Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Chcete 10 let staré auto? Podle vlády má ukončenou životnost, registraci zpoplatní
14.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Registraci Porsche 911 996 či BMW 3 E46 chce vládla zpoplatnit ekodaní. Návrh ale také ještě nemusí projít.
Ekologický poplatek, ekodaň, ekovýpalné - tahle věc, která v českém státě není nijak nová, má mnoho jmen. A snad až na stát, který tak vybere od občanů více peněz, budete těžko hledat příznivce, zejména mezi lidmi, kteří si kupují ojetá auta. A těch je, přiznejme si, ohromná spousta a nemusí to být jen proto, že na nové auto nemají. Líbilo by se vám třeba Porsche 911 za cenu nové Octavie RS?
Podle věcného záměru nového zákona „o výrobcích s ukončenou životností”, který již byl schválen vládou a putuje do dalších bodů schvalovacího kolečka, by se ekologická daň měla rozšířit i na automobily, jejichž motory plní normu Euro III, tedy stroje vyrobené zhruba v letech 2000 až 2005. Společně s tím také stoupne výše daně, kterou bude úřad chtít za vozy v kategoriích Euro I a II. Podle Sdružení automobilového průmyslu je v ČR 63 % aut starších 10 let.
Přepis auta s Euro III má být zdaněn 3 000 korunami, u Eura II se zvedne daň ze 3 na 5 tisíc korun a u Eura I z 5 na 10 tisíc korun. U vozů, jejichž motory nesplňují žádnou normu Euro, zůstává sazba na deseti tisících korunách. Ministerstvo životního prostředí, které spolu s resortem průmyslu a obchodu tento návrh předložilo, si od takovéto změny slibuje zlepšení životního prostředí.
Shrňme si to: pracujete, vyděláváte peníze, ze kterých odvádíte státu daně. Tankujete neuvěřitelně drze zdaněný benzín, kde se DPH počítá ze součtu ceny benzínu a spotřební daně, kupujete dálniční známku, občas také náhradní díly se sazbou DPH 21 %. Za zbytek peněz, co ušetříte, si chcete koupit auto, ale protože z jakýchkoliv důvodů budete chtít auto deset až patnáct let staré, státu připadne kromě DPH odvedeného bazarem, pokud koupíte v bazaru, ještě další tři tisíce korun na ekologické dani.
Nejde tu ale jen o peníze, obočí zvedá i pohled na to, co chce vláda zahrnout do zákona „o výrobcích s ukončenou životností”. Nemusíme hned argumentovat extrémem, byť takové BMW M3 CSL za 3 miliony Kč se tam vejde také. Mnohem častější budou případy pořád krásných aut za statisíce Kč, která možná čeká větší budoucnost než současné vozy šité už poněkud méně poctivou jehlou. Byli bychom i rádi, kdyby po českých silnicích jezdila spíše taková auta, jenže tomu tyto zákony vstříc rozhodně nekráčí.
Reálný efekt už zavedení takovýchto ekologických poplatků je, že průměrný věk automobilů v ČR postupně roste, v současnosti je údajně na 14,5 roku. Princip je jednoduchý - když dnes prodáváte auto zatížené ekodaní, jste kupujícím tlačeni dolů s cenou, a to právě kvůli ekodani. Kupující zase musí vybírat auto v takové ceně, aby mu zbylo na ekodaň, takže si může koupit jen levnější, a tedy pravděpodobně starší auto. Oba dva tedy ve výsledku máte na pořízení nového auta méně peněz, než byste měli, kdyby tyto ekodaně neexistovaly. Mimochodem, ono průměrně staré, 14,5leté auto plní normu Euro III.
Zatím však není definitivní, že tato změna projde. Nikoliv překvapivě jsou někteří politici proti jejímu schválení. Z řad KSČM se ozývá, že na tuto změnu doplatí chudší lidé. Slova nesouhlasu zní i z řad TOP 09: „Je to nesmyslný a nespravedlivý zákon, který slouží jen k tomu, aby ministr Brabec vybral od lidí další peníze,” řekl na adresu novinky poslanec TOP 09 Michal Kučera. Není tedy vyloučené, že s nových ekodaní sejde, na jejich zavedení si ale vládní strany vystačí i samy.
Novinky v zákonech se mají dotýkat také autovrakovišť, která by měla být přísněji kontrolována. A v pneuservisech bude možno odkládat vysloužilé pneumatiky zdarma, nikoliv za likvidační poplatek. To nicméně bude pravděpodobně znamenat, že tento likvidační poplatek budou platit pneuservisy, což by mělo za následek zdražení jejich ostatních služeb. A připravuje se změna v zákonu o odpadech, který se v podstatě rozdělí na dvě normy a upraví např. sběr svítidel.
Jak ale stojí i výše, je ještě dost dobře možné, že tyto změny, které lidem ve skutečnosti ani trochu nepomůžou, budou smeteny se stolu. Pokud nicméně uvažujete o nákupu či prodeji deset až patnáct let starého auta, nemuselo by být od věci příliš neotálet, český stát často nepustí příležitost vymáčknout z občanů další peníze...
Za registraci jednoho z těchto aut by podle návrhu vlády měla být daň ve výši 3 000 korun
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva