Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co se stane, když se zkusíte otočit přes ručku s elektronickou parkovací brzdou?
27.2.2018 | Petr Miler
Jednou z věcí, která nadšené řidiče irituje, je elektronická parkovací brzda namísto klasické „ručky”, mj. kvůli rychlým otočkám. Je to ale vážně problém?
Je spousta věcí, které se z aut postupně vytrácejí, které se na úkor ovladatelnosti ocitají na oltáři jízdního komfortu či jiných aspektů, jež nadšené řidiče zase tak nezajímají. Patří mezi ně i klasická ruční brzda, která vám dovoluje fyzicky ovládat brzdy obvykle zadních kol.
Říká se jí parkovací a ne nadarmo - je určena primárně k zajištění vozu proti pohybu při stání v komplikovanějším terénu, jenže může mít i jiné využití. Úmyslným zablokováním zadních kol za jízdy lze uvést vůz do smyku, což se zkrátka může hodit. Někdy k rychlé otočce prakticky na místě, jindy k „poslání” auta do zatáčky dveřmi napřed. Puristé možná namítnou, že sahat za jízdy na „ručku” je trochu amatérské a vůz lze do zatáčky nasměrovat bokem i jinak, ale zkuste si to třeba u nedotáčivé čtyřkolky. To prostě nejde a pokud na ni za jízdy sahají Walter Röhrl či Sebastien Loeb, jsou snad už to dobré důvody, že to není řidičská technika hodná zavržení.
Ovšem, v běžném provozu si takto asi nebudete pomáhat k ladnějším průjezdům zatáčkami, ale ona otočka na omezeném prostoru se může hodit. Pokud se chcete s autem otočit na velmi úzké cestě, budete muset několikrát couvnout, což není zrovna příjemné ani bezpečné. Čistěji a rychleji se lze s trochou cviku otočit i při nízké rychlosti právě přes ruční brzdu, jenže... v autech ji vídáme stále méně.
Kvůli uspořádání kabiny, možnosti automatického ovládání i jakési modernosti (však lana vedoucí z kabiny, kdo to kdy vidět...) ale auta klasickou „ručku” stále častěji nahrazují elektronickým ovladačem. Ten něco podobného zdánlivě znemožňuje, protože nástup brzd je pozvolný, takže nedochází k blokaci, ovládání je celkem pomalé a navíc „binární” (s pákou můžete míru blokace zadních kol regulovat, s elektronickým tlačítkem nikoli - brzda je buď aktivní nebo nikoli), navíc kolikrát nejsou blokována „ta správná” kola. Někdy jsou to ta přední, někdy všechna, to je k z hlediska rychlé otočky na místě ničemu.
Obecně se má za to, že elektronickou ruční brzdu lze za jízd použít leda k nouzovému zastavení, Nick Murray se to ale rozhodl přesto zkusit. A došel k pozoruhodným závěrům.
Nejprve předvedl se svým starším Golfem, jak to jde s klasickou ručkou. Snadno, tady vážně žádný problém není, prostě stačí správně sladit práci s volantem a s brzdou a voila, efektní i efektivní otočka je na místě.
Poté usedl do svého Porsche 911 991, které má jako první elektronickou brzdu. Má sice manuální řazení, což je plus (pokud je poháněná zadní náprava, není dobré ji blokovat pod přísunem výkonu z motoru a jeho úplné odpojení je bez nožní spojky nemožné), jenže už umístění ovládání parkovací brzdy naznačuje, že tohle není „to auto”. 911 navíc blokuje všechna kola, takže jak to dopadlo... fiaskem.
Zdálo se to být jako ten jediný možný závěr, Murraymu se ale ještě povedlo na test získat ještě jedno auto. Jde o současnou Mazd 6, která má též elektronickou parkovací brzdu, takže jsme čekali fiasko, ale ejhle - Japonci sice zvolili elektronické ovládání, jinak ale ponechali brzděná jen zadní kola. Ostatní nevýhody zůstávají, přesto se v případě správného načasování podařilo auto otočit podobně jako s klasickou „ručkou”. Překvapivé, ale... podívejte se sami.
Závěrem tedy budiž, že i s elektronickou ruční brzdou lze alespoň otočku skoro na místě realizovat, byť trochu kostrbatěji. Je ale třeba důrazně dodat, že jak v čem. Sami jsme párkrát něco podobného zkoušeli (nikdy v Mazdě, ovšem) a vždy to dopadlo, jako v Nickově Porsche - auto se kamsi neovladatelně hrnulo a otočkou to nazvat nešlo, hlavně kvůli blokaci „špatných” kol.
Jestli v tomto případě Mazda zůstává věrna své pověsti a myslí na řidiče více než jiní výrobci, nebo je to jen náhoda, nevíme. Na každý pád je to pozoruhodné. Přesto bychom klasickou „ručku” za elektronickou nikdy nevyměnili - výhody z ní pramenící jsou krom ušetřeného místa a možná úhlednější kabiny neexistující věc, i automatické zatahování v kopcích lze kombinovat s manuálním ovládáním...
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před hodinou - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva