Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla
30.3.2025 | Petr Prokopec
Je to něco, co se traduje roky, teď je to potvrzeno i statisticky. Je vskutku otázkou, jak může někdo se vší vážností považovat auta s tak vysokou hmotností a takovými výkony za ohleduplná k přírodě.
Zdarma je opravdu nejspíš jen karma, za vše ostatní nějakým způsobem zaplatíte. Platí to i v případě elektrického pohonu, kde lži o nulových emisích mohou vytvářet dojem, že elektromobily nepotřebují žádnou energii na vstupu a po jejich koupi vás už nečekají pomalu žádné výdaje. Jenže elektřina se do baterií opravdu nedostává mrknutím oka Harryho Pottera a vy ji musíte zaplatit, ať už jste zastavili u veřejné stanice nebo u domácí nabíječky.
Není to ale jediný výdaj, který s elektrickým vozem budete mít. I když se o jeho pohonu traduje, že je složeno z menšího množství komponentů, což je pravda, v servisech lidé statisticky nechávají větší částky než u spalovacích aut. A podobné je to také v případě pneuservisů, neboť s bateriovým pohonem je spojena vyšší hmotnost, navíc v tomto případě trpí rychle nastupujícími vysokými výkony elektromotorů. Opotřebení pneumatik je tedy vyšší a rychlejší, pročež je třeba do peněženek sahat častěji a hlouběji.
Britská síť autoservisů KwikFit v této souvislosti zmapovala situaci ve svých provozovnách a dobrala se zajímavého výsledku. Hned v 54 jejích servisech si totiž nejčastěji pořizují nové pneumatiky majitelé Tesel Model 3. Druhé místo s 24 „ovládnutými” lokalitami pak připadá na Citroën Berlingo, jehož třetí generace je taktéž k dispozici s elektrickým pohonem. Studie pak sice neupřesnila, jaký je jeho podíl, ovšem lze usuzovat, že za stříbrnou medailí rozhodně nestojí verze 1,2 Puretec.
Abychom nicméně nebyli k elektromobilům nespravedliví, lze pochopitelně zmínit i tu možnost, že užitkové verze jsou jejich majiteli hodně zatěžovány a proto obutí „žerou“ snáz. Podobně pak lze u čtvrté příčky, na které se umístil Mercedes-Benz CLA s 9 lokalitami, smýšlet o jízdním stylu. U třetí Tesly Model Y (16 lokalit) ale již jakékoli pochybnosti padají, znovu tu totiž máme vysokou hmotnost korespondující právě s bateriovým pohonem.
Tím pak ostatně může být vybaveno i Volvo XC40, které se sedmi lokalitami uzavírá první pětku. A nejinak je tomu vlastně u čísla šest, kterým se stalo BMW řady 4, či u čísla devět, tedy u Kie Niro. Ono je to ale logické, o překvapení tak nejde ani v nejmenším. Čím vyšší je totiž počet kil, tím je větší opotřebení pneumatik, už zmíněná vlastnost elektrického pohonu též hraje roli. A negativně se vysoká hmotnost projevuje i na komponentech podvozku, ostatně právě majitelé Tesel o tom mohou vyprávět.
Jakkoli je tedy hezké, že elektřina může stát díky stále menšímu zatížení daněmi a dalšími poplatky méně než benzin či motorová nafta, tuto výhodu zkrátka vyvažuje řada nevýhod. Spočítat si je dokáže kdokoli, kdo se nenechal oblafnout ideologií. A jak je vidno, takových lidí je nadále většina, i proto výrobci s bateriovým pohonem naráží na stále větší nezájem. Politici ale na automobilky a jejich zákazníky vyvíjí nadále velký tlak, aniž by jim docházelo, že ani častá výměna pneumatik přírodě opravdu nepomáhá.
Auta, která nejčastěji mění pneumatiky v největším počtu zastoupení KwikFitu
(pořadí, model, počet „opanovaných” zastoupení)
1. Tesla Model 3 - 54
2. Citroen Berlingo - 24
3. Tesla Model Y - 16
4. Mercedes CLA - 9
5. Volvo XC40 - 7
6. BMW řady 4 - 7
7. BMW řady 2 - 5
8. Jaguar XE - 4
9. Kia Niro - 3
10. Škoda Karoq - 3






Model 3 je evidentně požírač pneumatik, což má spojitost jak s vysokou hmotností, tak i s dynamikou tohoto elektromobilu. Jeho majitelé si jí přitom zjevně užívají daleko více než vlastníci Modelu Y, který má na kontě ještě o pár kilo víc. Foto: Tesla
Zdroj: KwikFit
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
před 7 hodinamiHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- BMW R 12 G/S 2025: syrová zábava v terénu včera 13:42
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez 30.3.2025
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out 30.3.2025
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda 30.3.2025
- Toprakův portugalský hattrick 30.3.2025
Nejnovější články
Polibky smrti: Smutný osud Lancie připomíná, co většina automobilek dokola dělá svým legendám
před 2 hodinamiTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
před 3 hodinamiUniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
před 5 hodinamiZlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
před 6 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva