Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Celá čtvrtina Tesel neprojde už první STK, hlásí z Dánska. Někteří se diví, stejná data ale už chvíli přichází z více míst
před 6 hodinami | Petr Prokopec
Jedna z oblíbených pohádek o elektromobilech tvrdí, jak jsou téměř bezúdržbové, skoro dokonale spolehlivé a trvanlivé. Je čas zas jednou pohlédnout pravdě do očí - s realitou tato slova nemají společného vůbec nic, ani v Dánsku.
Na elektromobily je nahlíženo pomalu jako na boží dar. V „písmě svatém” se tedy potenciální zájemci dočtou, že na rozdíl od spalovacích aut vyžaduje vůz s bateriovým pohonem ke svému fungování méně komponentů, které nejsou vystavovány takové zátěži. Výsledkem má být téměř bezúdržbový provoz a navzdory tomu spolehlivé fungování po mnoho let. Jenže příběhy skutečných majitelů vykreslují docela jiný obrázek, který si výrobci za rámeček dát nemohou.
Středobodem většiny „hororů“ byla Tesla, z velké části jistě i proto, že její elektromobily jsou daleko nejrozšířenější. Zčásti však také z toho důvodu, že Elon Musk je mistr efektivity a ta si obvykle netyká s vysokou kvalitou. Vozy této značky jsou proto často spojovány s historkami, které v se souvislosti jinými značkami netradují. Anebo jste snad třeba u Volkswagenu, Hyundai nebo Toyoty zažili, aby jejich autům padaly nárazníky jen proto, že prší? U Tesly šlo ale svého času o běžnou věc.
S tímto nešvarem byl přitom spojován Model 3, a právě tomu dnes trochu poklepeme na zoubek. Jak totiž podle kolegů z Carscoops informuje Dánská federace motoristů FDM, loni technici skandinávské obdoby českých STK prověřovali 4 668 kusů elektrického sedanu modelového roku 2020. Hned 1 051 kusů neboli 23 procent aut ovšem sítem neprošlo, což je značný nepoměr vůči konkurenčním elektromobilům, na které připadá 9procentní selhání. Jsou tak násobně horší, jde o jedny z nejhorších vozů vůbec.
Technici upřesňují, že u zkoumaných vozů narazili na 1 392 problémů, což je třikrát větší množství než u ostatních bateriových aut. Nejčastěji přitom nebyli spokojeni se světly, brzdami, řízením a podvozkem. Někteří jsou z toho v šoku, pohádkám to neodpovídá, ale ruku na srdce: Německé TÜV už druhým rokem říká totéž. Ostatně i proto se Model 3 z let 2023 a 2024 umístil mezi ojetinami do tří let na vůbec poslední příčce, kdy překonal i celé laciné portfolio Dacie. Platí to i pro letošní rok.
FDM má zatím k dispozici dostatečně výmluvná data týkající se pouze jediného modelu a modelového roku. Nicméně s dalšími Teslami nespojuje žádné velké naděje. „Nemáme důvod věřit, že mladší kusy Modelu 3 se budou nějak výrazně lišit od aut z roku 2020, alespoň co se týče defektů a míry selhání,“ uvedl týmový manažer FDM. Zároveň dodal, že je velmi zvědavý na to, jak si povede Model Y, který řadu techniky se sedanem sdílí. Zmínka o něm naznačuje, že jeho prověrka je na řadě.
Letos má být dánskými STK proklepnut technický stav 62 tisíc ojetých elektromobilů, přičemž pro 45 tisíc aut jde o vůbec první kontrolu. Pro Tesly to může podle všeho skončit dobře jen zázrakem.



Dánové proklepli čtyři roky starý Model 3. Hned čtvrtina ze všech měla na kontě takové problémy, že je technici nepustili zpátky na silnice. Boží dar, vskutku. Foto: Tesla
Bleskovky
„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
včeraAukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
8.3.2025Obří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Celá čtvrtina Tesel neprojde už první STK, hlásí z Dánska. Někteří se diví, stejná data ale už chvíli přichází z více míst
před 6 hodinamiNový velký model levné značky VW se nakonec prodává ještě levněji, víc než Škoda Octavia nabízí za 317 tisíc Kč
před 7 hodinamiOd původní Neue Klasse k ošizené vizi budoucnosti: Která generace interiérů BMW je podle vás nejlepší?
před 9 hodinamiAukce ukázala, jak krutě málo zbývá v rukou majitelům Tesel původně za 3,2 milionu už po 3 letech, Ferrari by je vyšlo levněji
před 10 hodinamiČínské Xiaomi se svými levnými superauty boduje přesně tam, kde Apple selhal. Koupit už se dají i v Evropě
včera
Živá témata na fóru
- Další zajímavá autovidea 03.10. 19:52 - Truck Daškam
- vratné díly/záloha na díly 03.10. 18:01 - jerry
- Výběr autopojištění 03.10. 17:40 - Brus
- Policejní kontroly a měření 03.10. 13:52 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 03.10. 07:05 - řidičBOB
- Onboard videa 03.09. 18:52 - brnenska.odchytova
- Detektory policejních radarů 03.08. 09:40 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 03.07. 18:37 - Tomichika