Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla

Je to něco, co se traduje roky, teď je to potvrzeno i statisticky. Je vskutku otázkou, jak může někdo se vší vážností považovat auta s tak vysokou hmotností a takovými výkony za ohleduplná k přírodě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla

30.3.2025 | Petr Prokopec

Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla

/

Foto: Tesla

Je to něco, co se traduje roky, teď je to potvrzeno i statisticky. Je vskutku otázkou, jak může někdo se vší vážností považovat auta s tak vysokou hmotností a takovými výkony za ohleduplná k přírodě.

Zdarma je opravdu nejspíš jen karma, za vše ostatní nějakým způsobem zaplatíte. Platí to i v případě elektrického pohonu, kde lži o nulových emisích mohou vytvářet dojem, že elektromobily nepotřebují žádnou energii na vstupu a po jejich koupi vás už nečekají pomalu žádné výdaje. Jenže elektřina se do baterií opravdu nedostává mrknutím oka Harryho Pottera a vy ji musíte zaplatit, ať už jste zastavili u veřejné stanice nebo u domácí nabíječky.

Není to ale jediný výdaj, který s elektrickým vozem budete mít. I když se o jeho pohonu traduje, že je složeno z menšího množství komponentů, což je pravda, v servisech lidé statisticky nechávají větší částky než u spalovacích aut. A podobné je to také v případě pneuservisů, neboť s bateriovým pohonem je spojena vyšší hmotnost, navíc v tomto případě trpí rychle nastupujícími vysokými výkony elektromotorů. Opotřebení pneumatik je tedy vyšší a rychlejší, pročež je třeba do peněženek sahat častěji a hlouběji.

Britská síť autoservisů KwikFit v této souvislosti zmapovala situaci ve svých provozovnách a dobrala se zajímavého výsledku. Hned v 54 jejích servisech si totiž nejčastěji pořizují nové pneumatiky majitelé Tesel Model 3. Druhé místo s 24 „ovládnutými” lokalitami pak připadá na Citroën Berlingo, jehož třetí generace je taktéž k dispozici s elektrickým pohonem. Studie pak sice neupřesnila, jaký je jeho podíl, ovšem lze usuzovat, že za stříbrnou medailí rozhodně nestojí verze 1,2 Puretec.

Abychom nicméně nebyli k elektromobilům nespravedliví, lze pochopitelně zmínit i tu možnost, že užitkové verze jsou jejich majiteli hodně zatěžovány a proto obutí „žerou“ snáz. Podobně pak lze u čtvrté příčky, na které se umístil Mercedes-Benz CLA s 9 lokalitami, smýšlet o jízdním stylu. U třetí Tesly Model Y (16 lokalit) ale již jakékoli pochybnosti padají, znovu tu totiž máme vysokou hmotnost korespondující právě s bateriovým pohonem.

Tím pak ostatně může být vybaveno i Volvo XC40, které se sedmi lokalitami uzavírá první pětku. A nejinak je tomu vlastně u čísla šest, kterým se stalo BMW řady 4, či u čísla devět, tedy u Kie Niro. Ono je to ale logické, o překvapení tak nejde ani v nejmenším. Čím vyšší je totiž počet kil, tím je větší opotřebení pneumatik, už zmíněná vlastnost elektrického pohonu též hraje roli. A negativně se vysoká hmotnost projevuje i na komponentech podvozku, ostatně právě majitelé Tesel o tom mohou vyprávět.

Jakkoli je tedy hezké, že elektřina může stát díky stále menšímu zatížení daněmi a dalšími poplatky méně než benzin či motorová nafta, tuto výhodu zkrátka vyvažuje řada nevýhod. Spočítat si je dokáže kdokoli, kdo se nenechal oblafnout ideologií. A jak je vidno, takových lidí je nadále většina, i proto výrobci s bateriovým pohonem naráží na stále větší nezájem. Politici ale na automobilky a jejich zákazníky vyvíjí nadále velký tlak, aniž by jim docházelo, že ani častá výměna pneumatik přírodě opravdu nepomáhá.

Auta, která nejčastěji mění pneumatiky v největším počtu zastoupení KwikFitu

(pořadí, model, počet „opanovaných” zastoupení)

1. Tesla Model 3 - 54
2. Citroen Berlingo - 24
3. Tesla Model Y - 16
4. Mercedes CLA - 9
5. Volvo XC40 - 7
6. BMW řady 4 - 7
7. BMW řady 2 - 5
8. Jaguar XE - 4
9. Kia Niro - 3
10. Škoda Karoq - 3


Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla - 1 - Tesla Model 3 Performance 2024 prvni sada 04Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla - 2 - Tesla Model 3 Performance 2024 prvni sada 05Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla - 3 - Tesla Model 3 Performance 2024 prvni sada 06Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla - 4 - Tesla Model 3 Performance 2024 prvni sada 07Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla - 5 - Tesla Model 3 Performance 2024 prvni sada 25Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla - 6 - Tesla Model 3 Performance 2024 prvni sada 27
Model 3 je evidentně požírač pneumatik, což má spojitost jak s vysokou hmotností, tak i s dynamikou tohoto elektromobilu. Jeho majitelé si jí přitom zjevně užívají daleko více než vlastníci Modelu Y, který má na kontě ještě o pár kilo víc. Foto: Tesla

Zdroj: KwikFit

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše