinami - pavproch
- Detektory policejních radarů včera - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení včera - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.11. 21:38 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 04.11. 17:09 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry