Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co nejvíc ničí motory s turbem? Profesor techniky vyjmenoval časté chyby
3.11.2018 | Mirek Mazal
Automobilky vám vozy s přeplňovanými motory rády prodají, jak s nimi zacházet už vám ale neporadí. Profesor techniky z Imperial College v Londýně takové zábrany nemá.
Přeplňované motory se v posledních letech staly jasně dominantním typem pohonu nových aut, atmosféricky plněné jednotky jsou dnes prakticky mrtvé. Právě kvůli turbodmychadlům si ale zaslouží jiné zacházení a jsou náchylnější k některým poruchám. Z tohoto důvodu se hodí vědět, jak s nimi zacházet, však správné chování k technice může do budoucna ušetřit spoustu starostí i peněz kvůli případným opravám.
S rostoucím počtem uživatelů turbomotorů pochopitelně roste také počet dotazů ohledně správné péče o vůz s přeplňovaným motorem. Většina lidí chce hlavně jezdit a ne řešit technické patálie svým autem, s nimiž životnost „turbíny” a všeho okolo úzce souvisí. Zajímavé je v tomto kontextu podívat se na věc z pohledu výrobce - jak automobilky reagují na podobné dotazy ze strany motoristů?
Obecný konsensus od výrobců spočívá v tom, že moderní automobily jsou extrémně zatěžovány při testech, proto nový přeplňovaný motor nemůže působit žádné potíže. Auta dřívějšího data výroby jsou jiná věc, ale elektronika dnešních systémů si prý pohlídá, aby uživatel nové turbo nezničil.
Třeba BMW mluvčí k věci říká: „Nedáváme konkrétní tipy zákazníkům, kteří takové automobily řídí.“ Mluvčí Audi už byl konkrétnější a potvrdil výše napsané: „Současné motory Audi s turbodmychadlem nevyžadují zvláštní opatření nebo provozní postupy, které byly pro starší jednotky nezbytné. Ale samozřejmě doporučujeme, aby majitelé dodržovali obecné pokyny pro minimalizaci opotřebení a produkci emisí, které jsou v zásadě použitelné pro všechny motory.“
Že se zákazník o turba nemusí nijak zvlášť starat, zaznívá i z úst manažer technických operací Citroënu. „Za ta léta došlo k mnoha pokrokům v technologii řízení motoru a turbodmychadel. Výkonné motory THP jsou vybaveny oddělenými chladicími systémy, které pomáhají snížit teplotu, takže není třeba ponechat motor v chodu na volnoběh, aby se ochladil - systém funguje automaticky i s vypnutým motorem. Elektronicky řízené soustavy pomáhají řídit zatížení motoru a turbodmychadla.“
Že to není tak úplně pravda, že motor není věc, jejíž životnost neovlivňuje způsob zacházení s ní, nemusíme dodávat. Je zcela nepochybné, že automobilky učinily nové vozy mnohem více „blbuvzdornými”, než bývaly, ale pořád je to řidič, kdo vydává pokyny k tomu, co mají a nemají dělat. A žádný vůz například nezabrání tomu, abyste hned po nastartování v -20°C nevytočili jeho motor k omezovači.
Ricardo Martinez-Botas, profesor strojního inženýrství Imperial College v Londýně, je světovou autoritou v technologii přeplňování. I podle jeho názoru technika pokročila a do značné míry zaručuje, že se řidiči moderních automobilů mohou plně věnovat řízení a neřešit zbytek. Jenže má to svá „ale” - motor musí být používán takovým způsobem a za takových podmínek, se kterými počítali jeho vývojáři.
„Pokud něco změníte v soustavě, okamžitě změníte navrhovaný záměr a bude pravděpodobně následovat užití zařízení mimo zamýšlený účel. Pokud motor například upravujete, opravdu musíte být velmi opatrní. Mapa motoru byla vyvinuta pro daný motor. Jestliže změníte typ oleje, přidáte aditiva do systému nebo změníte řídící jednotku, nikdo nezajistí spolehlivosti stroje, protože vývojář netestoval motor s takovými změnami,“ říká Martinez-Botas na téma případných úprav
„Pokud změny provedete bez hlubokých znalostí, mohou být velmi škodlivé. Válce motoru budou vystaveny mnohem vyššímu tlaku než dřív, a to nejprve poškodí pístní kroužky. Pokud provedete odbornou změnu a zkontrolujte mapování, samozřejmě bude vše v pořádku,“ dodává.
Nejde tu ale jen o chiptuning či jakékoli jiné, majitelem podnícené změny fungování motoru. Jde tu také o způsob zacházení s ním. Dříve se prý více hovořilo o tom, co s turbomotorem děla a nedělat, „za posledních 10 let ale zákazníkům při koupi automobilu nejsou poskytovány žádné tipy, protože o vše je prý postaráno,“ říká britský profesor. Ani on nesouhlasí s tím, že by to bylo takto snadné, a tak na závěr komentuje pět častých chyb při zacházení s automobily s přeplňovanými motory. A jak jim předejít.
1. Nezatěžujte studený motor - nejprve jej nechte běžet a olej zahřejte
„Jednoznačně. Pokud máte obavy o životnost vašeho auta, nebo jste motor upravili, je rozumné to zvážit,“ říká Martinez-Botas.
2. Nevypínejte motor okamžitě po dojetí - nechte ho vychladnout
„V dnešních motorech se olejový systém okamžitě nevypne, dojde k dalšímu chlazení. Ale pokud vaše auto neumí samo spustit chladicí systém, pak musíte být opatrní. Toto nemůže ničemu ublížit.“
3. Nepodtáčejte motor
„Absolutní souhlas,“ říká profesor k jedné z tradovaných chyb, která motor vystavuje neúměrné zátěži. Ani tomuto auto - je-li vybaveno manuální převodovkou - není s to samo zabránit.
4. Nepoužívejte palivo s nižším oktanový číslem, než doporučuje výrobce
„Nemyslím si, že to ovlivní spolehlivost turbodmychadla, ale bude to mít vliv na samotný motor,“ říká profesor s tím, že zejména výkonná turba s vysokými plnícími tlaky jsou na to citlivé. Ani systémy zabraňující klepání motoru nezmůžou vše a zvláště přeplňované motory budou na kvalitu paliva citlivé.
5. Nedávejte plný plyn, pokud se turbo netočí
Jinými slovy, nezatěžujte motor plným sešlápnutím plynu ve velmi nízkých otáčkách. Škodí to samotné mechanice, ale může to způsobit i nepříjemnosti při řízení. „Současné motory mají vstřikovací systémy common rail, zvláště u dieselových motorů, které dávají velmi rychlou odezvu. Ale vrátit se v čase 8 let zpět nebo tak - zpoždění turba bylo podstatné. Přišel náhlý nárůst výkonu a museli jste dávat pozor při průjezdu zatáčkou,“ dodává Martinez-Botas.














Turbomotory mají své výhody, hlavně z hlediska výkonu a dynamiky, kterou mohou autu poskytnout. Také je jim ale třeba věnovat trochu více péče
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 8 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 10 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 11 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle