Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Budoucnost nepatří řidičům, náklaďáky a tanky je nepotřebují už dnes
20.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ve dvou západoaustralských dolech společnosti Rio Tinto jezdí pouze autonomní důlní sklápěčky. A do ruské armády už verbují raději hráče PC-her.
Ve světě autonomních vozidel je slyšet hlavně o Googlu, který svá auta už nějakou dobu testuje v provozu, a v posledních dnech také o Tesle, která s pompou nabízí svého skoro-autopilota, jako by podobný nebyl znám už jiných aut už dost dlouho. V Austrálii ovšem jezdí autonomně mnohem větší stroje - a už normálně fungují.
Ovšem, nejsou to auta, která by jezdila po běžných silnicích. Jsou to gigantické důlní sklápěčky Komatsu, které pracují v železnorudných dolech v západní Austrálii. Jako první na světě používají doly Yandicoogina a Nammuldi, provozované společností Rio Tinto, pouze autonomní náklaďáky pro převoz vytěžené zeminy po dolech.
Celkem je takovýchto náklaďáků 69 a můžou jezdit 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, s přestávkami pouze pro doplnění paliva. Protože nemají řidiče, který by občas také musel doplnit palivo, jezdí prostě pořád. To znamená nižší náklady na přemístěnou tunu zeminy a vyšší efektivitu práce. Údajně se tak ušetří asi 500 pracovních hodin ročně.
Systém může fungovat díky detailním mapám oněch dolů a lokalizaci pomocí GPS, uvádí Josh Bennett ze společnosti Rio Tinto na videu, které si můžete pustit na webu ABC News. Většina ovládání probíhá z asi 1 200 km vzdáleného Perthu, kde je řídící středisko. V dolech jsou nejspíš pouze menší stanoviště k údržbě nebo rychlému řešení případných problémů. A ovšem, pravděpodobnost nehody je údajně menší, než kdyby auta řídili lidé.
Autonomní budoucnost transportu vytěženého mateirálu u Rio Tinto však nekončí u náklaďáků, také mají přijít do provozu vlaky bez strojvůdce a další stroje. Opět by byly ovládány z řídícího centra v Perthu a opět by jezdily po soukromé síti společnosti Rio Tinto v australské oblasti Pilbara, kde jsou i dva zmíněné doly. „AutoHaul je světově první autonomní nákladní železniční systém, klíčová součást našeho programu Důl budoucnosti,” uvádí firma.
Nejen vlaky a náklaďáky ovšem můžou jezdit bez řidiče. Ruský premiér Dmitrij Rogozin na Twitteru uvedl, že pro ruskou armádu v budoucnosti může být potřeba spíše hráčů hry World of Tanks, než skutečných řidičů. Řekl to v návaznosti na to, že má být představena inovace tanku T-90, která umožní částečně autonomní a částečně dálkové řízení. A právě World of Tanks je hra, kde v podstatě jezdíte s tanky, ovšem samozřejmě nesedíte ve skutečném tanku, ale doma u počítače. Stejně to bude vypadat i zde, akorát „na druhém konci drátu” nebude jen počítač, ale i skutečná válka se skutečnými stroji a živými lidmi.
Zdá-li se vám taková budoucnost řízení aut a jim podobných strojů poněkud chmurná, nejste sami, dělat se s ní ale nedá zřejmě vůbec nic. Zkrátka přijde den, kdy už si skutečným autem tak jako dne nesjedete a otázkou se zdá být spíše opravdu jen kdy, nikoli zda.
Vlevo autopilotní důlní sklápěčky; uprostřed Josh Bennett; vpravo řídící centrum v Perthu
Zdroje: ABC, Auto Evolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejčtenější články
- Vrcholné elektrické Porsche vyzvalo na souboj spalovací Ferrari a motorku Yamahy, nemělo to dělat
3.1.2025 - Zákazník Hennessey si vyžádal asi nejbizarnější příplatkový prvek historie superaut, dává najevo, odkud jeho vůz je
3.1.2025 - Grafik ukázal, jak by měla vypadat nová generace spalovacího BMW 3 ve vrcholné šestiválcové verzi, nepůsobí úplně zle
3.1.2025 - Jediná Čechy ve velkém odmítaná Škoda je k mání skoro nejetá ve verzi, kterou nechce už skoro nikdo
3.1.2025 - Budoucnost je elektrická. Akorát teď všechny prodeje elektrických VW v USA překonává Golf GTI
4.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva