Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Debata o zrušení neomezené rychlosti v Německu je zbytečná, říká tamní ministr, lidi zkrotí elektromobily
24.1.2023 | Petr Prokopec
Používání zdravého rozumu ze strany politiků je stále vzácnější, Volker Wissing ale zjevně ještě všechen nepozbyl. Situaci okolo zavedení rychlostních omezení na Autobahnech komentuje lakonicky, místo utahování šroubů navrhuje něco úplně jiného.
Německo je jednou z posledních bašt, kde stále můžete naplno využít dynamický potenciál vašeho vozu legálně i v běžném provozu. Na většině tamních dálnic totiž není omezena rychlost. Toho využil i Radim Passer, který své Bugatti Chiron rozjel na více než 400 km/h. Přestože se s ohledem na platná pravidla nedopustil žádného přestupku, v jednu chvíli se stal veřejným nepřítelem číslo jedna. Vzduchem totiž začala létat obvinění z trestného činu, ani na obvinění ale nakonec nedošlo.
Jeho počin ale i tak znovu vyvolal diskuzi o zavedení rychlostního limitu na Autobahnech. Hlasy politiků a zejména aktivistů pak začaly nabývat na intenzitě po vypuknutí konfliktu na Ukrajině a eskalaci energetických problémů Evropy. V případě ropy mělo ke zlepšení situace pomoci zrušení neomezeného tempa, neboť při nižší rychlosti automobily pochopitelně dosahují nižší spotřeby. Nicméně většina spotřeby ropných produktů jde na konto nákladních aut, které jezdí pomalu, a tak by žádné podstatné zlepšení nepřineslo.
Rychlostní limit tedy nakonec zaveden nebyl. A dost možná nakonec ani nikdy zaveden nebude. Německý ministr dopravy Volker Wissing totiž poukázal na skutečnost, že lidé se v podobných případech omezují sami. Vyšší ceny pohonných hmot zkrátka mnohé motoristy přiměly ke zpomalení tak či onak. A výhledově nemá smysl o omezení maximálního povoleného tempa mluvit.
Důvodem je vynucený rozmach elektromobilů, jejichž podstata rychlému cestování nepřeje. Většina vozů na bateriový pohon maximálku omezenou na 160 či 180 km/h a i ty, které zvládnou více, nemohou takto jet déle než chvíli. Jízda vysokou rychlostí je energeticky náročná, kapacita baterií malá, jejich dobíjení pomalé - za takových okolností jednoduše není možné jezdit dlouhodobě vyššími rychlostmi. I když výkon elektrických aut s klesající kapacitou baterek klesá, takže jedou čím dál pomaleji, více než desítky kilometrů na jedno nabití opravdu rychle ujet nejde.
Vraťme se ale k Wissingovi, který zmíněné nemyslí zle, jen reálně říká, jak se věci mají a dále mít budou. A nohama na zemi stojí i v jiných ohledech, neboť varuje před houstnutím dopravy a volá po rozšíření dálniční sítě. „V Německu neroste jen počet aut, ale konstantně se rok od roku zvyšuje i nákladní doprava,“ uvádí. Jen loni bylo po silnicích přepraveno 3,7 miliardy tun zboží, tedy desetkrát více, než měl na kontě železniční transport. Letos má navíc toto množství narůst o dalších 50 milionů tun.
Kolejovou dopravu k tomu přitom využít nejde, její kapacita je na maximu. Proto Wissing volá po rozšíření dálnic, jinak nebude možné udržet ekonomiku v chodu. Ostatně dodává, že navzdory rostoucí intenzitě dopravy se již dlouhá léta infrastruktura nerozšiřuje vůbec anebo jen velmi málo. To dle něj může vést právě k onomu ucpání páteřních tepen. „Ať se vám to líbí nebo ne, hustota dopravy na německých silnicích roste a my se s tím musíme vypořádat. Jinak zkolabuje ekonomika a lidé začnou přicházet o práci,“ uvádí ministr. Něco takového si ovšem především Zelení, kteří jsou proti takovému návrhu, evidentně neuvědomují. Dle nich totiž více jízdních pruhů bude znamenat jen navýšení emisí. A nic dalšího je nezajímá.

Zejména němečtí aktivisté by velmi rádi omezili povolenou rychlost na tamních Autobahnech. Dle tamního ministra dopravy je to ale zbytečná diskuze, bavit bychom se měli měli spíše o rozšíření dálniční sítě. Foto: Patrick Seeger, dpa
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 11 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
Co se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
před 3 hodinamiLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
před 4 hodinamiSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
před 6 hodinamiU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
před 7 hodinamiČíňané dál berou Evropanům vše, čím prosluli. Nabídnou dokonce nový třílitrový turbodiesel, se kterým tu snad všichni končí
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 15:57 - northwind
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha