Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Dnes už opomíjený Francouz jako ojetina ohromí nízkými cenami i při malých nájezdech, navíc vydrží
15.1.2023 | Petr Prokopec
Jako novému autu už mu zazvonila hrana, také proto je zájem o něj v bazarech velmi vlažný. Pokud se ale do koupě auta i jeho následného provozu nechcete takříkajíc vysypat, měli byste Citroën C1 zvážit.
Na počátku loňského roku má kamarádka figurovala v poněkud kuriózní nehodě. Během otáčení se jí totiž povedlo přehlédnout tramvaj, která do ní následně narazila. V důsledku toho ovšem budu do konce života považovat Smart ForTwo za jedno z nejbezpečnějších aut, jaké kdy vznikly. I přes kontakt s mnohatunovým kolosem, který byl navíc na přídi osazen spojovacím „trnem“, totiž kamarádka z útrob německého mini vyvázla živá a zdravá. Jelikož se nicméně živí rozvozem jídla, musela si neprodleně obstarat náhradní dopravní prostředek.
V té době jsme pomalu denně psali o tom, kterak ojetiny zdražují a je jich nedostatek. Jelikož přitom jejími hlavními požadavky byla co nejnižší cena a okamžitá dostupnost, nedával jsem ji příliš mnoho šancí. Nakonec mě ale překvapila. Během pár dnů se jí totiž povedlo sehnat Citroën C1. Malý Francouz se sice nezdál být úplně důstojnou náhradou, i když uvnitř disponoval větším prostorem, ovšem kamarádku vyšel na pouhých 27 tisíc korun.
Pokud vás přitom v tuto chvíli napadne, že zvolený vůz musel být hromadou šrotu či pojízdnou rakví, je třeba vzpomenout na zázemí, ze kterého vzešel. C1 je totiž jedním z kolínských trojčat, a to vedle Peugeotu 107 a Toyoty Aygo. Japonský výrobce je přitom spojován s kvalitou a spolehlivostí, jíž si ostatně pohlídal i v tomto případě. Pokud tedy přejdu drobné kosmetické vady, zdála se být jediným vážnějším technickým problémem vyšší spotřeba oleje a poněkud mdlý projev.
Za tím nejspíše stál předchozí víceméně pouze městský provoz, během kterého se vůz ani pořádně nedostal do varu. Jeho pohonná jednotka tak zjevně již byla zakarbonovaná. Stačilo ovšem C1 párkrát prohnat po dálnici ve vyšším tempu, a situace se diametrálně zlepšila. Od té doby přitom Citroën najel řadu dalších kilometrů, znovu hlavně v městském provozu. Jelikož nicméně dochází i na pravidelné dálniční „venčení“, problém se zatím nevrátil.
Jak už naznačuje cena, kamarádka si pořídila první generaci C1. Ta se vyráběla od roku 2005, po devíti letech pak dorazil nástupce. S tím jsou již spojené vyšší ceny, na pořízení nejstarších kousků vám ovšem i tak stačí 75 000 Kč. Poměrně paradoxně ovšem budete řešit o trochu více problémů. Kritizována jsou hlavně multimédia se 7palcovým displejem, stejně jako řízení. To může selhat natolik, že přestanete mít nad vozem kontrolu.
Jelikož se většina vozů bez ohledu na první či druhou generaci pohybovala ve městě, je třeba zkontrolovat karoserii a kola. Oděrky přitom najdete s takřka stoprocentní jistotou, díky tomu ovšem můžete o ceně alespoň trochu smlouvat. O což se nejspíše pokusíte hlavně ve chvíli, kdy vám do oka padnou vozy vyrobené v posledních třech letech. Jejich ceny totiž již nejsou až tak lidové a startují povětšinou nad 200 tisíci korunami.
Takové provedení, konkrétně pak kousek z roku 2021, proklepli i naši kolegové z Auto Bildu. Ti poukazují hlavně na nízkou reálnou spotřebu atmosférického litrového tříválce. Počítat tak lze s méně než 5 litry na sto kilometrů, na straně druhé však 72 koní nestojí za zrovna ohromující dynamikou - na stovku se totiž vůz dostane až za 14,3 sekundy. Možná i proto se jej majitel zbavil tak rychle, po najetí zhruba 18 tisíc kilometrů.
S ohledem na tuto malou porci cena tohoto konkrétního exempláře činí 11 990 Eur (cca 265 000 Kč). To již není zrovna málo, byť jisté ospravedlnění přináší klimatizace, vyhřívaná sedadla a již zmíněná dotyková obrazovka. Ta zatím žádné problémy nevykazovala, ve finále se tak Citroën C1 skutečně jeví jako dobrá volba. Něco takového by asi člověk u francouzského auta nečekal, tohle ale skutečně není ryzí „Francouz”.






První generaci Citroënu C1 lze považovat za zajímavou volbu, za málo peněz totiž dostanete vůz, kterému se technické problémy spíše vyhýbají. U té druhé pak došlo hlavně na vylepšení multimédií, právě k nim se ovšem váže vyšší kritika. Foto: Citroën
Zdroje: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 10 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Už tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 5 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 6 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před 8 hodinamiDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 9 hodinamiMini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva