Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta

Co lze pokazit při tankování paliva? Tedy pomineme-li záměnu nafty za benzin či naopak? Stačí vyjíždět nádrž až za hranici únosnosti. Že nemusíte dojet, je to nejmenší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta

1.9.2019 | Petr Miler

Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Co lze pokazit při tankování paliva? Tedy pomineme-li záměnu nafty za benzin či naopak? Stačí vyjíždět nádrž až za hranici únosnosti. Že nemusíte dojet, je to nejmenší.

Někteří řidiči nedokáží odolat pokušení a vyjíždějí palivo v nádrži až do dna. Důvody jsou různé. Někteří mají hlouběji do kapsy, vzít byť jen půlku nádrže je pro ně velký výdaj, a tak jej odkládají, seč to jen jde. Stejně se ale nezřídka chovají i ti, které pár utracených tisícovek nerozhází. Takoví pro změnu chtějí tankovat co nejméně často a je logické, že když budou brát benzin nebo naftu do prázdné nádrže a nikoli poloprázdné, zvládnou stejné cestování s polovinou návštěv čerpací stanice.

Dokážeme si představit i jiné důvody, třeba to děláte jen ze sportu a maximalizaci dojezdu na jedno tankování. Ať už ale máte k takovému jednání jakoukoli motivaci, dělat byste to neměli. A nejde tu o to, že také nemusí dojet, kam jste původně plánovali, tímto zacházením s autem můžete postupně zničit jeho palivové čerpadlo.

To patří ke klíčovým a někdy i dost drahým dílům. Často funguje opravdu spolehlivě a přežije celý zbytek auta, jenže právě ježdění s téměř prázdnou nádrží dokáže jeho životnost zásadně zkrátit. Důvodem, proč tomu tak je, je způsob, jakým palivové čerpadlo funguje.

Ten nejlépe ukáží obrázky níže - palivo je nasáváno přes sítko do čerpadla, odkud dále putuje přes palivový filtr a regulátor tlaku paliva do vstřikovačů. Tedy, alespoň v případě tohoto konkrétního čerpadla - některé systémy mají palivový filtr a regulátor tlaku paliva až v motorovém prostoru.

Čerpadlo samo o sobě je docela jednoduché. Elektromotor otáčí lopatkami turbíny, která nasává palivo z nádrže přes sítko a tlačí ho přes filtr až do motoru. Právě u malého elektromotoru nicméně existuje riziko poškození, když máte v nádrži opravdu málo paliva - při průtoku elektromotor chladí a částečně i maže, v případě nafty výrazně, v případě benzinu alespoň trochu. A čerpadla pro to či ono palivo s obojím počítají.

To znamená, že pokud máte v nádrži tak málo paliva, že čerpadlo začne byť jen chvílemi nasávat výpary, nikoliv kapalinu, nebude dostatečně zajištěno jeho chlazení a může dojít k přehřátí, přidření či postupně i úplnému zadření. Dojde-li k tomu, vaše jízda skončí, i pokud trocha paliva v nádrži bude zbývat. Samotné přehřívání elektromotoru za jízdy nepoznáte, neexistuje na to žádná kontrolka, ale ve chvíli, kdy vám dochází palivo a auto začne cukat, je třeba dále nepokoušet štěstí - čerpadlo v tu chvíli nasává výpary a elektromotor není dostatečně chlazen.

Dokud vůz jede bez problémů i se svítící kontrolkou paliva, není třeba se obávat. Je ale vhodné co nejdříve natankovat a nečekat až do chvíle, kdy paliva začne být v nádrži neúnosně málo. I když ho jedním „zakuckáním” pravděpodobně neodpravíte, jeho opakované přetěžování tímto způsobem může vést k jeho zničení. Nové palivové čerpadlo pak nemusí být levná záležitost, stejně jako cena práce spojená s jeho výměnou - kolikrát se vzhledem k umístění nádrže opravdu nevyměňuje snadno.


Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 1 - palivove cerpadlo rozebrane video 01Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 2 - palivove cerpadlo rozebrane video 02Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 3 - palivove cerpadlo rozebrane video 03Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 4 - palivove cerpadlo rozebrane video 04Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 5 - palivove cerpadlo rozebrane video 05Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 6 - palivove cerpadlo rozebrane video 06Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 7 - palivove cerpadlo rozebrane video 07Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 8 - palivove cerpadlo rozebrane video 08Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 9 - palivove cerpadlo rozebrane video 09Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 10 - palivove cerpadlo rozebrane video 10Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 11 - palivove cerpadlo rozebrane video 11Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 12 - palivove cerpadlo rozebrane video 12Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 13 - palivove cerpadlo rozebrane video 13Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 14 - palivove cerpadlo rozebrane video 14Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta - 15 - palivove cerpadlo rozebrane video 15
Takhle vypadají vnitřnosti palivového čerpadla, vyjasňují ale i některé jiné otázky než ty týkající se jeho konstrukce

Zdroj: speedkar99@YouTube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.