Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon?

(+ video) Modifikace řídící jednotky má podle Volkswagenu jen snížit emise NOx a dál nic. Jak se dá tušit, pravda to tak úplně není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon?

28.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Modifikace řídící jednotky má podle Volkswagenu jen snížit emise NOx a dál nic. Jak se dá tušit, pravda to tak úplně není.

O kauze Dieselgate již bylo řečeno prakticky vše, neznámá nám do dnešních dní zůstávala pouze dvě témata. Tím prvním je rozuzlení americké části aféry, kterého bychom se měli dočkat ještě dnes. A tím druhým je naplnění řešení té evropské, které spočívá v realizaci všech svolávacích akcí dotýkající se více jak 10 milionů aut s rozličnými motory TDI EA 189.

Koncern VW Group v tomto ohledu řekl pouze tolik, že auta svolá a rozličnými způsoby „napraví” tak, aby přehrání softwaru snížilo problematické emise NOx a zároveň nikterak neovlivilo výkony, jízdní dynamiku či spotřebu. Jsou to však slova, která můžeme, ale také nemusíme brát vážně. Koneckonců, před vypuknutím skandálu Volkswagen hovořil o „čistém dieselu“, které se ve výsledku s realitou mnoho společného neměly.

Na zoubek se nyní celé záležitosti podíval německý autoklub ADAC, který ve spolupráci s automobilovou federací FIA a partnerskými kluby ÖAMTC z Rakouska a TCS ze Švýcarska pořídil tři exempláře Audi A4 Avant 2,0 TDI a jeden kus VW Golf 2,0 TDI. Ve všech případech přitom koncernové vozy měly ve vínku šestistupňový manuál, systém start/stop a pochopitelně aférou zasažené diesely.

ADAC přitom se svými partnery prozkoumal hodnoty výkonu, spotřeby a emisí před a po přehrání softwaru v autorizovaných servisech, přičemž použil nejen metodiky NEDC, ale také reálnějších testů WLTP a BAB130. Druhý zmíněný je přitom vlastním měřením německého autoklubu, a jak již naznačuje jeho název, počítá s dálničním cyklem. Kromě toho v obou případech byla zapnutá klimatizace.

Jak se asi dalo očekávat, v rámci testu NEDC nedošlo ke změně naměřených hodnot emisí NOx ani CO2 resp. spotřeby paliva. To není překvapivé, neboť vozy VW Group oficiální metodice vyhovovaly i dříve a bylo by divné, kdyby se to nedělo nyní - problém byl v tom, že onen inkriminovaný software poznal, zda se nachází v laboratořích či mimo ně, a podle toho měnil mapování motoru. V reálném světě tak docházelo k nadměrné produkci emisí NOx, v laboratořích nikoli.

Otázkou tedy bylo právě to, co se změní mimo laboratoř „jedoucí” na NEDC a právě k tomu posloužilo měření dle metodiky WLTP a BAB130. Tady lze říci, že VW uspěl, neboť po úpravě vozu poklesly emise oxidů dusíku u Audi o 12 procent, u Golfu pak dokonce až o 36 %. Eko-aktivisté tedy mohou začít jásat, nicméně pro většinu majitelů vozů s motory TDI EA 189 jde o naprosto nepodstatné zjištění. Spíše než NOx je totiž zajímá spotřeba a jízdní dynamika.

V tomto ohledu Audi dosahuje stejné spotřeby jako dříve, při některých cyklech pak dokonce nepatrně méně. Volkswagen Golf je na tom ovšem poněkud hůře, jeho reálná žíznivost totiž narostla o 2,5 procenta. Opět přitom šlo o výsledky testů WLTP a BAB130.

ADAC nejprve zjistil, že před přehráním softwaru všechny vozy vykazují v rámci NEDC o 7 až 15 procent vyšší spotřebu, než jakou udává výrobce, což s ohledem na to, jak se s měřením čachruje, nepřekvapí snad už nikoli. Kvůli tomu tak kupříkladu VW Golf dosahoval 4,3litrové žíznivosti a 114 gramů emisí CO2 na kilometr, což oproti deklarovaným hodnotám představuje nárůst o 7,2 až 8,6 procenta. Nový software pak v rámci NEDC nic nezměnil.

Jinými slovy - v rámci NEDC se emise nezměnily a dotčena nebyla ani naměřená spotřeba. V náročnějších testech ale emise šly dolů a spotřeba se u Golfu o něco zvýšila. Mohlo by se tedy zdát, že minimálně v případě Volkswagenu Golf vychází modifikace pohonné jednotky negativně, neboť narůstá spotřeba, byť ve velmi nízkém množství. Na druhou stranu je ovšem možné počítat s vyšším výkonem 109 kW/148 koní oproti udávaným 103 kW/140 koní. Výkonnější byl ovšem vůz i před úpravou softwaru, kdy mu bylo naměřeno 108 kW/147 koní.

Závěrem můžeme pouze dodat, že tyto výsledky nelze brát jako absolutní bernou minci - každý vůz může na změnu reagovat jinak. Něco ale napovídají a odhalují více o tom, co přesně svolávací akce koncernových vozů (ano, i škodovek) s vozy dělá. Emise NOx skutečně doznaly ponížení, spotřeba zůstala víceméně na starých hodnotách a výkon nepatrně narostl. Jestli má taková změna smysl, posuďte sami...

Vliv nového software na výkon a točivý moment motoru


Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 1 - Uprava TDI svolavaci akce VW mereni 01Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 2 - Uprava TDI svolavaci akce VW mereni 02
Výkon i točivý moment se u tohoto vozu navýšily, reálné hodnoty však byly vyšší než udávané již před modifikací softwaru

Fotografie a video z testování

Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 3 - VW Dieselgate ADAC 01Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 4 - VW Dieselgate ADAC 02Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 5 - VW Dieselgate ADAC 03Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 6 - VW Dieselgate ADAC 04Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 7 - VW Dieselgate ADAC 05Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 8 - VW Dieselgate ADAC 06Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 9 - VW Dieselgate ADAC 07Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 10 - VW Dieselgate ADAC 08Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 11 - VW Dieselgate ADAC 09
VW Golf 2,0 TDI byl jedním ze čtyř aut, které ADAC podrobil měřením

Zdroj: ADAC

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.