Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co způsobuje přehřívání motoru auta? A jak předejít nejhoršímu?
12.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Přehřívání motoru dnes není tak časté jako kdysi, problém s ním ale může mít i zánovní vůz. Příčin je mnoho, části lze předejít, jiné snadno vyřešit.
Moment, kdy se teploměr chladicí kapaliny dostane do červeného pole, vůz začne pískat a na přístrojovém štítu se rozbliká červená kontrolka teploty motoru, je noční můrou snad každého majitele. Zejména, je-li si vědom, co všechno může přehřátí motoru znamenat - poškození těsnění hlavy válců, pokroucené hlavy motoru, roztavené písty a mnoho dalších vážných a opravdu drahých problémů.
O chladicí systém vozu je potřeba se řádně starat, přesto to mnoho lidí nedělá a když se jich zeptáte, kdy naposledy měnili chladicí kapalinu, pokrčí rameny. Přitom pečlivým servisem chladicího systému lze problémům téměř zcela předejít. Pojďme se podívat na hlavní příčiny přehřívání motoru a jeho řešení.
Schema chladícího vozu může působit složitě, zase taková věda to ale není
1. Nedostatek chladící kapaliny
Nejbanálnější, ale také nejčastější příčinou přehřívání motoru je prostý nedostatek chladící kapaliny. Ta by se v dokonale fungujícím chladícím systému neměla nikam ztrácet, jenže nežijeme v dokonalém světě, a tak ani chladící systémy našich aut nejsou dokonalé. Zažili jsme relativně pozvolné, ale vytrvalé ubývání chladící kapaliny i u relativně nových aut, se kterým si ani v servisu nevěděli rady. A tak zkrátka bylo nutné čas kapalinu od času dolít (buď destilovanou vodou nebo odpovídající chladící kapalinou).
Pokud něco jako stav chladící kapaliny běžně nekontrolujete (slouží k tomu tzv. expanzní nádobky s jasně vyznačeným minimálním a maximálním stavem za studeného motoru - viz níže) a nemáte vůz, který si na nedostatek „postěžuje” sám, je to v případě přehřívání motoru první podezřelý. Zjistíte-li kritický nedostatek (tj. ne centimetr pod spodní ryskou, zase tak dramatické to není), je třeba kapalinu doplnit. Jen pozor s otevíráním - chladící systém je pod vyšším tlakem, takže bod varu je posunut do vyšších teplot. Pokud otevřete expanzku zbrkle hned u rozpáleného motoru, kapalina se z části vypaří a vás může ošklivě opařit.
Typické expanzní nádobky (vlevo Škoda) s jasně vyznačeným ideálním stavem chladiva
2. Nedostatek oleje
Další celkem banální, ale znovu dosti typickou příčinou je nedostatek oleje. Olej jednak kromě mazání plní i chladicí funkci; samozřejmě zdaleka ne do té míry, do jaké to dělá chladicí kapalina, ale nějaká chladicí funkce tu přesto je, zejména je-li auto vybaveno chladičem oleje. V každém případě, kdykoliv je oleje v motoru nedostatek, mazání není dostatečné, což může vést ke zvýšení tření a tedy i teploty na některých místech. V extrému se v tomhle místě dvě pohyblivé části doslova svaří k sobě.
Že to je kardinální problém, snad nemusíme dodávat, takže zkontrolovat množství oleje v motoru je dalším nezbytným krokem, pokud se motor začne přehřívat. Řešení je zde znovu jednoduché - doplnění. Tady už si takový pozor dávat nemusíte, olej při otevření horkého motoru nikam nezmizí. Jen na rozpálené části motoru si je třeba dávat pozor.
U novějších a dražších aut je olej měřen také nebo výlučně elektronicky, u starších či levnějších zůstává klasický ryska. Odečíst z ní s pomocí kapesníčku či hadříku množství zbývajícího oleje v motoru není složité
3. Zanesený či poškozený chladič
Toto je docela obvyklý problém starších a nebo hodně jetých aut. Chladič je vystaven náporu vzduchu se vším, co k tomu patří - kamínky, nečistoty, hmyz, listí, na co si vzpomenete. To vše jej zejména z dlouhodobého hlediska zanáší či v případě kamínků deformuje a chladící vzduch jím nemůže volně proudit. V určitou chvíli pak může zanesení chladiče omezit jeho chladící výkon natolik, že zejména při náročnější jízdě prostě není s to udržet teplotu motoru v normě.
Kontrola je zde jednoduchá - vizuální. Nemá velký smysl dělat ji na půl roku starém autě s 10 tisíci km, to byste snad museli jezdit bahnem, u starších vozů to ale může být dost pravděpodobná příčina. Pro řešení někdy stačí chladič vymontovat a řádně vyčistit, jindy může být nezbytná výměna za jiný.
Chladič se může za léta a kilometry používání dosti poškodit, zanést a nebo obojí
4. Vadný termostat
Termostat je ventil, který propouští chladicí kapalinu mezi motorem a chladičem. Dokud je teplota chladiva nižší než určitá mez, většinou okolo 90 °C, termostat zůstává zavřený, čímž přispívá k rychlejšímu zahřátí motoru. Pak se otevře a pustí horkou kapalinu do chladiče a chladicí systém vykonává, pro co vznikl - chladí motor.
Termostat je velmi jednoduchá a levná součástka, ale jako každá může selhat. Když se zasekne otevřený, není to takový problém, motor se pomaleji zahřívá a auto hůře topí, ale když zůstane zavřený, nepustí horkou chladicí kapalinu z motoru do chladiče. V tu chvíli nastává problém, protože motor se nemá jak chladit a teplota prudce roste.
Že zůstal zavřený, poznáte tak, že budík teploty chladicí kapaliny je v červeném poli, ale chladič a hadice k němu vedoucí jsou studené. Identifikujete-li toto jako příčinu, v žádném případě není možné pokračovat v jízdě, termostat je třeba vyměnit. Je to jednoduchá práce s levným dílem, takže riskovat kvůli tomu poškození motoru diametrálně odlišné hodnoty by byl velký nerozum.
Vlevo vidíme nový termostat mimo motor, vpravo starší ještě v něm
5. Zpuchřelé hadice, zanesený chladicí systém
Zejména u starších aut je potřeba hlídat stav hadic vedoucích mezi chladičem a motorem, resp. mezi motorem a interiérovým topením. Hadice můžou popraskat a tak chladivo vyteče ven. Když se do systému lije obyčejná voda místo destilované, uvnitř se vytváří vodní kámen a průtok chladiva se zmenšuje, což vede k horšímu chlazení. Zdrojů nečistot v chladicím systému ale může být mnohem víc a neprovádí-li se proplachy při pravidelné výměně chladiva, nečistot se může nashromáždit tolik, že je třeba nutné vyměnit celý chladič.
Že je toto příčinou, rozeznáte v prvním případě vizuální kontrolou, zpuchřelé hadice jsou zejména v místech záhybů a úchytů jasně patrné. Zanesený chladící systém nepoznáte jinak než vylučovací metodou - pokud vodítka nepovedou k jasné identifikaci některé ze zbylých příčin, je zanesení docela pravděpodobnou, byť pochopitelně ne jedinou zbývající možností.
Zpuchřelé či jinak poškozené hadice starší vozy docela trátpí
6. Vadný větrák či vodní pumpa
Ventilátor, někdy zvaný sahara, sedí v motorovém prostoru za chladičem a táhne skrz něj vzduch, když se auto nehýbe dostatečně rychle na to, aby proudící vzduch stačil kapalinu dostatečně ochladit. U některých aut ho pohání řemen, někdy přes spojku, u jiných elektromotor. Pokud elektromotor či kabely k němu vedoucí anebo spojka selžou, větrák nemůže táhnout vzduch skrz chladič a motor se pořádně nechladí, pokud se auto nehýbe. To samé se stane, když dojde k poškození samotného větráku - dole můžete vidět jeden extrémní případ.
Vodítkem k této příčině přehřívání bývá stav, že auto se za jízdy chladí zcela bezproblémově a delší stání či pohyb v pomalých kolonách jej přehřívá. Pochopitelně, tyto situace jsou ale pro chladící systém zejména v letních měsících obecně náročnější, takže není možné usuzovat hned na tuto příčinu při prvním vzrůstu teploty v dálniční koloně. Pokud to ale příčina je (snadno poznáte, že se větrák za za chladičem vůbec nespouští, nebo je vadný), výměna větráku vše vyřeší.
Vadná či opotřebovaná vodní pumpa zase nemusí zajišťovat dostatečnou cirkulaci chladiva okruhem, např. když dojde k poškození jejích lopatek. V takovém případě je vhodné pumpu vyměnit. Dělá se to i preventivně při výměnách rozvodů, protože to je často právě rozvodový řemen nebo řetěz, který ji pohání.
Problémy s vodní pumpou hlásí neustálé přehřívání motoru za všech okolností, i když signály nevedou k termostatu, prasklému těsnění pod hlavou ani jiným dalším problémům, které zde probíráme.
Zásadně poškozený větrák není zase tak výjimečný problém, jak se může zdát. Jindy mohou být jeho lopatky v pořádku, nefunkční elektromotor jej ale neroztočí vůbec
7. Vadné těsnění hlavy válců
Poškozené těsnění hlavy válců bývá spíš následkem přehřívání motoru, ale může být pochopitelně i jeho příčinou. Je už velmi nepříjemná potíž a kdysi jsme ji věnovali vlastní článek.
Pokud dojde k prasknutí těsnění pod hlavou, dírkou uniká chladicí kapalina a ať už se dostane kamkoli, spolehněte se, že to bude do míst, kde nemá co dělat. Jednak se tím sama ztrácí, takže nedokáže z motoru vyvést dostatek tepla a dochází k přehřívání motoru a případnému dalšímu poškození těsnění hlavy. Jednak se mísí s olejem, což oběma tekutinám bere jejich zamýšlené schopnosti a může se dostat do samotného válce, de bude komplikovat spalování.
V případě, že každou chvíli doléváte chladicí kapalinu a není zjevný únik nikam ven, např. prosakující hadice nebo děravý chladič, podezírejte těsnění pod hlavou válců. Stejně tak, je-li na víčku dolévání oleje kaše barvy bílé kávy - to znamená kontaminaci oleje chladicí kapalinou, většinou právě skrze vadné těsnění hlavy válců.
„Fouklé” těsnění pod hlavou válců je jedním z velmi nepříjemných problémů
8. Zavzdušněný chladicí systém
V chladicím systému nemá vzduch co dělat, protože neumí přenášet teplo tak dobře jako kapalina. Může vytlačit kapalinu do té míry, že se pohledem na nádržku zdá být v dostatečném množství, ale není tomu tak. Chladicí okruh je uzavřený, ale např. zpuchřelými hadicemi se dovnitř může dostat vzduch.
Pokud otevřete víčko chladiče studeného motoru, nastartujete a po pár minutách vidíte bublinky, znamená to, že z chladicího systému uniká nashromážděný vzduch. Nezavírejte ho, dolévejte chladící kapalinu nebo destilovanou vodu, dokud hladina nepřestane klesat a dokud bublinky nezmizí.
Když identifikujete zavzdušněný chladící systém (vlevo), stačí prostě dolévat chladící kapalinu až do chvíle, než všechen vzduch vybublá
Inspirace: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa 25.11.2024
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
včera - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
včera - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
včera - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
včera - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva