Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Crash testy, které vám EuroNCAP neukáže: Octavia I částí přídě, čelní střet ve stovce a další
21.4.2018 | Petr Miler
Co udělá se starou Octavií I náraz 25 procenty přídě? Jaké jsou následky nedání přednosti nebo co znamená náraz ve 200 km/h? I to někdo zkoumá.
Automobil, jehož spotřeba je nízká v katalogu, nemusí vůbec jezdit s nízkou spotřebou ve skutečnosti, ak se již nejednou ukázalo. Podobně také automobil, který si vede dobře v „katalogovém” nárazovém testu EuroNCAP, nemusí dopadnout dobře ani v testu prováděném trochu jinou metodikou, natož v reálném světě, jehož podmínky lze předvídat jen velmi omezeně.
To před pár lety ukázal také tehdy nový test americké IIHS, který auta neposílal proti zdi větší částí přídě, ale jen čtvrtinou - většina automobilů propadla, i když si v „obvyklých testech” vedla velice dobře. Takový náraz přitom není vůbec nereálný, simuluje třeba neopatrné předjíždění, kdy přehlédnete vozidlo v protisměru. Přesto na něj někteří výrobci při vývoji svých aut zjevně nemysleli a spokojili se s tím, že dostanou hvězdičky v obvyklé zkoušce, na níž jsou vesměs připraveni velice dobře. A z předchozí věty zdůrazňujeme slovo „někteří” - např. Volvo dokázalo, že existují auta, která i v takovém testu mohou obstát na výbornou.
Dnešní desítka zkoušek je ještě jiná - není z kategorie „zajímavosti”, je to seriozní práce švýcarské organizace Dynamic Test Center. Zajímavá je tedy pochopitelně také, nezabývá se ale cíleně extrémními až absurdními případy, snaží se ukázat odolnost vozů v situacích, které mohou na silnicích reálně nastat, přesto je v testech EuroNCAP neuvidíte.
NCAP se totiž věnuje spíš rozdávání hvězdiček za elektronické hlídače a pomocníky, místo aby skutečně testovala pasivní bezpečnost vozidel při všemožných situacích. Také v testech této organizace málokdo neuspěje a pokud se to stane, zpravidla to není kvůli neschopnosti auta odolat nárazu. DTC vedle toho zkouší všechno a ukazuje i odolnost starších aut, kterých je na silnicích stále dost a nabourat mohou stejně jako ta nová. Mimo jiné tu je třeba první generace Škody Octavia ve výše zmíněném testu IIHS. Jak dopadne, se podívejte níže. Máme tu ale celkem deset zajímavých testů a všechny stojí za pozornost.
1. Škoda Octavia při nárazu čtvrtinou přídě
První Octavia na takovouhle zkoušku určitě nebyla stavěná, v 90. letech ještě nic takového neexistovalo, byly tu maximálně testy EuroNCAP a v těch dostala čtyři hvězdičky. A obecně si v oblasti pasivní bezpečnosti vedla velmi slušně. Jak by ji hodnotilo IIHS, se můžeme ptát, výsledek této zkoušky v absolutní rovině moc dobře nedopadl. Uvážíme-li ale stáří vozu a další výsledky takových testů IIHS, za tragický jej označit nelze.
2. Volkswagen Golf III při nárazu čtvrtinou přídě
Mohlo to totiž dopadnout i o dost hůře, jak ukazuje třeba zkouška ještě staršího Golfu stejnou metodikou. Je to už dost starý model, ale i tak - levý A-sloupek je docela slušně zdeformovaný. Trojkový Golf zjevně není autem, s nímž by člověk chtěl pokazit předjížděcí manévr...
3. Nedání přednosti v jízdě
U rychlosti 64 km/h ještě zůstaneme, ale tentokrát nepojedeme proti zdi, nýbrž po hlavní silnici a auto vyjíždějící z vedlejší nám nedá přednost. Je menší a lehčí, ale pořád je to slušně velký kus plechu. Výsledek prozradíme předem, nevyhrál ani Renault Espace, ani Fiat Stilo. A je to také nárazová zkouška, jen tu trénují i záchranáři.
4. Náraz ve 112 km/h do betonové zdi
Rychlost o nějakých 50 km/h vyšší už nicméně znamená mnohem větší problém, zejména pokud trefíte betonovou zeď. To bylo demonstrováno s Renaultem Laguna, který se při testu silou nárazu skoro vertikálně postavil na příď. Všimněte si také zlomeného podvozku. Kabina nicméně dopadla relativně dobře.
5. Náraz ve 200 km/h do boku či zádi jiného vozu
Půjdeme-li s rychlostí do sfér, kam se většina lidí ani nepodívá, výsledky nicméně jsou trochu děsivější. Jsme u rychlosti 200 km/h, která byla pro onen Focus zmíněný v úvodu zcela devastující. V případě těchto větších aut to je podobně, i když narazí do jiného automobilu, ne do betonové zdi. Některá ani nezůstanou na zemi a v trosky se promění i ta stojící.
6. Čelní náraz ve 100 km/h do jiného vozu
Nic příjemného jistě není ani v rychlosti 100 km/h čelně nabourat do stojícího auta, zejména je-li větší a těžší. Není to ale ani zdaleka tak destruktivní jako dvojnásobná rychlost, třebaže bez zranění by se to jistě také neobešlo.
7. Náraz obytného vozu do betonové zídky
Kdo holduje obytným vozům, měl by dbát na opatrnou jízdu. Tyhle stroje jsou v podstatě dodávky s leckdy dost chatrnou nástavbou vzadu. A ta se může oddělit od podvozku a cestovat dopředu, jak ukazuje zkouška v nespecifikované rychlosti.
8. Zabezpečený vs. nezabezpečený náklad auta
O tom, že je potřeba dobře zabezpečit náklad auta, se mluví docela dost zejména při začátku léta, kdy lidé vyrážejí na dovolenou. Většina lidí asi chápe, že volné předměty mohou při nárazu v autě létat všemi směry, a třeba připoutat tašku bezpečnostním pásem je snadná a velmi efektivní věc. Přesto se ale podívejme, jak to vypadá při nárazové zkoušce a jak moc pomůže zabezpečení.
9. Náraz osobního auta do přívěsu traktoru
Nejen při nadcházejících žních se může stát, že vám nedá přednost traktor, vyjíždějící z pole. Mimo jiné mu to často trvá dlouho, protože má velký přívěs a protože je těžký a pomalý. Narazit do něj člověk vážně nechce, protože ocelový podvozek přívěsu bývá zhruba tam, kde máte v osobním autě hlavu. Tyhle dvě zkoušky ale dopadly ještě relativně dobře.
10. Srážka dvou naložených náklaďáků
Jste-li řidiči nákladního auta, tahle poslední zkouška je něco pro vás. Jeden náklaďák, jedoucí 80 km/h, tu zezadu narazí do druhého, stojícího. Jak to dopadne pro řidiče toho jedoucího, se podívejte sami, ale upřímně - nechtěli bychom v té kabině sedět.
Zdroj: DTC@YouTube
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 08:03 - Brus
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 07:46 - Brus
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB