Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Často doporučovaný styl držení volantu může při nehodě vést k vážným zraněním
11.12.2018 | Mirek Mazal
Rad, jak správně držet volant v autě, jste ve svém životě jistě slyšeli řadu. Jednou z těch častých je pozice rukou za deset minut dvě jako na hodinách, právě ta ale umí být nebezpečná.
Nesprávné držení volantu je nebezpečný nešvar, který se přes veškerou osvětu nedaří vymýtit. Výrobci se snaží vhodným tvarováním volantu donutit ruce zůstat v některé z doporučovaných poloh, protože mít ruce jinde znamená nemít plnou kontrolu nad autem, jenže která je ta správná?
Všichni se shodnou na tom, že není moudré držet volant jednou rukou, soustředit svůj úchop příliš nahoře a nebo příliš dole, o ideální pozici obou rukou se ale vedou debaty. Typicky byly v posledních dekádách doporučované ty nazvané „za deset minut dvě” nebo „třičtvrtě na tři”, kterým jsou obvykle uzpůsobena ona tvarování volantu, jenže právě první zmíněná je dnes považován za překonanou.
I když vás třeba některé starší Opely „navedou” držet volant tímto způsobem, můžete si tím ublížit. Ne tak, že byste neovládali své auto, problém je jinde a nastane jen v případě, kdy s vozem havarujete. Informuje o tom americká NHTSA, podle níž může ohrožení přijít paradoxně od airbagu, který má za úkol vás chránit. Nafukovací pytle zmírňují náraz v oblasti hlavy a hrudníku, ale současně mohou polámat ruce, pokud se nachází v jejich dráze.
Po nárazu vznikne chemická reakce vytvářející plyn, který nafoukne zabalený polyamidový pytel. Aktivace probíhá velice rychle, v řádu milisekund, proto si každý dokáže představit následky, jsou-li jsou v cestě „pytle” končetiny. Rozdrcené kosti a rozbité nosy od neovladatelných pěstí záchranáři ani nepočítají. Amputace není vzácným jevem, ale spíše varováním pro ostatní.
Pokud volant takto držíte, existuje poměrně snadné řešení - uchopit jej v dříve doporučované a dnes znovu preferované pozici, kdy levou ruku položíte na pomyslnou číslici 9 a pravou na 3 dle hodinového ciferníku. Tato pozice zajišťuje kontrolu nad vozem a „rozumí” si i s airbagy. Časem si člověk zvykne a uzná, že jednou rukou možná oslnil spolujezdkyni, ale víc nic.
„To je největší problém mladých řidičů. Chtějí být příliš cool. Drží volant nahoře, hraje jim nahlas hudba a rozhlížejí se po okolí. Jsou zkrátka v pohodě, ale nevěnují se řízení. Volant bychom měli držet pravou rukou tam, kde jsou na hodinách tři hodiny, a levou na pozici devět hodin. Obě ruce by měly být navíc pokrčené. To je perfektní pozice pro ruce,“ myslí si instruktor jízdy Daniel Pfiel.
Z hlediska funkce airbagů by bylo teoreticky nejlepší ustoupit jim zcela a držet ruce ještě níže na hodinách 8 a 4 nebo „v půl šesté”, ale nízkým úchopem by se omezila schopnost manévrovat rychle a efektivně. Pochopitelně, pořád je lepší nenabourat vůbec než být v případě nehody dobře chráněn...
Volant auta lze držet spousty způsobů. Že žádný z těchto není ideální, snad nemusíme dodávat
Dříve byla za ideál považována pozice „za deset dvě” a řada starších aut vám ji „doporučí” už tvarováním svého volantu. Ideální ale dnes není.
Nejlepším způsobem je dnes položit ruce proti sobě do polohy tři čtvrtě na tři, tedy tím nejklasičtějším způsobem
Zdroj: Nbc News
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
před 2 hodinami - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Jerez: Dvě Bimoty před Yamahou, Kawasaki a Ducati včera 19:13
- Testy WSBK a WSSP v Jerezu: 2. den průběžně včera 14:42
- Ducati Panigale V4 a LEGO Technic: postav si svůj motocykl včera 11:24
- Testy WSBK a WSSP v Jerezu 26.11.2024
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa 25.11.2024
Nejnovější články
- Střezte se, EU chce pomoci místnímu automobilovému průmyslu tak, že na svých absurdních plánech nezmění ani ň
před 45 minutami - Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
před 2 hodinami - Okolo německých továren VW se stahuje smyčka, firma opouští další fabriku mimo svou domovinu
před 3 hodinami - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
včera - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.28. 09:08 - pavproch
- kamera do auta 11.28. 08:57 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 11.27. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.27. 19:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry
- whitelist & blacklist 11.27. 17:21 - jerry
- VZKAZY 11.27. 14:40 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.27. 10:52 - mafel