Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Budoucnost nepatří řidičům, náklaďáky a tanky je nepotřebují už dnes
20.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ve dvou západoaustralských dolech společnosti Rio Tinto jezdí pouze autonomní důlní sklápěčky. A do ruské armády už verbují raději hráče PC-her.
Ve světě autonomních vozidel je slyšet hlavně o Googlu, který svá auta už nějakou dobu testuje v provozu, a v posledních dnech také o Tesle, která s pompou nabízí svého skoro-autopilota, jako by podobný nebyl znám už jiných aut už dost dlouho. V Austrálii ovšem jezdí autonomně mnohem větší stroje - a už normálně fungují.
Ovšem, nejsou to auta, která by jezdila po běžných silnicích. Jsou to gigantické důlní sklápěčky Komatsu, které pracují v železnorudných dolech v západní Austrálii. Jako první na světě používají doly Yandicoogina a Nammuldi, provozované společností Rio Tinto, pouze autonomní náklaďáky pro převoz vytěžené zeminy po dolech.
Celkem je takovýchto náklaďáků 69 a můžou jezdit 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, s přestávkami pouze pro doplnění paliva. Protože nemají řidiče, který by občas také musel doplnit palivo, jezdí prostě pořád. To znamená nižší náklady na přemístěnou tunu zeminy a vyšší efektivitu práce. Údajně se tak ušetří asi 500 pracovních hodin ročně.
Systém může fungovat díky detailním mapám oněch dolů a lokalizaci pomocí GPS, uvádí Josh Bennett ze společnosti Rio Tinto na videu, které si můžete pustit na webu ABC News. Většina ovládání probíhá z asi 1 200 km vzdáleného Perthu, kde je řídící středisko. V dolech jsou nejspíš pouze menší stanoviště k údržbě nebo rychlému řešení případných problémů. A ovšem, pravděpodobnost nehody je údajně menší, než kdyby auta řídili lidé.
Autonomní budoucnost transportu vytěženého mateirálu u Rio Tinto však nekončí u náklaďáků, také mají přijít do provozu vlaky bez strojvůdce a další stroje. Opět by byly ovládány z řídícího centra v Perthu a opět by jezdily po soukromé síti společnosti Rio Tinto v australské oblasti Pilbara, kde jsou i dva zmíněné doly. „AutoHaul je světově první autonomní nákladní železniční systém, klíčová součást našeho programu Důl budoucnosti,” uvádí firma.
Nejen vlaky a náklaďáky ovšem můžou jezdit bez řidiče. Ruský premiér Dmitrij Rogozin na Twitteru uvedl, že pro ruskou armádu v budoucnosti může být potřeba spíše hráčů hry World of Tanks, než skutečných řidičů. Řekl to v návaznosti na to, že má být představena inovace tanku T-90, která umožní částečně autonomní a částečně dálkové řízení. A právě World of Tanks je hra, kde v podstatě jezdíte s tanky, ovšem samozřejmě nesedíte ve skutečném tanku, ale doma u počítače. Stejně to bude vypadat i zde, akorát „na druhém konci drátu” nebude jen počítač, ale i skutečná válka se skutečnými stroji a živými lidmi.
Zdá-li se vám taková budoucnost řízení aut a jim podobných strojů poněkud chmurná, nejste sami, dělat se s ní ale nedá zřejmě vůbec nic. Zkrátka přijde den, kdy už si skutečným autem tak jako dne nesjedete a otázkou se zdá být spíše opravdu jen kdy, nikoli zda.
Vlevo autopilotní důlní sklápěčky; uprostřed Josh Bennett; vpravo řídící centrum v Perthu
Zdroje: ABC, Auto Evolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 16 minutami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis