Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla
30.3.2025 | Petr Prokopec
Je to něco, co se traduje roky, teď je to potvrzeno i statisticky. Je vskutku otázkou, jak může někdo se vší vážností považovat auta s tak vysokou hmotností a takovými výkony za ohleduplná k přírodě.
Zdarma je opravdu nejspíš jen karma, za vše ostatní nějakým způsobem zaplatíte. Platí to i v případě elektrického pohonu, kde lži o nulových emisích mohou vytvářet dojem, že elektromobily nepotřebují žádnou energii na vstupu a po jejich koupi vás už nečekají pomalu žádné výdaje. Jenže elektřina se do baterií opravdu nedostává mrknutím oka Harryho Pottera a vy ji musíte zaplatit, ať už jste zastavili u veřejné stanice nebo u domácí nabíječky.
Není to ale jediný výdaj, který s elektrickým vozem budete mít. I když se o jeho pohonu traduje, že je složeno z menšího množství komponentů, což je pravda, v servisech lidé statisticky nechávají větší částky než u spalovacích aut. A podobné je to také v případě pneuservisů, neboť s bateriovým pohonem je spojena vyšší hmotnost, navíc v tomto případě trpí rychle nastupujícími vysokými výkony elektromotorů. Opotřebení pneumatik je tedy vyšší a rychlejší, pročež je třeba do peněženek sahat častěji a hlouběji.
Britská síť autoservisů KwikFit v této souvislosti zmapovala situaci ve svých provozovnách a dobrala se zajímavého výsledku. Hned v 54 jejích servisech si totiž nejčastěji pořizují nové pneumatiky majitelé Tesel Model 3. Druhé místo s 24 „ovládnutými” lokalitami pak připadá na Citroën Berlingo, jehož třetí generace je taktéž k dispozici s elektrickým pohonem. Studie pak sice neupřesnila, jaký je jeho podíl, ovšem lze usuzovat, že za stříbrnou medailí rozhodně nestojí verze 1,2 Puretec.
Abychom nicméně nebyli k elektromobilům nespravedliví, lze pochopitelně zmínit i tu možnost, že užitkové verze jsou jejich majiteli hodně zatěžovány a proto obutí „žerou“ snáz. Podobně pak lze u čtvrté příčky, na které se umístil Mercedes-Benz CLA s 9 lokalitami, smýšlet o jízdním stylu. U třetí Tesly Model Y (16 lokalit) ale již jakékoli pochybnosti padají, znovu tu totiž máme vysokou hmotnost korespondující právě s bateriovým pohonem.
Tím pak ostatně může být vybaveno i Volvo XC40, které se sedmi lokalitami uzavírá první pětku. A nejinak je tomu vlastně u čísla šest, kterým se stalo BMW řady 4, či u čísla devět, tedy u Kie Niro. Ono je to ale logické, o překvapení tak nejde ani v nejmenším. Čím vyšší je totiž počet kil, tím je větší opotřebení pneumatik, už zmíněná vlastnost elektrického pohonu též hraje roli. A negativně se vysoká hmotnost projevuje i na komponentech podvozku, ostatně právě majitelé Tesel o tom mohou vyprávět.
Jakkoli je tedy hezké, že elektřina může stát díky stále menšímu zatížení daněmi a dalšími poplatky méně než benzin či motorová nafta, tuto výhodu zkrátka vyvažuje řada nevýhod. Spočítat si je dokáže kdokoli, kdo se nenechal oblafnout ideologií. A jak je vidno, takových lidí je nadále většina, i proto výrobci s bateriovým pohonem naráží na stále větší nezájem. Politici ale na automobilky a jejich zákazníky vyvíjí nadále velký tlak, aniž by jim docházelo, že ani častá výměna pneumatik přírodě opravdu nepomáhá.
Auta, která nejčastěji mění pneumatiky v největším počtu zastoupení KwikFitu
(pořadí, model, počet „opanovaných” zastoupení)
1. Tesla Model 3 - 54
2. Citroen Berlingo - 24
3. Tesla Model Y - 16
4. Mercedes CLA - 9
5. Volvo XC40 - 7
6. BMW řady 4 - 7
7. BMW řady 2 - 5
8. Jaguar XE - 4
9. Kia Niro - 3
10. Škoda Karoq - 3






Model 3 je evidentně požírač pneumatik, což má spojitost jak s vysokou hmotností, tak i s dynamikou tohoto elektromobilu. Jeho majitelé si jí přitom zjevně užívají daleko více než vlastníci Modelu Y, který má na kontě ještě o pár kilo víc. Foto: Tesla
Zdroj: KwikFit
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
K mání je zapomenutá francouzská silniční stíhačka v dodnes zánovním stavu, o tomhle jsme snili po pádu komunismu
24.3.2025Přepište dějiny. Nové Alfy Romeo nakonec dostanou i motor V6, třebaže původně měly být do roka jen elektrické
24.3.2025Němečtí vědci varují vedení země před elektrifikací všeho, přináší i problém, který dosud všichni ignorovali
24.3.2025Jeremy Clarkson se vysmál Tesle kvůli jejím současným problémům. Ještě víc se ale směje těm, kteří její auta kupovali a už nekupují
24.3.2025První automobilka, kterou přivedl ke krachu Henrik Fisker, ukázala nový sexy sporťák. Vrací se s ním ke spalovacím motorům
24.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321