Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co vydrží technika čínských aut? Rusko ji vystavuje dosud nepoznané zátěži. A selhává ve velkém
11.9.2024 | Petr Miler
Popularita čínských aut v Rusku není „západu” po chuti, neboť by největší zemi světa v tomto ohledu rád „vyhladověl”. Ovšem i díky ní se dozvídáme, jak si čínská auta poradí s dlouhodobým náročným provozem. Žádná velká sláva to zjevně není.
Číňané v posledních letech vytáhli tolik automobilových novinek, že by na jejich spočítání nestačily ani prsty končetin všech členů Hujerovic rodiny. Obvykle jsou to auta vizuálně atraktivní, technicky solidní, bezpečná, velmi dobře vybavená a nikoli drahá. Už proto lákají, i když jejich značky - pokud nepoužijí označení některé z evropských klasik jako třeba MG - zní jako přezdívky dealerů kratomu.
Iluze vám nutně nevezme ani testovací jízda s nimi. Nemusí být nutně extra přesvědčivá, u aut mířících do Evropy ale jen zřídka bývá zdrojem zklamání. Zkusil jsem několik z nich osobně a byť to nejsou dokonalé vozy, fungují obstojně a s přihlédnutím k ceně představují solidní hodnotu za peníze. No jo, ale to je teď. Co s takovými auty bude za 5, 10 nebo 15 let, až budou mít najeté statisíce kilometrů?
To je otázka, na kterou dosud nemáme jasnou odpověď. V Evropě jsou rozšířenějším zbožím jen chvíli, navíc obvykle v rukou soukromých zákazníků, kteří toho nenajedou tolik. Nevíme tedy, jak bude dnešní „Číňan” vypadat po 300 nebo 500 tisících kilometrech, pro to prostě nemáme dostatek věrohodných dat. Lidé po zkušenostech zejména s evropskými auty, hlavně pak těmi německé provenience předpokládají, že statisíce kilometrů zvládnou levou zadní a dobře opečovávané kousky se zvládnou přiblížit i milionové metě bez závad. To dává těmto autům hodnotu, ale musí tato vlastnosti být nutně spojena i s čínskými modely?
Ne nutně, chce se říci. A máme-li vyjít ze zkušeností Sergeje Burova, ruského experta z firmy PEC:Mall, která se ve velkém zabývá prodejem a distribucí náhradních dílů pro auta všeho druhu, pak snad můžeme říci, že prostě nemusí. Někteří si možná nyní pomyslí cosi o tom, že Rus je dnes něco jako vrah, ale Sergej Burov je v tomto oboru známou postavou. A že je Rus, je nutný předpoklad - jen v Rusku se čínská auta prodávají po statisících a jsou vystaveny plné zátěži ze strany uživatelů všeho druhu, navíc ve velmi náročných podmínkách zahrnujících kruté zimy i silnice připomínající pole. Je to pro Číňany tvrdá zkouška a úplně se ctí z ní nevychází.
Burov pro deník Gazeta vyjmenoval největší slabiny „Číňanů” a říká, že klíčová technika prostě moc nevydrží. Motory odchází rychle, převodovky zlobí, zavěšení „nedává” ruské pseudosilnice.
„Turbomotor se může stát nepoužitelným už po 150 až 250 tisících km,” říká Sergej B. a dodává, že když už volit čínský vůz, lepší bude ten bez turba: „Atmosférické motory obvykle potřebují zásadní opravy až po 300 až 400 tisících km. Oprava nebo výměna turbodmychadla je ale drahá,” upozornil na zjevnou slabinu. A není jediná.
Výkonové charakteristiky motorů některých čínských aut podle něj neodpovídají hmotnosti a způsobu řazení ve skutečném provozu, a tak se často objevují potíže s převodovkami. Nejčastější jsou pak problémy s těmi robotizovanými. Ani to ale není vše. „Stále se objevují problémy se zavěšením - u některých modelů nejsou navrženy pro drsné ruské silnice a mohou se stát nepoužitelnými po pouhých 30 až 50 tisících km,” poznamenal dále.
Nevypadá to tedy, že by technika moderních čínských aut byla zrovna z těch nejodolnějších, jakkoli jistě nelze všechny „Číňany” házet do jednoho pytle - někteří budou dál, jiní ne. Tak či onak se v toto kontextu musíme znovu pozastavit nad tím, že se Evropa chce sama připravit o svou konkurenční výhodu na tomto poli, neboť mnohé moderní spalovací motory byly vypiplány až na hranici dokonalosti a nechají si líbit neuvěřitelně moc. Číňané jsou v tomto směru zjevně pozadu, za turbomotor odcházející už po 150 až 250 tisících km by tu zákazníci vraždili...











Auta jako Aeolus Shine Max od Dongfengu vypadají velmi dobře a nestojí moc, ale vydrží? Podle ruského experta moc ne, problémy s klíčovou technikou přichází docela brzy. Foto: Dongfeng
Zdroj: Gazeta.ru
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejnovější články
Kupte si skutečný Jaguar, dokud ještě můžete, i nejetý vrchol s víc jak 500 koňmi dnes pořídíte za pakatel
před 2 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včeraJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.28. 07:16 - Brus
- VZKAZY 04.28. 07:12 - Brus
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch