Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co značí různé barvy kouře z výfuku auta? Mohou hlásit i vážné problémy
29.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Výfuk „zdravého” moderního auta by měl kouřit minimálně a pokud, tak jen určitými způsoby. Z neobvyklého kouře lze včas poznat i velkou potíž.
Není nic neobvyklého pokud z výfuku automobilu vychází dým. Výfuk na autě není od toho, aby jeho zadní partie nevypadaly designově stroze - má svůj účel, kterým je právě odvádění zplodin. Za chladného rána „kouří” (ty uvozovky jsou na místě, jak poznáte dále) výfuk prakticky každého auta, které potkáte, v létě je naopak kouř spíše výjimkou.
Vidět jej v zrcátku či na vlastní oči nemusí být zrovna příjemné, zejména pokud už máte s kouřem z výfuku špatnou zkušenost, nebo pokud jste jen paranoidní. Tento projev auta ale v naprosté většině případů neznačí nic mimořádného, přesto jej není radno zcela ignorovat - při správné identifikaci může být poslem zpráv, které jsou sice špatné, při jejich přehlížení se ale mohou stát ještě horším.
Existují v podstatě tři barvy kouře, které můžete pozorovat na zadním konci svého výfukového potrubí - bílá, černá a modrá. Můžou znamenat správnou funkci spalování, lehce odstranitelnou závadu anebo problém, který si vyžádá spoustu peněz - a úsilí, pracujete-li na autě sami doma. Pojďme si říci více o každém z nich.
Černý kouř z výfuku
Černý dým je častým úkazem u upravených turbodieselů. Nemusí to tedy být něco, co znamená závadu, ovšem také to závadou být způsobeno může, máte-li kompletně sériový motor. Černý dým vzniká při spalování extrémně bohaté směsi, tak bohaté, že všechno palivo není možné ve spalovací komoře spálit. Jeho zbytek je pak ve formě sazí vytlačen do výfukového systému.
Tento stav může krom záměrné úpravy motoru tímto směrem (v menší míře se může vyskytovat i u upravených benzinů, viz některá závodní auta či - typicky - Nissany GT-R) zavinit také vadný, protékající vstřikovač paliva, ucpané zpětné palivové vedení nebo vadný regulátor tlaku paliva. Na straně přístupu vzduchu to můžou být překážky v sání, zejména zanesený vzduchový filtr. Právě ten bychom kontrolovali jako první, protože vyměnit ho, příp. ho vyčistit, máte-li bavlněný, je to nejmenší.
Černý kouř z výfuku dieselu není nic až tak neobvyklého, následky jsou nezřídka vidět i na zádích takto se projevujících aut
Modrý kouř z výfuku
Modrá barva kouře je až na níže zmíněné výjimky ta nejhorší možná. Vždy signalizuje přítomnost oleje ve spalované směsi, kde olej nemá co pohledávat. Standardně spalován není, pokud nejezdíte dvoutaktem nebo pokud nemáte Wankelův rotační motor, kde je olej přímo vstřikován do spalovacích komor za účelem mazání a lepší funkce vrcholových těsnění. Modrý kouř také mohou produkovat staré diesely, kdo jednou jel za neseřízenou Tatrou, ví své.
Motorový olej se může do spalovacích komor dostat různými způsoby. Časté je velké opotřebení válců a pístních kroužků, které propouštějí olej z klikové skříně do spalovacích komor nebo nestírají olej dostatečně při cestě pístu dolů. Také může být poškozený dřík ventilu nebo těsnění v této oblasti anebo může být poškozený i píst. Dít se to může u benzinových i naftových motorů a pokud se vaše auto začne projevovat právě takto, je třeba co nejdříve zjistit příčinu. Oprava problému toto způsobujících je jen zřídka jednoduchá, příčina ale může snadno přerůst v ještě větší problém.
Intenzivní namodralý kouř z výfuku značí obvykle vážný problém
Bílý kouř z výfuku
Vidíte-li po ránu vycházet z výfuku bílý kouř, je to obvykle vodní pára, která se vytváří zahříváním vzdušné vlhkosti zkondenzované na stěnách různých částí výfukového potrubí. Když jsou motor a výfukové potrubí studené, pára je hustší a bude vidět; samozřejmě jinak dlouho a jinak silně v závislosti na aktuální teplotě a vlhkosti vzduchu. Během pár kilometrů by ale měla téměř nebo zcela vymizet.
Pokud je ale venku teplo, auto je zahřáté a z výfuku pořád vychází kvanta bílého kouře, je pravděpodobné, že se voda bere odjinud - typicky prasklo těsnění hlavy válců a do jedné nebo více spalovacích komor dostává chladicí kapalina a ve formě páry cestuje ven výfukem. Těsnění hlavy válců jsme věnovali speciální článek, je to dost možná to nejdůležitější a také nejvíce namáhané těsnění v motoru. Také ignorace tohoto úkazu může mít pro motor fatální následky.
Vlevo je jen vodní pára, vpravo se díváme na skutečně znepokojivý bílý kouř
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025 - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
11.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- KTM na Dakaru stále dominuje včera 12:03
- Marc VDS pojede i šampionát EWC včera 11:31
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
- Test WorldSSP na okruhu Circuito Andalucia 13.1.2025
- Ducati Panigale V4 S Tricolore: exkluzivní sběratelská edice 13.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - Lamborghini končí s posledními čistě spalovacími motory, už teď je nabízí jen někde
včera - Expert se rozhodl testem vyřešit debatu, zda při jízdě po sněhu a ledu lépe fungují více anebo méně nahuštěné pneu
včera - „Vono to pude”: Fiat vrátí modelu 500 spalovací motor ještě letos, Pandě ho nechá i po roce 2030. Stejnou chybu znovu neudělá
včera - Unikla podoba faceliftu největšího SUV Volkswagenu, bude to od pohledu ještě větší „hovado”
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 00:39 - Jaggie
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.14. 22:09 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.14. 11:00 - pavproch
- Pin rádio Bolero 01.13. 14:57 - Bronislav
- Onboard videa 01.13. 10:37 - Truck Daškam
- WAZE 01.12. 22:24 - audis
- Porsche - vse o sportovnich modelech 01.12. 20:33 - Zajda