Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Dobíjení elektromobilů je dražší než tankování, ukazuje studie, platí to skoro pro kohokoli, cokoli a kdekoli
7.8.2023 | Petr Prokopec
Slova výrobců o levném provozu elektrických aut už lze stěží označit za cokoli jiného než šálení zákazníků. I v Americe skoro bez ohledu na typ auta a způsob dobíjení platí, že ušetříte tankováním paliva, nikoli naopak.
S elektromobily je spojena spousta mýtů, protože za upřímného přístupu k nim by se nikdy nemohly dočkat ani současného mrzkého zájmu o ně. Jedním z nich je jejich údajně levný provoz, který sice vždy musel ignorovat ztrátu hodnoty samotných drahých aut s omezenou životností, do roku 2021 ale platil aspoň v případě provozních nákladů zanedbávajících amortizaci. Nešlo sice o úplnou láci, při vysokém nájezdu v krátkém čase jste ale pořád mohli ušetřit.
Jak jste ale sami nejspíše pocítili na vlastní kůži, ceny elektrické energie šly za poslední dva roky hodně nahoru. A jakkoli je v současné chvíli situace klidnější než loni na podzim, je otázkou, zda nejde jen o klid před bouří. Začátek nové topné sezóny je za rohem a pokud zima nebude tak mírná jako loni, přijde skoro jistě další růst cen. Navzdory popsanému stavu se ale ani dnes bateriový pohon nevyplatí. A to dokonce ani ve Spojených státech, které zvyšování cen energií až tak nezasáhlo.
Také tam dobíjení elektromobilu vychází dráž než tankování aut se spalovacími motory. Dokládá to detailní studie Anderson Economic Group, která vzala v potaz ceny pohonných hmot ve druhém letošním čtvrtletí. Ty pak následně porovnala s cenami elektřiny, a následně provedla kalkulaci nákladů na 100 mil, tedy 160 ujetých kilometrů.
Pokud vlastníte menší spalovací vůz, jakým je třeba Honda Civic či Volkswagen Jetta, pak vás daná vzdálenost vyjde na 9,78 USD (cca 215 Kč). V případě elektromobilů typu Nissan Leaf či Chevrolet Bolt ovšem budete muset zaplatit 12,55 USD (275 Kč) při využíti domácí stanice, respektive dokonce 15,97 USD (350 Kč), pokud zastavíte u té veřejné. Podobné je to i u větších vozů, kdy 160 km ujetých v Hondě Accord vychází na 11,08 USD (243 Kč). Jakmile však přesednete do Tesly Model 3, již musíte zaplatit 12,62 či dokonce 16,10 USD (277 a 353 Kč).
O trochu příznivěji vypadá stav v luxusním segmentu. Spalovací vozy totiž disponují objemnějším motorem, který si logicky řekne o více paliva. Ovšem i tak jsou na provoz levnější, pokud elektromobily dobíjíte na veřejných silnicích. Majitelé Tesly Model S tak za ujetí 160 km zaplatí 17,81 USD (390 Kč), zatímco vlastníky BMW řady 5 vyjde tatáž vzdálenost na 17,56 USD (385 Kč).
Tím se dostáváme ke kategorii pick-upů, kde je situace vyrovnanější, pokud vedle sebe postavíte náklady benzinových, dieselových a elektrických vozů dobíjených doma. Jakmile ale zastavíte u veřejné stanice, mohou vám při pohledu na koncový účet snadno vypadnout oči z důlků. Namísto necelých 18 dolarů (395 Kč) vás totiž oněch 160 km vychází na 26,38 USD (578 Kč), tedy skoro o polovinu více. A to jsme dosud nezmínili, že tímto způsobem ještě rychleji ničíte drahé baterie.
Studie tak potvrzuje, co zmiňujeme již léta - tedy že elektromobil je nesmysl prakticky z jakéhokoli úhlu pohledu, pokud v něm hrají roli praktické a ekonomické ohledy. I dřívější relativní výhodnost byla dána jen nezdaněním elektřiny na úrovni benzinu a nafty, což je stav, který nemůže vydržet. Je pak jen tristnější, že se elektromobily staly provozně dražšími za situace, kdy se misky vah v tomto ohledu pořád zdaleka nevyrovnaly. Je to jen relativně dražší elektřinou, ničím jiným.
Ani ve Spojených státech se elektromobil z hlediska nákladů na dobíjení resp. tankování nevyplatí prakticky nikomu, v polovině roku 2023 to může leckoho překvapit. Foto: Anderson Economic Group, tiskové materiály
Zdroj: Anderson Economic Group
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva