Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Častá chyba řidičů při tankování potichu ničí obtížně vyměnitelný díl auta
1.9.2019 | Petr Miler
Co lze pokazit při tankování paliva? Tedy pomineme-li záměnu nafty za benzin či naopak? Stačí vyjíždět nádrž až za hranici únosnosti. Že nemusíte dojet, je to nejmenší.
Někteří řidiči nedokáží odolat pokušení a vyjíždějí palivo v nádrži až do dna. Důvody jsou různé. Někteří mají hlouběji do kapsy, vzít byť jen půlku nádrže je pro ně velký výdaj, a tak jej odkládají, seč to jen jde. Stejně se ale nezřídka chovají i ti, které pár utracených tisícovek nerozhází. Takoví pro změnu chtějí tankovat co nejméně často a je logické, že když budou brát benzin nebo naftu do prázdné nádrže a nikoli poloprázdné, zvládnou stejné cestování s polovinou návštěv čerpací stanice.
Dokážeme si představit i jiné důvody, třeba to děláte jen ze sportu a maximalizaci dojezdu na jedno tankování. Ať už ale máte k takovému jednání jakoukoli motivaci, dělat byste to neměli. A nejde tu o to, že také nemusí dojet, kam jste původně plánovali, tímto zacházením s autem můžete postupně zničit jeho palivové čerpadlo.
To patří ke klíčovým a někdy i dost drahým dílům. Často funguje opravdu spolehlivě a přežije celý zbytek auta, jenže právě ježdění s téměř prázdnou nádrží dokáže jeho životnost zásadně zkrátit. Důvodem, proč tomu tak je, je způsob, jakým palivové čerpadlo funguje.
Ten nejlépe ukáží obrázky níže - palivo je nasáváno přes sítko do čerpadla, odkud dále putuje přes palivový filtr a regulátor tlaku paliva do vstřikovačů. Tedy, alespoň v případě tohoto konkrétního čerpadla - některé systémy mají palivový filtr a regulátor tlaku paliva až v motorovém prostoru.
Čerpadlo samo o sobě je docela jednoduché. Elektromotor otáčí lopatkami turbíny, která nasává palivo z nádrže přes sítko a tlačí ho přes filtr až do motoru. Právě u malého elektromotoru nicméně existuje riziko poškození, když máte v nádrži opravdu málo paliva - při průtoku elektromotor chladí a částečně i maže, v případě nafty výrazně, v případě benzinu alespoň trochu. A čerpadla pro to či ono palivo s obojím počítají.
To znamená, že pokud máte v nádrži tak málo paliva, že čerpadlo začne byť jen chvílemi nasávat výpary, nikoliv kapalinu, nebude dostatečně zajištěno jeho chlazení a může dojít k přehřátí, přidření či postupně i úplnému zadření. Dojde-li k tomu, vaše jízda skončí, i pokud trocha paliva v nádrži bude zbývat. Samotné přehřívání elektromotoru za jízdy nepoznáte, neexistuje na to žádná kontrolka, ale ve chvíli, kdy vám dochází palivo a auto začne cukat, je třeba dále nepokoušet štěstí - čerpadlo v tu chvíli nasává výpary a elektromotor není dostatečně chlazen.
Dokud vůz jede bez problémů i se svítící kontrolkou paliva, není třeba se obávat. Je ale vhodné co nejdříve natankovat a nečekat až do chvíle, kdy paliva začne být v nádrži neúnosně málo. I když ho jedním „zakuckáním” pravděpodobně neodpravíte, jeho opakované přetěžování tímto způsobem může vést k jeho zničení. Nové palivové čerpadlo pak nemusí být levná záležitost, stejně jako cena práce spojená s jeho výměnou - kolikrát se vzhledem k umístění nádrže opravdu nevyměňuje snadno.
Takhle vypadají vnitřnosti palivového čerpadla, vyjasňují ale i některé jiné otázky než ty týkající se jeho konstrukce
Zdroj: speedkar99@YouTube
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
dnes - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli jeden z největších držáků mezi moderními auty, ani se značkou Audi a v aktuální generaci není drahý
před 7 hodinami - Majitel na 36 let odstavil auto s plnou nádrží. I po takové době nastartovalo na první pokus, pořád s původním benzinem
před 8 hodinami - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
před 10 hodinami - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
před 11 hodinami - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
dnes
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva