Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním

Rad, jak správně držet volant v autě, jste ve svém životě jistě slyšeli řadu. Jednou z těch častých je pozice rukou za deset minut dvě jako na hodinách, právě ta ale umí být nebezpečná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním

11.12.2018 | Mirek Mazal

Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Rad, jak správně držet volant v autě, jste ve svém životě jistě slyšeli řadu. Jednou z těch častých je pozice rukou za deset minut dvě jako na hodinách, právě ta ale umí být nebezpečná.

Nesprávné držení volantu je nebezpečný nešvar, který se přes veškerou osvětu nedaří vymýtit. Výrobci se snaží vhodným tvarováním volantu donutit ruce zůstat v některé z doporučovaných poloh, protože mít ruce jinde znamená nemít plnou kontrolu nad autem, jenže která je ta správná?

Všichni se shodnou na tom, že není moudré držet volant jednou rukou, soustředit svůj úchop příliš nahoře a nebo příliš dole, o ideální pozici obou rukou se ale vedou debaty. Typicky byly v posledních dekádách doporučované ty nazvané „za deset minut dvě” nebo „třičtvrtě na tři”, kterým jsou obvykle uzpůsobena ona tvarování volantu, jenže právě první zmíněná je dnes považován za překonanou.

I když vás třeba některé starší Opely „navedou” držet volant tímto způsobem, můžete si tím ublížit. Ne tak, že byste neovládali své auto, problém je jinde a nastane jen v případě, kdy s vozem havarujete. Informuje o tom americká NHTSA, podle níž může ohrožení přijít paradoxně od airbagu, který má za úkol vás chránit. Nafukovací pytle zmírňují náraz v oblasti hlavy a hrudníku, ale současně mohou polámat ruce, pokud se nachází v jejich dráze.

Po nárazu vznikne chemická reakce vytvářející plyn, který nafoukne zabalený polyamidový pytel. Aktivace probíhá velice rychle, v řádu milisekund, proto si každý dokáže představit následky, jsou-li jsou v cestě „pytle” končetiny. Rozdrcené kosti a rozbité nosy od neovladatelných pěstí záchranáři ani nepočítají. Amputace není vzácným jevem, ale spíše varováním pro ostatní.

Pokud volant takto držíte, existuje poměrně snadné řešení - uchopit jej v dříve doporučované a dnes znovu preferované pozici, kdy levou ruku položíte na pomyslnou číslici 9 a pravou na 3 dle hodinového ciferníku. Tato pozice zajišťuje kontrolu nad vozem a „rozumí” si i s airbagy. Časem si člověk zvykne a uzná, že jednou rukou možná oslnil spolujezdkyni, ale víc nic.

„To je největší problém mladých řidičů. Chtějí být příliš cool. Drží volant nahoře, hraje jim nahlas hudba a rozhlížejí se po okolí. Jsou zkrátka v pohodě, ale nevěnují se řízení. Volant bychom měli držet pravou rukou tam, kde jsou na hodinách tři hodiny, a levou na pozici devět hodin. Obě ruce by měly být navíc pokrčené. To je perfektní pozice pro ruce,“ myslí si instruktor jízdy Daniel Pfiel.

Z hlediska funkce airbagů by bylo teoreticky nejlepší ustoupit jim zcela a držet ruce ještě níže na hodinách 8 a 4 nebo „v půl šesté”, ale nízkým úchopem by se omezila schopnost manévrovat rychle a efektivně. Pochopitelně, pořád je lepší nenabourat vůbec než být v případě nehody dobře chráněn...


Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním - 1 - Spravne drzeni volantu 01Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním - 2 - Spravne drzeni volantu 02Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním - 3 - Spravne drzeni volantu 03Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním - 4 - Spravne drzeni volantu 04Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním - 5 - Spravne drzeni volantu 05Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním - 6 - Spravne drzeni volantu 06Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním - 7 - Spravne drzeni volantu 07Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním - 8 - Spravne drzeni volantu 08
Volant auta lze držet spousty způsobů. Že žádný z těchto není ideální, snad nemusíme dodávat

Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním - 9 - 10 2 steering wheel position problem 01
Dříve byla za ideál považována pozice „za deset dvě” a řada starších aut vám ji „doporučí” už tvarováním svého volantu. Ideální ale dnes není.

Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním - 10 - Spravne drzeni volantu 11Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním - 11 - Spravne drzeni volantu 12Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním - 12 - Spravne drzeni volantu 13Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním - 13 - Spravne drzeni volantu 14Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním - 14 - Spravne drzeni volantu 15
Nejlepším způsobem je dnes položit ruce proti sobě do polohy tři čtvrtě na tři, tedy tím nejklasičtějším způsobem

Zdroj: Nbc News

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše